This site uses cookies. By continuing to navigate, you agree to using them. 

 

 


  

  ACȚIUNI ALE AVOCATULUI POPORULUI

LEGATE DE DECIZIILE PRIVIND STAREA DE URGENȚĂ ȘI STAREA DE ALERTĂ

 

AVOCATUL POPORULUI VĂ INFORMEAZĂ

Acte normative referitoare la drepturile omului adoptate/emise în perioada stării de urgență și în perioada stării de alertă

 

 

 

 

 

 

Excepție de neconstituționalitate a art. 8 alin. (3)-(9) cu referire la sintagma „izolarea într-o unitate sanitară sau la o locație alternativă atașată unității sanitare” și a art. 19 din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic și biologic

 

 

 

Internarea într-o unitate spitalicească nu ar trebui

condiționată de testarea COVID-19

 

 

          Potrivit unui articolul publicat în revista Capital, în data de 1 iunie 2020, multe persoane au reclamat faptul că li s-a cerut drept condiţie pentru internare să-şi facă înainte testul pentru noul coronavirus, fapt considerat nu doar un abuz, dar şi un pericol de izbucnire a unor noi focare, în condiţiile în care nu toţi îşi permit costurile testării pe cont propriu. https://www.capital.ro/abuzuri-in-spitalele-din-romania-cum-sunt-santajati-pacientii-la-internare.html

          Considerând că rezolvarea urgențelor medicale (altele decât cele generate de COVID-19), cât și internările programate sunt de maximă importanță pentru respectarea dreptului la sănătate al oamenilor, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu și a întreprins demersuri la Ministerul Sănătății.

            Din răspunsul primit au rezultat următoarele:

            - referitor la solicitarea efectuării testului RT-PCR, potrivit prevederilor Ordinului ministrului sănătății nr. 828/2020 cu modificările și completările ulterioare, la prezentarea în spital se realizează triajul tuturor persoanelor și, în funcție de simptomatologia prezentată, cazurile suspecte vor fi internate în zone speciale de izolare (zone-tampon), urmând a fi testate prin RT-PCR pentru infecția cu SARS-CoV-2, în zona-tampon vor primi toată asistența medicală necesară pentru afecțiunea/afecțiunile lor până la sosirea rezultatului acestui test. Pacienții care în urma triajului nu au motiv să fie considerați cazuri suspecte pentru infecția cu SARS-CoV-2 vor fi internați în secțiile aferente patologiei pe care o prezintă, cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 metri între pacienți;

            - începând din data de 15.05.2020 au fost reluate internările și intervențiile chirurgicale programate, precum și activitatea din ambulatorii, iar în ceea ce privește situația pacienților care nu sunt suspecți COVID-19, în urma triajului, aceștia vor fi internați în secțiile aferente patologiei fără RT-PCR. Pacienții suspecți vor fi internați în zone speciale de izolare (zone-tampon), urmând a fi testați prin RT-PCR pentru infecția cu SARS-CoV-2, testări decontate unităților sanitare prin Programul Național de Boli Transmisibile Prioritare.

            Așadar, persoanele care reprezintă urgențe medicale sau sunt programate pentru internare, nu trebuie să fie condiționate de efectuarea unui test COVID-19 în prealabil și de prezentarea rezultatului acestuia la internare, iar în situația în care o unitate spitalicească solicită unei persoane altceva, aceasta are inclusiv posibilitatea de se adresa instanței judecătorești.

 

 

 

București, 7 august 2020

 

 

Avocatul Poporului apreciază că este dreptul exclusiv al legiuitorului să urmărească asigurarea unei egalități relative, care tinde spre proporționalitate, iar nu spre uniformitate

 

 

 

            Avocatul Poporului a formulat un punct de vedere privind sesizarea de neconstituționalitate invocată de Guvernul României referitoare la prevederile Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum şi pentru modificarea art. 223 alin. (2) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală (Pl-x nr. 101/2020).

   Prin prevederile actului menționat, au fost modificate și completate și dispozițiile art. 153 și art. 154 din Codul penal, în sensul că infracțiunile de viol și act sexual cu un minor au fost incluse în categoria infracțiunilor imprescriptibile, alături de infracţiunile de genocid, cele contra umanităţii şi de război, cele de omor și omor calificat, precum și infracțiunile intenţionate urmate de moartea victimei.

   Guvernul a apreciat că această modificare legislativă aduce atingere art. 16 din Constituție, întrucât instituie un tratament discriminatoriu între persoanele care au comis infracțiuni de gravitate similară, neputând fi identificate rațiuni obiective care să justifice diferența de tratament față de autorii unor infracțiuni pedepsite de legea penală la fel de aspru, cum ar fi cele de corupție, tortura, nerespectarea regimului armelor și al munițiilor.

   În opinia Avocatului Poporului, o asemenea critică nu poate fi reținută, neputând să se pretindă uniformitate acolo unde există diferenţe clare și obiective de situaţie sau, după caz, de regim juridic aplicabil (Decizia Curții Constituționale nr. 782/2009).

   În cazul infracțiunilor de viol și act sexual cu un minor, se aduce atingere unor valori supreme în ierarhia drepturilor omului, precum integritatea sexuală, fizică și psihică și, uneori, chiar viața unei categorii sociale care reclamă o protecție sporită și efectivă din partea statului - minorii. În acest context, preeminența acestor valori nu doar justifică, ci reclamă o politică penală adecvată, capabilă să răspundă unei situații din societate; iar opțiunea legiuitorului a fost de a stabili imprescriptibilitatea răspunderii penale în cazul infracţiunilor de viol și act sexual cu un minor, cu atât mai mult cu cât, numărul abuzurilor săvârșite asupra minorilor a crescut considerabil, iar răspunderea infractorilor este de multe ori diminuată în spatele unui „pretins” consimțământ al minorului sau al unor pedepse prea blând stabilite ori aplicate peste termenele de prescripție.

   Mai mult, este de notorietate faptul că, în cazul infracțiunilor de mai sus, victimele îndrăznesc să vorbească despre ce li s-a întâmplat după zeci de ani. Este și motivul pentru care legislațiile din multe țări democrate au fost schimbate, tocmai pentru a le permite victimelor să depună plângeri și să își susțină cauzele. În România suntem abia la începutul unei astfel de perioade, ceea ce justifică opțiunea legiuitorului manifestată printr-un vot cu largă majoritate în Parlament, provenind de la toate formațiunile politice reprezentate.

   Întreaga motivație pe care se bazează opinia Avocatului Poporului se regăsește pe site-ul instituției, la secțiunea Contencios Constituțional - Puncte de vedere formulate de Avocatul Poporului în sensul neconstituționalității textelor legale criticate - 2020, sau accesând link-ul: https://www.avp.ro/puncte_vedere/2020/pvd6_2020.pdf

 

București, 6 august 2020

 

 

 

 

 

 

  ATENȚIONARE

 AVOCATUL POPORULUI ROAGĂ PERSOANELE SĂ TRIMITĂ PETIȚIILE NUMAI PRIN MAIL, POȘTĂ SAU FAX !

 

Având în vedere instituirea stării de alertă, pe toată durata acesteia persoanele sunt rugate să depună petițiile exclusiv prin mail, pe adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., prin poștă, la adresa str. George Vraca nr. 8, Sector 1, București, sau prin fax, la numărul  021/3124921! În această perioadă, audiențele sunt suspendate, atât la sediul central, cât și la birourile teritoriale.

 

Avocatul Poporului va implementa desfășurarea activității în regim de telemuncă, dar va asigura permanența atât la sediul central, cât și la birourile teritoriale și va răspunde telefonic eventualelor solicitări!  

 


 

Territorial Offices