Activitate

 

2022

Dosar nr. 509/2022 (rezumat) - Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, în contextul dispozițiilor art. 49 din Constituție, în vederea analizării fenomenului violenței fizice asupra copiilor, în familie, la nivelul județului Cluj, fiind solicitate informații de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj și Inspectoratul de Poliție Județean Cluj.

Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj a arătat că în cadrul Compartimentului intervenție în caz de abuz, neglijare, în ultimele 12 luni au fost înregistrate un număr de 43 de cazuri referitoare la violență fizică asupra copiilor în familie. Din luna ianuarie a anului curent, de la înființarea numărului unic 119, au fost înregistrate un număr de 13 sesizări referitoare la violență fizică asupra copiilor în familie.
Din evaluarea situațiilor sesizate se evidențiază faptul că în unele situații se poate vorbi de practici parentale neadecvate, abilități parentale scăzute, situații tensionate între parteneri (inclusiv divorț) în care sunt implicați și copiii, incidente izolate. Pentru perioada raportată s-a stabilit plasamentul în regim de urgență pentru un număr de 4 copii (la asistent maternal profesionist). Pentru cei 39 de copiii care au rămas în familie s-au oferit servicii de consiliere, monitorizare, îndrumare către servicii de specialitate din mediul privat. Monitorizarea cazurilor se face prin vizite periodice ale membrilor echipei în familie, la școală, prin menținerea legăturii și solicitarea de rapoarte de monitorizare a familiei de la serviciile specializate din primării.
Inspectoratul de Poliție Județean Cluj a precizat că, deși în conformitate cu legislația în vigoare, la nivelul fiecărei primării ar trebui să fie operaționalizat Serviciul Public de Asistență Socială, în realitate, o parte dintre acestea, în special în mediul rural, nu au funcții prevăzute/personal încadrat și nici mijloacele logistice necesare.
Au fost întâlnite situații în care victima (dependentă total de agresor sau de familia acestuia – financiar, locativ, emoțional etc.) refuză total să coopereze cu organele de poliție (de multe ori, sesizarea venind din partea unor terțe persoane), fiind imposibilă stabilirea gradului de pericol iminent, de multe ori, ajungându-se la situația în care, doar în cazul încălcării măsurilor stabilite în cuprinsul ordinului de protecție provizoriu, (faptă pedepsită cu închisoare de la 6 luni la 5 ani) să poată fi formulate propuneri privind măsuri preventive. De asemenea a fost comunicată o situație detaliată a dosarelor penale cu privire la fapte de violență în familie.
În urma analizei informațiilor comunicate de instituțiile sesizate, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 84/2022, către Directorul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj, având ca obiect:
a) analizarea demersurilor efective realizate în activitatea de prevenire și combatere a violenței domestice față de copii, la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale, în cadrul întâlnirilor semestriale organizate, în anul 2022, între asistenții sociali din cadrul direcției şi asistenții sociali de la nivelul direcțiilor/serviciilor/ compartimentelor de asistență socială;
b) îndrumarea direcțiilor/serviciilor/compartimentelor/persoanelor cu atribuții de asistență socială de la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale din județ în sensul implicării active a structurii comunitare consultative în identificarea soluțiilor și investigarea nevoilor comunității în domeniul prevenirii violenței domestice față de copii;
c) prelucrarea dispozițiilor legale cuprinse Metodologia-cadru privind prevenirea şi intervenția în echipă multidisciplinară şi în rețea în situațiile de violență asupra copilului şi de violență în familie, aprobată prin în Hotărârea Guvernului nr. 49/2011, cu accent pe rolul direcțiilor/serviciilor/ compartimentelor/persoanelor cu atribuții de asistență socială în cadrul procesului de semnalare și evaluare a situațiilor de violență domestică față de copii.
Recomandarea a fost însușită. Reprezentanții Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj au precizat că, în perioada 20.06.2022 – 01.07.2022, au fost organizate o serie de întâlniri de lucru cu asistenții sociali/persoanele cu atribuții de asistență socială din cadrul unităților administrativ – teritoriale de pe raza județului Cluj cu tematica „Metode, tehnici și instrumente folosite în lucrul cu grupurile vulnerabile” în cadrul cărora au fost discutate detalii despre activitatea de prevenire și combatere a violenței domestice față de copii în comunitate și importanța consiliului comunitar consultativ în inventarierea nevoilor comunității și identificarea soluțiilor în domeniul protecției copilului și în special în vederea prevenirii violenței domestice față de copii și necesitatea implicării active a membrilor acestora.
În acest sens, s-a solicitat actualizarea componenței consiliilor comunitare consultative, emiterea noilor dispoziții de numire a membrilor și convocarea membrilor consiliilor comunitare când situația o impune. Au fost prelucrate prevederile legale cuprinse în Metodologia-cadru privind prevenirea și intervenția în echipa multidisciplinară și în rețea în situațiile de violență asupra copilului și de violență în familie, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 49/2011 subliniind rolul compartimentului de asistență socială din structura unității administrativ teritoriale în procesul de semnalare a situațiilor de violență domestică față de copii.
În perioada septembrie-decembrie 2022, se va organiza o nouă sesiune de întâlniri de lucru cu asistenții/lucrătorii sociali din primării pe tema prevenirii și intervenției în cazuri de violență de orice natură împotriva copiilor.
Recomandarea poate fi consultată pe site-ul instituției la secțiunea Activitatea AVP – Recomandări – Anul 2022 (https://avp.ro/index.php/recomandari-2022/).

Dosar nr. 508/2022 (rezumat)- Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, în contextul dispozițiilor art. 49 din Constituție, în vederea analizării fenomenului violenței fizice asupra copiilor, în familie, la nivelul județului Bistrița-Năsăud, fiind solicitate informații de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud și Inspectoratul de Poliție Județean Bistrița-Năsăud.

irecția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud a arătat că în ultimele 12 luni, au fost semnalate 7 cazuri de violență fizică asupra copiilor, în familie. Nu au fost sesizate cazuri de violență fizică asupra copilului, în familie, la Telefonul Copilului, număr unic național 119, destinat raportării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare și orice altă formă de violență asupra copilului. Doi minori au fost plasați în regim de urgență în Centrul de Primire în Regim de Urgență pentru Copilul Abuzat, Neglijat, Exploatat și Telefonul Copilului din cadrul Centrului pentru Protecția Copilului Bistrița, ceilalți 5 au rămas în familie. Copiilor care au rămas în familie le-au fost oferite servicii de consiliere psihologică, care s-au adresat și potențialilor agresori.
Monitorizarea cazurilor de violență asupra copilului se face de către serviciile publice specializate din cadrul autorităților publice locale, însă cazurile de violență asupra copilului sunt mai greu de identificat atunci când acestea au loc în familie, iar potențialul agresor este unul dintre părinți, deoarece, de regulă, copilului îi este teamă să spună și semnele de abuz fizic nu pot fi depistate, întotdeauna, la timp.
Colaborarea interinstituțională se referă mai mult la sesizarea și intervenția primară în cazurile de violență asupra copilului, fiecare instituție acționează conform unor proceduri proprii, uneori este dificil de obținut informații (medicale, stadiul cercetărilor dacă s-a dispus urmărirea pe ală etc.) care ar facilita evaluare cazurilor.
În ultimele 12 luni, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Bistrița-Năsăud, au fost înregistrate un număr de 33 dosare penale având ca obiect infracțiunea de „Lovire sau alte violențe”, dintre care 12 au fost comise în mediul urban și 21 în mediul rural. Pe raza județului Bistrița-Năsăud au fost desfășurate activități, campanii, proiecte pentru prevenirea victimizării minorilor și în vederea prevenirii violenței domestice împotriva copiilor. Nu au fost întâmpinate dificultăți cu ocazia instrumentării cazurilor de violență domestică având ca victime copiii.
În urma analizei informațiilor comunicate de instituțiile sesizate, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 85/2022, către Directorul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud, având ca obiect:
a) analizarea demersurilor efective realizate în activitatea de prevenire și combatere a violenței domestice față de copii, la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale, în cadrul întâlnirilor semestriale organizate, în anul 2022, între asistenții sociali din cadrul direcției şi asistenții sociali de la nivelul direcțiilor/serviciilor/ compartimentelor de asistență socială;
b) îndrumarea direcțiilor/serviciilor/compartimentelor/persoanelor cu atribuții de asistență socială de la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale din județ în sensul implicării active a structurii comunitare consultative în identificarea soluțiilor și investigarea nevoilor comunității în domeniul prevenirii violenței domestice față de copii;
c) prelucrarea dispozițiilor legale cuprinse Metodologia-cadru privind prevenirea şi intervenția în echipă multidisciplinară şi în rețea în situațiile de violență asupra copilului şi de violență în familie, aprobată prin în Hotărârea Guvernului nr. 49/2011, cu accent pe rolul direcțiilor/serviciilor/ compartimentelor/persoanelor cu atribuții de asistență socială în cadrul procesului de semnalare și evaluare a situațiilor de violență domestică față de copii.
Recomandarea a fost însușită. Reprezentanții Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud au precizat că nu au fost realizate întâlniri între asistenții sociali din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud și asistenții sociali/persoanele cu atribuții de asistență socială de la nivelul serviciilor publice specializate din cadrul autorităților publice locale datorită resurselor umane insuficiente și a multiplelor atribuții care revin ambelor categorii de personal, dar urmează a fi organizate începând din semestrul al II-lea, din acest an.
Cazurile de violență asupra copilului au fost permanent în atenția specialiștilor, suspiciunile fiind verificate în prima fază de către asistenții sociali/persoanele cu atribuții de asistență socială din primării, chiar și din surse neoficiale, aceștia acordând și servicii de consiliere familiilor respective. A fost subliniată colaborarea bună cu serviciile de asistență socială, cu care se discută permanent telefonic și/sau prin alte canale de comunicare, astfel se încearcă identificarea unor soluții care să prevină instituționalizarea copilului victimă.
Având în vedere faptul că, la nivelul instituției nu există un compartiment specializat în coordonarea și îndrumarea metodologică a activității serviciilor publice de asistență socială, urmează ca în cel mai scurt timp să fie desemnate persoanele care să exercite atribuțiile de coordonare metodologică a activității serviciilor publice de asistență socială.
Recomandarea poate fi consultată pe site-ul instituției la secțiunea Activitatea AVP – Recomandări – Anul 2022 (https://avp.ro/index.php/recomandari-2022/).

Dosar nr. 507/2022 (rezumat) - Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu cu privire la o posibilă încălcare a prevederilor 22 și art. 49 din Constituție, în vederea analizării fenomenului violenței fizice asupra copiilor, în familie, la nivelul județului Maramureș.

În vederea soluționării dosarului au fost solicitate date de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Maramureș și de la Inspectoratul de Poliție Județean Maramureș, iar în urma analizării acestora, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 79/2022, referitoare la respectarea prevederilor art. 49 din Constituție privind protecția copiilor și a tinerilor, către Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Maramureș cu solicitarea de a dispune:
a) Analizarea demersurilor efective realizate în activitatea de prevenire și combatere a violenței domestice față de copii, la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale, în cadrul întâlnirilor semestriale organizate, în anul 2022, între asistenţii sociali din cadrul direcției şi asistenţii sociali de la nivelul direcțiilor/serviciilor/ compartimentelor de asistenţă socială;
b) Îndrumarea direcțiilor/serviciilor/compartimentelor publice de asistenţă socială de la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale din județ în sensul implicării active a structurii comunitare consultative în identificarea soluţiilor și investigarea nevoilor comunității în domeniul prevenirii violenţei domestice față de copii;
c) Prelucrarea dispozițiilor legale cuprinse Metodologia-cadru privind prevenirea şi intervenţia în echipă multidisciplinară şi în reţea în situaţiile de violenţă asupra copilului şi de violenţă în familie, aprobată prin în Hotărârea Guvernului nr. 49/2011, cu accent pe rolul direcțiilor/serviciilor/compartimentelor publice/persoanelor cu atribuţii de asistenţă socială în cadrul procesului de semnalare și evaluare a situațiilor de violență domestică față de copii.
Urmare a Recomandării, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Maramureș a transmis:
În data de 28 iunie 2022, a fost organizată o ședință de lucru la care au fost invitați să participe asistenții sociali și persoanele cu atribuții de asistență socială din UAT-urile din zona Baia Mare (40 UAT-uri).
În cadrul ședinței de lucru șeful Serviciului Intervenție în Regim de Urgență în Domeniul Asistenței Sociale (SIRU) din subordinea instituției a prelucrat dispozițiile legale cuprinse în Metodologia cadru privind prevenirea și intervenția în echipă multidisciplinară și în rețea în situațiile de violență asupra copilului și de violență în familie, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 49/2011 și s-a pus accent pe rolul direcțiilor/ serviciilor/ compartimentelor/ persoanelor cu atribuții de asistență socială în cadrul procesului de semnalare și de evaluare a situațiilor de violență domestică față de copii.
Au fost prezentate, de asemenea, prevederile Ordinului Ministerul Muncii și Justiției Sociale nr. 2525/2018 privind aprobarea Procedurii pentru intervenția de urgență în cazurile de violență domestică.
Prin adresa nr. 31176/06.07.2022 s-a solicitat UAT-urilor să actualizeze informațiile privind componența echipelor mobile și să comunice demersurile efective realizate în activitatea de prevenire și combatere a violenței domestice față de copii la nivelul unității administrativ-teritoriale, pentru perioada ianuarie – iunie 2022.
De asemenea, în cadrul întâlnirii au fost prelucrate prevederile art. 3 și 6 din anexele 2 și 3 ale Hotărârii nr. 797/2017 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare și funcționare ale serviciilor publice de asistență socială și a structurii orientative de personal și asistenților sociali/persoanelor cu atribuții de asistență socială li s-a recomandat întocmirea evidențelor pe categorii de beneficiari, care ulterior vor fi comunicate către instituția noastră.
O altă temă abordată în cadrul ședinței de lucru a fost necesitatea implicării active a structurilor comunitare consultative în identificarea soluțiilor și investigarea nevoilor comunității în domeniul prevenirii violenței domestice față de copii, așa cum prevede Recomandarea Avocatului Poporului nr. 79/2022. S-a solicitat asistenților sociali/ persoanelor cu atribuții în domeniul asistenței sociale prezenți să comunice către DGASPC Maramureș componența structurii comunitare consultative, iar acolo unde aceasta nu este constituită s-a recomandat înființarea acesteia.

Pentru UAT-urile care nu au participat la întâlnire, deși au fost invitate (un număr de 20 UAT-uri), a fost întocmită și comunicată pe e-mail o informare în legătură cu subiectele abordate.
O noua întâlnire de lucru având aceeași ordine de zi cu cele 36 de primării din zona Maramureșului istoric este programată pentru data de 11 iulie 2022 cu aceeași ordine de zi.
Reprezentanții DGASPC Maramureș au colaborat cu alte instituții publice (DAS/Compartimente de Asistență Socială din cadrul UAT-urilor, Inspectoratul de Poliție al Județului Maramureș, Poliția Municipiului Baia Mare, Tribunalul Maramureș, Judecătoria Baia Mare, Spitale, Inspectoratul Școlar Județean, Școli), precum și cu alte servicii de specialitate din cadrul DGASPC, în vederea soluționării eficiente a cazurilor semnalate.
Recomandarea poate fi consultată pe site-ul instituției la Secțiune Recomandări-2022, https://avp.ro/index.php/recomandari-2022/.

Dosar nr. 499/2022 (rezumat)-Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu în vederea verificării situației unui minor, a cărei situație dificilă a intrat în atenția noastră ca urmare a vizitei de mediatizare realizată la Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși”, Cluj-Napoca, în luna mai a anului în curs

Astfel, Biroul Teritorial Cluj-Napoca a solicitat date de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj, Direcția de Asistență Socială și Medicală din cadrul Primăriei Municipiului Cluj-Napoca și de la Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși” Cluj-Napoca.
Deși minorul a intrat în atenția autorităților în anul 2020, iar în urma evaluării au fost identificate numeroase și grave riscuri, copilul fiind victima unui abuz sexual, fiind în risc de abandon școlar, existând probleme de relaționare în familie, istoric de consum de alcool, istoric de violență domestică, mama fiind persoană cu surdomutitate, prezentând dificultăți mari de comunicare și înțelegere, deprinderi de viață independentă și deprinderi parentale deficitare, fiind solicitată în repetate rânduri stabilirea unei măsuri de protecție pentru copil, aceasta nu a fost stabilită.
Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși” Cluj-Napoca, a comunicat că urmare intervenției Biroului Teritorial Cluj-Napoca, la DGASPC, minorul amintit a fost preluat din mediul familial necorespunzător și trimis în grija Centrului rezidențial pentru copilul abuzat, începând cu luna mai 2022.
În urma discuției cu reprezentanții Centrului s-a stabilit de comun acord ca, până la finalizarea anului școlar 2021-2022, școlarizarea minorului să se realizeze în Centru, printr-o învățare de 1 la 1, atât pentru recuperarea lacunelor în achiziții, datorate numărului mare de absențe, cât și pentru a preveni interacțiunea minorului cu persoane din anturaje nepotrivite.

Dosar nr. 497/2022 (rezumat)-Avocatului Poporului s-a sesizat din oficiu în vederea verificării modului în care autoritățile publice locale conlucrează în vederea prevenirii și combaterii excluziunii sociale, în special în comunitățile rurale, expuse riscului de sărăcie, cu accent pe cazurile minorilor care nu urmează nicio formă din învățământul general obligatoriu.

Biroul Teritorial Cluj Napoca a solicitat date de la Instituția Prefectului Județul Bistrița-Năsăud, precum și de la toate unitățile administrativ teritoriale din județ, de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud și de la Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud.
Raportat la informațiile comunicate Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 106/2022, către Instituția Prefectului Județul Bistrița-Năsăud, cu solicitarea de a dispune:
1. Analizarea, în cadrul Colegiului prefectural, a datelor privind situația copiilor neșcolarizați din județ, în scopul identificării unor demersuri comune de prevenire și intervenție, în vederea asigurării accesului la educație pentru toți copiii din județ.
2. Realizarea unei abordări intersectoriale, cu implicarea autorităților/instituțiilor cu atribuții în asigurarea accesului la educație al copiilor, în vederea detectării timpurii a copiilor aflați în risc de neșcolarizare și asigurării unei intervenții eficiente pentru aceștia.
3. Promovarea în rândul autorităților administrativ-teritoriale din județ a necesității implicării colectivității locale, în virtutea prevederilor art. 114 (1) din Legea nr. 272/2004, republicată, inclusiv prin examinarea oportunității constituirii Consiliului Comunitar Consultativ.
Instituția Prefectului Județul Bistrița-Năsăud a confirmat însușirea Recomandării și a dispus analizarea, în cadrul ședinței Colegiului Prefectural, din luna august 2022, a situației copiilor neșcolarizați din județ, stabilirea unor măsuri concrete de prevenire și intervenție în vederea asigurării accesului la educație a tuturor copiilor din județ.
La ședința Colegiului Prefectural Bistrița-Năsăud din data de 31 august 2022 au fost invitați reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Bistrița-Năsăud, ai Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud și ai Primăriei Municipiului Bistrița.
Inspectorul Școlar General a detaliat o serie de măsuri cuprinse în Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), aplicabile în județul Bistrița-Năsăud odată cu debutul anului școlar 2022-2023. Mai exact, 17 unități școlare din județ, care au considerat că se află în zone cu risc de abandon școlar, au aplicat pentru înscrierea în cadrul proiectului PNRAS (care se derulează pe o perioadă de 3 ani) prin intermediul căruia, va fi înglobat în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR), un Mecanism de Avertizare Timpurie în Educație (MATE). Programul MATE reglementează implementarea unui sistem eficace de avertizare timpurie și de colectare a datelor pentru prevenirea abandonului școlar, respectiv de sprijinire a copiilor identificați în risc de abandon, cu planuri individuale de învățare. Totodată, un număr de aproximativ 2.500 de elevi, provenind din mediul rural, respectiv din comunele Matei, Tiha Bârgăului, Parva, Târlișua, Livezile și Leșu, beneficiază de masă caldă ca măsură de sprijin.
Reprezentantul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud a oferit detalii statistice despre populația țintă a instituției pe care o reprezintă și principalele probleme identificate, cu risc de abandon școlar, subliniind că toți copiii aflați în plasament la asistenții maternali profesioniști și în casele de tip familial sunt înscriși într-o formă de învățământ.
Directorul Executiv al Direcției de Asistență Socială din cadrul Primăriei municipiului Bistrița a detaliat măsurile cuprinse în Strategia de dezvoltare locală a municipiului Bistrița pentru perioada 2010-2030, pentru facilitarea accesului la educația școlară, ca drept fundamental al oricărui copil (inclusiv înființarea de noi grădinițe, creșe și centre after-school în cartierele municipiului, cu precădere în cartierele noi – Viișoara, Subcetate, precum și reabilitarea celor existente). Referitor la situația copiilor neșcolarizați din Municipiul Bistrița, reprezentantul primăriei a precizat faptul că, în urma verificărilor efectuate în teren, a rezultat că majoritatea copiilor de vârstă școlară, care nu frecventează cursurile unei unități de învățământ din municipiu, sunt plecați împreună cu părinții în străinătate. De asemenea au fost detaliate măsurile implementate de către Primăria Bistrița, cu scopul sprijinirii copiilor aflați în situație de risc.
Mai mult, la nivelul județului Bistrița-Năsăud, a fost aprobat, în luna septembrie a acestui an, Planul teritorial comun de acțiune pentru creșterea gradului de siguranță a elevilor și a personalului didactic și prevenirea delincvenței juvenile în incinta și în zonele adiacente unităților de învățământ preuniversitar. În cadrul monitorizării trimestriale a măsurilor cuprinse în acest plan se vor urmări inclusiv date precum: numărul elevilor care nu frecventează cursurile și au situația neîncheiată, numărul elevilor reintegrați, numărul elevilor exmatriculați. Recomandarea poate fi consultată pe site-ul instituției la Secțiunea Recomandări – 2022.

Dosar nr. 496/2022 - (rezumat) Avocatului Poporului, prin Biroul Teritorial Cluj-Napoca, s-a sesizat din oficiu în vederea verificării modului în care autoritățile publice locale conlucrează în vederea prevenirii și combaterii excluziunii sociale, în special în comunitățile rurale, expuse riscului de sărăcie, cu accent pe cazurile minorilor care nu urmează nicio formă din învățământul general obligatoriu.

În vederea analizării situației expuse în presă, au fost solicitate date de la Instituția Prefectului județul Cluj, de la toate unitățile administrativ teritoriale din județul Cluj, de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj și de la Inspectoratul Școlar Județean Cluj, iar în urma analizării acestora, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 94/2022, referitoare la respectarea prevederilor art. 49 din Constituție privind protecția copiilor și a tinerilor, către Instituția Prefectului județul Cluj, cu solicitarea de a dispune:
1. Analizarea, în cadrul Colegiului prefectural, a datelor privind situația copiilor neșcolarizați din județ, în scopul identificării unor demersuri comune de prevenire și intervenție, în vederea asigurării accesului la educație pentru toți copiii din județ.
2. Realizarea unei abordări intersectoriale, cu implicarea autorităților/instituțiilor cu atribuții în asigurarea accesului la educație al copiilor, în vederea detectării timpurii a copiilor aflați în risc de neșcolarizare și asigurării unei intervenții eficiente pentru aceștia.
3. Promovarea în rândul autorităților administrativ-teritoriale din județ a necesității implicării colectivității locale, în virtutea prevederilor art. 114 (1) din Legea nr. 272/2004, republicată, inclusiv prin examinarea oportunității constituirii Consiliului Comunitar Consultativ.
Instituția Prefectului județul Cluj și-a însușit Recomandarea, adoptând Hotărârea nr. 6 a Colegiului Prefectural Cluj, care la art. 2 și 3 vizează problematica copiilor neșcolarizați, de la nivelul județului Cluj. Astfel, se dispune ca Inspectoratul Școlar Județean Cluj, să solicite, cu regularitate directorilor unităților de învățământ preuniversitar, informarea părinților/tutorilor legali/elevilor riscurilor neșcolarizării/ retragerii copiilor/elevilor din învățământul de stat sau din învățământul particular autorizat/ acreditat
Instituția Prefectului Județul Cluj va solicita primarilor UAT-urilor din județ implicarea necesară pentru combaterea neșcolarizării și excluderii sociale si va monitoriza situația existentă la nivelul administrației publice locale din județ, identificând împreună cu autoritățile locale măsurile necesare pentru combaterea/diminuarea acestui fenomen cu consecințe negative majore.
Recomandarea poate fi consultată pe site-ul instituției la Secțiunea Recomandări – 2022: https://avp.ro/index.php/recomandari-2022/

Dosar nr. 495/2022 (rezumat) - Avocatul Poporului, prin Biroul Teritorial Cluj-Napoca, s-a sesizat din oficiu în vederea verificării modului în care autoritățile publice locale conlucrează în vederea prevenirii și combaterii excluziunii sociale, în special în comunitățile rurale, expuse riscului de sărăcie, cu accent pe cazurile minorilor care nu urmează nicio formă din învățământul general obligatoriu.

În vederea analizării situației expuse în presă, au fost solicitate date de la Instituția Prefectului județul Sălaj de la toate unitățile administrativ teritoriale din județul Sălaj, de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sălaj și de la Inspectoratul Școlar Județean Sălaj, iar în urma analizării acestora, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 97/2022, referitoare la respectarea prevederilor art. 49 din Constituție privind protecția copiilor și a tinerilor, către Instituția Prefectului Județul Sălaj, cu solicitarea de a dispune:
1. Analizarea, în cadrul Colegiului prefectural, a datelor privind situația copiilor neșcolarizați din județ, în scopul identificării unor demersuri comune de prevenire și intervenție, în vederea asigurării accesului la educație pentru toți copiii din județ.
2. Realizarea unei abordări intersectoriale, cu implicarea autorităților/instituțiilor cu atribuții în asigurarea accesului la educație al copiilor, în vederea detectării timpurii a copiilor aflați în risc de neșcolarizare și asigurării unei intervenții eficiente pentru aceștia.
3. Promovarea în rândul autorităților administrativ-teritoriale din județ a necesității implicării colectivității locale, în virtutea prevederilor art. 114 (1) din Legea nr. 272/2004, republicată, inclusiv prin examinarea oportunității constituirii Consiliului Comunitar Consultativ.
Instituția Prefectului Județul Sălaj și-a însușit Recomandarea, și a dispus:
Analizarea în cadrul ședinței Colegiului Prefectural din luna august 2022., a situației copiilor neșcolarizați din județ, stabilirea în cadrul ședinței de măsuri concrete de prevenire și intervenție în vederea asigurării accesului la educație a tuturor copiilor din județul Sălaj.
Transmiterea unei Circulare către toate unitățile administrativ teritoriale ale județului Sălaj , prin care s-a solicitat comunicarea Hotărârii de Consiliu Local prin care a fost constituit Consiliul Comunitar Consultativ și examinarea oportunității înființări acestuia în cazul în care acesta nu a fost constituit. De asemenea, U.A.T- urilor li s-a solicitat din nou, să conștientizeze importanța și necesitatea implicării colectivităților locale în identificarea copiilor aflați în risc de neșcolarizare și să intervină eficient pentru sprijinirea acestora.
Recomandarea poate fi consultată pe site-ul instituției la Secțiunea Recomandări – 2022: https://avp.ro/index.php/recomandari-2022/

Dosar nr. 407/2022 (rezumat)-Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu cu privire la o posibilă încălcare a prevederilor art. 49 și art. 22 din Constituție, în urma reportajelor publicate de mai multe portaluri de știri privind situația unei minore, care ar fi fost violată în repetate rânduri de către iubitul surorii ei, în Gherla, județul Cluj.

Inspectoratul de Poliție Județean Cluj – Poliția Municipiului Gherla a precizat că lucrătorii din cadrul Poliției Municipiului Gherla s-au sesizat din oficiu, cu privire la acest caz, fiind efectuate cercetări sub aspectul săvârșirii a 6 (șase) infracțiuni de „Viol” în dosarul penal instrumentat sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Gherla. La data de 24.03.2022, s-a dispus măsura reținerii pentru o durată de 24 de ore și apoi măsura arestului preventiv față de autorul infracțiunilor. La data de 11.04.2022, cercetările au fost finalizate, dosarul fiind înaintat la Parchetul de pe lângă Judecătoria Gherla cu propunere de trimitere în judecată, în stare de arest preventiv, a inculpatului. Situația minorei a fost anunțată Primăriei Mintiu Gherlii — Compartimentul Asistență Socială.
Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj a arătat că acest caz a intrat în evidența Compartimentului intervenție în caz de abuz, neglijare în urma sesizării venite din partea instituției Avocatul Poporului. În consecință reprezentanții DGASPC Cluj au solicitat în scris Poliției Municipiului Gherla, identificarea și comunicarea datelor de identitate a victimei.
Astfel, deși potrivit dispozițiilor legale în vigoare organele de cercetare penală aveau obligația de a referi cazul minorei exclusiv către direcția generală de asistență socială şi protecția copilului, acestea au informat compartimentul de asistență socială din cadrul primăriei de la domiciliul victimei.
În acest context, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 89/2022, către Inspectoratul de Poliție Județean Cluj – Poliția Municipiului Gherla, care poate fi consultată pe site-ul instituției la secțiunea Activitatea AVP – Recomandări – Anul 2022 (https://avp.ro/index.php/recomandari-2022/).
Poliția Municipiului Gherla a confirmat însușirea recomandării, astfel lucrătorii Poliției municipiului Gherla au fost instruiți cu privire la obligațiile pe care le au în domeniul apărării, protecției și promovării drepturilor copilului, în special cu privire la dispozițiile art. 5 alin 7 ind. I din Metodologia de evaluare și intervenție multidisciplinară și interinstituțională în acordarea serviciilor de sprijin și protecție pentru victimele infracțiunilor aprobată prin Ordinul Ministrului Afacerilor Interne nr. 65/2021.
De asemenea, au fost instruiți cu privire la obligația legală de a sesiza Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului în cazul copiilor victime ale infracțiunilor de violență.

Dosar nr. 312/2022 (rezumat) - Biroul Teritorial Cluj-Napoca s-a sesizat din oficiu în contextul prevederilor art. 49 din Constituție, urmare a faptului că un minor în vârstă de 16 ani a plecat voluntar de la un Centru de plasament din județul Bistriț-Năsăud și nu a mai revenit.

Au fost solicitate date de la Inspectoratul de Poliței Județean Bistrița-Năsăud și de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud, iar în urma analizării acestora, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 53/2022, către Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița Năsăud, cu solicitarea de a dispune:

1. Realizarea unei analize cu privire la disparițiile/plecările voluntare ale rezidenților minori din spațiile de cazare aflate în subordinea Direcției, cu identificarea categoriei de vârstă celei mai vulnerabile și dispunerea măsurilor necesare în scopul reducerii acestui fenomen.

2. Intensificarea activităților de prevenire a plecărilor voluntare şi intervenţie corespunzătoare, prin asigurarea unei formări continue a personalului de specialitate, pentru înțelegerea comportamentelor minorilor, identificarea la timp a cauzelor care pot conduce la părăsirea voluntară a spațiilor de cazare, respectiv intervenția la timp pentru descurajarea unor astfel de comportamente.

3. Acordarea, pentru beneficiari, a serviciilor de specialitate individualizate, în vederea identificării cauzelor care determină părăsirea voluntară a spațiilor de cazare și evidențierea riscurilor subsecvente plecării, într-un limbaj adecvat nivelului de înțelegere al minorilor, care să le permită o evaluare adecvată a comportamentelor care îi pot prejudicia. Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud a întreprins următoarele:

• Minorii au fost incluși în programe de consiliere care vizează nerespectarea regulilor, sfidarea autorității adultului, conștientizarea minorilor/tinerilor rezidenți privind riscul la care se expun, lipsa de interes pentru cursurile școlare;

• S-a reevaluat situația psihosocială a copiilor cu scopul analizării posibilității de redare in familia naturală/integrare în familia extinsă și vizite la domiciliul părinților;

• S-a analizat posibilitatea învoirii minorilor pe perioada vacanțelor și a sfârșiturilor de săptămână în familia naturală sau extinsă, respectiv familii de atașament;

• S-a colaborat cu personalul Centrului școlar pentru Educație Incluzivă Beclean pentru monitorizarea mai atentă a comportamentului minorilor pe perioada participării Ia cursurile școlare și pe perioada participării la terapii specifice;

• Au fost reevaluați medical minorii care se află în evidența medicului de psihiatrie pediatrică cu scopul respectării recomandărilor medicale;

• Oferire de suport emoțional și instrumental din partea personalului educativ și implicarea minorilor în activități agreate de aceștia;

• Dezbateri cu reprezentanți ai poliției și conducerea DGASPC Bistrița-Năsăud în cadrul întrunirilor organizate în vederea identificării cauzelor și intervențiilor pentru descurajarea unor astfel de comportamente;

• Întâlniri comune la Casele de Tip Familial Beclean fiind implicați atât beneficiarii, cât și personalul de specialitate în vederea conștientizării de către minori a consecințelor părăsirii fără învoire a caselor de tip familial, comportamentelor de vagabondaj și a riscurilor la care se expun;

• Continuarea ședințelor de consiliere psihologică,

În urma discuțiilor purtate cu minorii referitor la plecarea fără învoire, s-a reținut că motivele plecărilor sunt diverse: noncomplianță la norme și reguli pe fondul unei atitudini antisociale, gratificarea imediată a trebuințelor tradusă în plecare fără învoire în familia biologică, extinsă/atașament, familii care nu doresc sau nu îndeplinesc condițiile necesare pentru reintegrarea minorului în familie (nu dețin locuințe stabile locuind în diverse barăci, căruțe) și pentru care autoritățile locale nu întocmesc anchete sociale favorabile pentru învoirea acestora în familie.

La nivelul Caselor de Tip Familial Beclean s-a propus includerea minorilor într-un program personalizat de consiliere psihologică, participare la ateliere de lucru și grupuri de suport susținute în colaborare cu personalul de la DGASPC Bistrița-Năsăud. Recomandarea a fost însușită și poate fi consultată pe site-ul instituției la Secțiunea Recomandări-2022, https://avp.ro/index.php/recomandari-2022/.

Dosar nr. 261/2022 (rezumat) - Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, în contextul dispozițiilor art. 49 din Constituție, în urma în urma reportajului publicat, în data de 25 februarie 2022, pe portalul de știri vasiledale.ro, sub titlul SATULUNG: O mamă și fiica ei de 14 ani au fost bătute de concubin.

Fetița a ajuns la spital, fiind solicitate informații din partea Inspectoratului de Poliție Județean Maramureș și a Primăriei comunei Satulung, județul Maramureș.
Inspectoratul de Poliție Județean Maramureș a arătat că, la nivelul Postului de poliție Satulung este înregistrat un dosar penal, care are ca obiect infracțiunea de violență în familie. În data de 28.02.2022, prin ordonanța Parchetului de pe lângă Judecătoria Baia Mare, s-a dispus reunirea a trei dosare penale ale Parchetului de pe lângă Judecătoria Baia Mare pentru săvârșirea infracțiunilor de nerespectarea ordinului de protecție, violență în familie (trei fapte) și violență în familie.
Situația relatată este cunoscută la nivelul Primăriei Comunei Satulung, județul Maramureș, autoritățile locale precizând că minora este sănătoasă din punct de vedere fizic și moral, frecventează cursurile școlare având o situație bună la învățătură. Familia și minorii au fost și sunt monitorizați permanent, atât acasă cât si la cursurile școlare, atât anterior incidentului relatat, cât și ulterior. Compartimentul de asistență socială consideră necesară monitorizarea permanentă a familiei și continuarea sprijinului financiar acordat familiei prin suplimentarea prestațiilor sociale. Familia beneficiază de prestații sociale care urmează să fie suplimentate imediat ce toți membrii familiei minorei își stabilesc domiciliul pe raza Comunei Satulung, județul Maramureș.
Prin planul de servicii și ancheta socială se concluzionează că, la data respectivă, în familia minorei nu mai există agresiune, partenerul mamei minorei regretă fapta, minora declară că de la incident nu au mai existat conflicte, minora locuiește în cameră separată, propunându-se monitorizarea permanentă a familiei și sprijin pentru întocmirea documentelor, stabilirea domiciliului permanent în comună în vederea acordării în favoarea minorilor de prestații suplimentare (alocație pentru susținerea familiei, ajutor de urgență).
Prin rechizitoriu al Parchetului de pe lângă Judecătoria Baia Mare s-a dispus trimiterea în judecată a inculpatului.
Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Maramureș a realizat demersuri multiple în acest caz, începând cu data de 31.03.2021, ca urmare a sesizării primite din partea Postului de Poliție Satulung, inclusiv evaluarea psiho-socială a cazului, deplasări la domiciliul familiei, informarea și consilierea mamei cu privire la posibilitatea de a beneficia de serviciile centrului maternal împreună cu minorii, precum și cu privire la faptul că orice formă de abuz asupra copiilor este strict interzisă prin lege, iar în situația în care dânsa, în calitate de mamă, nu depune plângere la poliție împotriva abuzurilor și nu ia măsurile necesare pentru a le asigura copiilor un mediu stabil, adecvat, echilibrat pentru o dezvoltarea armonioasă, evitând expunerea repetată la situații conflictuale și la agresiuni, pentru aceștia se poate institui o măsură de protecție specială în regim de urgență.
Având în vedere interesul superior al minorilor, nevoile de dezvoltare ale acestora, ținând cont de factorii de risc identificați și de refuzul părinților cu privire la instituirea unei măsuri de protecție specială, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Maramureș a solicitat încuviințarea instanței, prin emiterea unei ordonanțe președințiale privind instituirea măsurii de plasament în regim de urgentă la asistent maternal profesionist pentru toți cei cinci minori din familie.
Analizând demersurile realizate de autoritățile locale în acest caz, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 113/2022, către primarul comunei Satulung, județul Maramureș, care poate fi consultată pe site-ul instituției la secțiunea Activitatea AVP – Recomandări – Anul 2022 (https://avp.ro/index.php/recomandari-2022/).
Primarul Comunei Satulung a confirmat însușirea recomandării, arătând totodată că s-au luat măsuri de înscriere a funcționarilor la cursuri de specializare, a dispus ca oricare caz în care sunt în discuție protecția și promovarea drepturilor copilului să fie soluționat prin solicitarea sprijinului de specialitate al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului, iar funcționarii din cadrul Compartimentului Autoritate Tutelară și Asistență Socială să își îndeplinească corespunzător și cu celeritate a obligațiile expres prevăzute în H.G. nr. 49/2011.

Dosar nr. 248/2022 (rezumat)-Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu cu privire la o posibilă încălcare a prevederilor 22 și art. 49 din Constituție, referitor la un incident violent in care au fost implicați elevi ai unei unități de învățământ din Municipiul Dej, județul Cluj.

În vederea soluționării dosarului au fost solicitate date de la Inspectoratul de Poliție Județean Cluj – Biroul de Siguranță Școlară și de la Școala Gimnazială „Avram Iancu” Dej, iar în urma analizării acestora, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 63/2022, către Școala Gimnazială „Avram Iancu” Dej, cu solicitarea de a dispune:
1. Prelucrarea în rândul personalului a prevederilor Regulamentului nr. 679/27-apr-2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) și solicitarea, după caz, a unui punct de vedere de la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
2. Respectarea prevederilor Legii nr. 35/1997, privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, republicată și comunicarea datelor și informațiilor solicitate în baza art. 25.
3. Instruirea personalului, didactic/didactic auxiliar și nedidactic, cu privire la obligațiile în domeniul apărării, protecției și promovării drepturilor copilului, stabilite prin Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată și consecințele legale ale neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare.
4. Respectarea prevederilor legale de a sesiza de urgență Direcția Generală de Asistență Socială şi Protecția Copilului Cluj, prevăzute de art. 89, alin 3 din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, în cazul minorilor implicați în incident.
Directorul Școlii Gimnaziale „Avram Iancu” Dej a transmis faptul că își însușește Recomandarea nr. 63/2022, urmând ca să efectueze prelucrarea acesteia, în rândul personalului școlii, în prima ședință a Consiliului Profesoral a anului școlar 2022-2023.
Recomandarea poate fi consultată pe site-ul instituției la Secțiune Recomandări-2022, https://avp.ro/index.php/recomandari-2022/.

Dosar nr. 246/2022 (rezumat) - Petenta a arătat că fiul său nu beneficiază de transport gratuit de la domiciliu (comuna Cojocna, județul Cluj) la unitatea de învățământ unde este înscris (din municipiul Cluj-Napoca), deoarece operatorul de transport emite abonamentul lunar pentru elevi la valoarea de 310 lei, iar decontarea cheltuielilor de transport se realizează până la plafonul maxim de 102 lei pentru distanța de 27 km., potrivit Ordinului ministrului educației nr. 4426/2021.

Petiția a fost analizată în contextul art. 32 și art. 49 din Constituție, fiind solicitate informații cu privire la această situație de la Consiliul Județean Cluj și de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor – Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului Cluj.
Consiliul Județean Cluj a arătat că societății de transport i s-a pus în vedere că are obligația de a se încadra în prevederile legale, respectiv O.U.G. nr. 50/2021 pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 și Metodologia de decontare a cheltuielilor de transport pentru elevii care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 4426/2021, însă operatorul de transport nu înțelege să respecte prevederile legale.
Referitor la exercitarea atribuțiilor care revin Consiliului Județean, art. 45 alin. (71) lit. a) din Legea nr. 92/2007 prevede încadrarea ca și contravenție și sancționarea operatorilor de transport rutier pentru nerespectarea obligației de a emite abonamente pentru transportul elevilor, potrivit art. 84 alin. (34) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare. Acesta din urmă a fost abrogat de punctul 2, din O.U.G. nr. 15/2020, motiv pentru care Consiliul Județean Cluj, în calitate de autoritate publică cu competențe privind Serviciul de transport public județean de persoane prin curse regulate, nu mai are la îndemână niciun instrument legal pentru a sancționa operatorul în cazul nerespectării dispozițiilor O.U.G. nr. 50/2021 și nici pentru a-l obliga să se conformeze prevederilor legale. Legislația care este deficitară lipsește autoritățile publice de mijloace de a impune operatorului de transport să se încadreze în tarifele maxime per km/lună, prevăzute de normele juridice mai sus prezentate. Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului Cluj a apreciat întemeiată sesizarea și, pentru nerespectarea prevederilor legale în vigoare, operatorul economic a fost sancționat contravențional cu amendă, conform procesului-verbal de constatare a contravenției, prin același document fiind dispuse inclusiv măsuri de intrare în legalitate, respectiv restituirea contravalorii serviciului. Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției, operatorul economic a depus contestație în termenul legal.
Având în vedere considerentele de mai sus Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 48/2022, care poate fi consultată pe site-ul instituției la secțiunea Activitatea AVP – Recomandări – Anul 2022 (https://avp.ro/index.php/recomandari-2022/).
Consiliul Județean Cluj a insistat prin comunicările transmise ambelor părți să își clarifice poziția în raport cu prevederile legale în vigoare și, în scopul identificării unei soluții pentru asigurarea transportului gratuit al elevilor, a solicitat Primăriei comunei Cojocna întocmirea/transmiterea unei situații cu elevii care au domiciliul în comuna Cojocna și care sunt înscriși la o unitate de învățământ în municipiul Cluj-Napoca.
Cu privire la necorelarea legislativă semnalată de Consiliul Județean Cluj, Avocatul Poporului s-a adresat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și Ministerului Educației.

Dosar nr. 229/2022 (rezumat)-Două copile de 13 și 14 ani s-au luat la bătaie, la Șanț, din cauza unui băiat. Conflictul s-a terminat la poliție

În urma reportajului publicat, în data de 23 februarie 2022, pe portalul de știri bistriteanul.ro, cu titlul Două copile de 13 și 14 ani s-au luat la bătaie, la Șanț, din cauza unui băiat. Conflictul s-a terminat la poliție, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu referitor la o posibilă încălcare a prevederilor art. 49 și art. 22 din Constituție, fiind solicitate informații de la Școala Gimnazială „Enea Grapini” Șanț, Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud, Inspectoratul de Poliție Județean Bistrița-Năsăud și Primăria comunei Șanț, județul Bistrița-Năsăud.

Inspectoratul de Poliție Județean Bistrița-Năsăud a precizat că organele de cercetare ale poliției judiciare din cadrul Postului de Poliție Șanț, au fost sesizate prin plângere de către tatăl minorei agresate cu privire la incidentul petrecut în incinta unității de învățământ. In cauză a fost începută urmărirea penală ”in rem”, în dosarul dosar penal înregistrat, efectuându-se cercetări sub aspectul comiterii infracțiunii de lovirea sau alte violențe.

La nivelul Biroului Siguranță Școlară din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Bistrița-Năsăud sunt elaborate analize periodice ale fenomenului infracțional înregistrat în unitățile de învățământ, respectiv analize post-cauzale vizând evenimentele individuale, inclusiv în acest caz. Totodată, polițiștii din cadrul Biroului Siguranță Școlară au procedat la desfășurarea unor activități de consiliere și informare a elevilor și părinților, prin prezentarea riscurilor și a consecințelor asociate comportamentului minorilor, respectiv responsabilităților ce le revin din punct de vedere legal și a măsurilor ce pot fi luate în vederea gestionării situației. Pentru diminuarea violenței în mediul școlar și prevenirea unor situații similare Biroul Siguranță Școlară a demarat proiectul Pentru reducerea violentei fizice și psihologice în unitățile de învățământ preuniversitar din județ.

Școala Gimnazială „Enea Grapini” Șanț, județul Bistrița-Năsăud a înregistrat și investigat incidentul petrecut, în data de 18.02.2022, ambele eleve implicate fiind sancționate cu mustrare scrisă. Pentru prevenirea unor situații similare și pentru asigurarea securității copiilor în cadrul unității de învățământ s-a dispus: a) monitorizarea atentă a tuturor elevilor de către educatoare, învățătoare, diriginți și profesori și permanenta legătura a acestora cu părinții; b) stabilirea unui responsabil cu planificarea sectoarelor pentru profesorii de serviciu pe scoală, pentru fiecare zi a săptămânii; c) consilierea preșcolarilor și a elevilor de către educatoare, învățătoare și diriginți; d) consilierea părinților și a copiilor care necesită acest lucru, de către un specialist al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională; e) realizarea unor activități de prevenție împreună cu reprezentanții poliției; f) realizarea unor activități extracurriculare de prevenire și combatere a violenței din școală, pe nivele de vârstă; g) sesizarea Serviciului Public de Asistență Socială din cadrul Primăriei Șanț și a Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița – Năsăud; h) inițierea unui ”Proiect educațional – Școala părinților”, în vederea consilierii acestora.

Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud a constatat că incidentul a fost sesizat directorului unității de învățământ de cadrele didactice care desfășurau serviciul pe școală, iar diriginții au avut discuții cu elevele implicate. Cazul a fost analizat în Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței din unitatea de învățământ, iar elevele fără probleme de comportament vor fi monitorizate, până la finalul anului școlar de către cei doi diriginți.

Primăria comunei Șanț, județul Bistrița-Năsăud a realizat anchete sociale la ambele familii, în urma cărora s-a constat că minorele nu sunt neglijate în familie, acestea urmând a fi monitorizate de serviciul de asistență socială.

Dosar nr. 91/2022 (rezumat)-Biroul Teritorial Cluj-Napoca s-a sesizat din oficiu, în urma apariției în spațiul public a unor informații referitoare la hărțuirea mai multor eleve de la Colegiul de Servicii în Turism „Napoca” din Cluj-Napoca, de către un pedagog, fiind solicitate informații de la unitatea de învăţământ, Inspectoratul de Poliție Județean Cluj și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj

Colegiul de Servicii în Turism „Napoca” a precizat că la nivelul unității de învățământ a fost demarată imediat cercetarea internă, fiind purtate discuții cu toate persoanele implicate. În baza concluziilor acestei cercetări prealabile consiliul de administrație al școlii urma să decidă declanșarea procedurii de cercetare disciplinară privind sancționarea pedagogului, însă în data de 18.01.2022, acesta și-a înregistrat demisia.
În cadrul Consiliului de Administrație al școlii s-au luat următoarele măsuri:
-monitorizarea constantă a activității angajaților din cămin și continuarea consilierii psihologice a fetelor implicate, cu consilierul școlar;
– au fost montate camere video mult mai performante;
– s-au prelucrat, din nou, prevederile Regulamentului de Organizare și Funcționare a Unității de Învățământ Preuniversitar și ale Regulamentului de Cămin, realizându-se verificări constante ale activității angajaților în cămin, și nu numai, pentru a preveni orice abatere de la normele de conduită civilizată și de protecție a elevilor cazați în căminul internat al școlii;
– elevele au fost consiliate psihologic de către consilierul școlar.
Inspectoratul de Poliție Județean Cluj a precizat că la nivelul Biroului Investigații Criminale se efectuează cercetări în cauză, privind săvârșirea infracțiunii de agresiune sexuală în formă continuată, fapta fiind și în atenția Biroului Siguranță Școlară.
Acest caz se află în evidența Compartimentului intervenție în caz de abuz, neglijare din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj. În cadrul Serviciului Management de caz, protecție specială copii în servicii de tip familial, asistență maternală, minora a fost evaluată psihologic și beneficiază, în prezent, de servicii de consiliere psihologică, săptămânal, în cadrul direcției. De asemenea, a fost înaintată o adresă către Biroul de Investigații Criminale din cadrul Poliției Municipiului Cluj-Napoca, în vederea efectuării demersurilor necesare.

Celelalte minore care au depus reclamații împotriva pedagogului sunt consiliate de către psihologul din cadrul unității de învățământ, acesta înaintând Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj fișele de evaluare psihologică pentru fiecare minoră.

Dosar nr. 36/2022 (rezumat)-Scrisoare transmisă de către un copil aflat în sistemul de protecție specială în județul Bistrița-Năsăud, către Consiliul Tinerilor Instituționalizați, în care descria faptul că a fost supus unui abuz fizic și emoțional, din partea asistentului care îl are în grijă

În luna ianuarie 2022, Avocatul Poporului, s-a sesizat din oficiu, în urma unui material postat pe Facebook – Consiliul tinerilor instituționalizați – 2 ianuarie, care reda scrisoarea transmisă de către un copil aflat în sistemul de protecție specială în județul Bistrița-Năsăud, către Consiliul Tinerilor Instituționalizați, în care descria faptul că a fost supus unui abuz fizic și emoțional, din partea asistentului care îl are în grijă, solicitând informații de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud. Analizând informațiile comunicate, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 16/2022, referitoare la respectarea prevederilor art. 49 din Constituție privind protecția copiilor și a tinerilor, către Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud.
Recomandarea a vizat, în principal:
Reverificarea aspectelor semnalate de către minor, atât în cadrul declaraților date, cât și în scrisoarea adresată Consiliului Tinerilor Instituționalizați și stabilirea unor concluzii clare, urmate de măsurile care se impun a fi luate pentru a preveni în viitor astfel de neînțelegeri;
Analizarea necesității revizuirii Planului individual de protecție pentru minor; Instruirea/reinstruirea personalului de specialitate.
Respectarea şi garantarea drepturilor beneficiarilor, prin raportare la prevederile art. 6 din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu accent pe principiile reglementate la lit. g) (respectarea demnității copilului), respectiv lit. h) (ascultarea opiniei copilului şi luarea în considerare a acesteia, ținând cont de vârsta şi de gradul său de maturitate);
Identificarea unor soluții de natură să asigure creșterea gradului de încredere a beneficiarilor în sensul exercitării dreptul acestora de a-și exprima opinia, de a formula plângeri și/sau reclamații, referitoare la modul de exercitare a atribuțiilor de serviciu de către personalul de specialitate;
Analiza nevoii de formare a personalului de specialitate din Casele de Tip Familial, în ceea ce privește creșterea capacității acestora de interacțiune cu beneficiarii, în vederea asigurării unei creșteri și dezvoltări corespunzătoare a acestora, atât din punct de vedere social cât și emoțional.

Recomandarea a fost însușită și poate fi consultată pe site-ul instituției la Secțiunea Recomandări-2022.

2021

Dosar nr. 1229/2021 (rezumat)- ”Cum blochează statul vaccinarea copiilor împotriva unor forme de cancer”

În urma reportajului Cum blochează statul vaccinarea copiilor împotriva unor forme de cancer, apărut în data de 8 noiembrie 2021, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, fiind solicitate informații de la Direcția de Sănătate Publică Maramureș și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Maramureș, cu privire la situația din județul Maramureș.

Direcția de Sănătate Publică Maramureș a precizat că, în ultimii 2 ani, s-a înregistrat o creștere cu 38,2% a numărului de vaccinări anti-HPV. La data transmiterii răspunsului, la Direcția de Sănătate Publică Maramureș stocul de vaccin HPV era insuficient pentru imunizarea minorelor anti-HPV. În cazul vaccinării anti-HPV pentru prevenirea infecțiilor determinate de HPV, realizată la solicitarea părinților/reprezentanților legali, pentru solicitările depuse la medicii de familie în 2017-2018, vaccinul a fost asigurat în luna decembrie 2019, pentru solicitările depuse în anul 2019 asigurarea vaccinului s-a realizat în luna aprilie 2020, pentru solicitările depuse la medicii de familie în cursul anului 2020, vaccinul HPV a fost asigurat în luna mai 2021.
Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Maramureș a transmis o situația detaliată pentru fiecare centru/asistenți maternali cuprinzând numărul minorelor din sistemul de protecție, din categoria de vârstă 11-18 ani, care au beneficiat de vaccinare anti-HPV conform Calendarului național de vaccinare aplicabil, numărul/procentul minorelor din sistemul de protecție, din categoria de vârstă 11-18 ani, care nu sunt vaccinate anti-HPV, inclusiv măsurile adoptate și demersurile efectuate în vederea identificării si asigurării vaccinării anti-HPV a minorelor din sistemul de protecție, din categoria de vârstă 11-18 ani, care nu au fost imunizate până în prezent.

Potrivit informațiilor de pe site-ul Ministerului Sănătății, în luna februarie a acestui an a fost demarată Campania Protejează-ți sănătatea! Sănătatea reproducerii – dreptul și responsabilitatea ta!, în care se promovează inclusiv beneficiile vaccinării anti-HPV; în luna ianuarie a acestui an a fost publicat Planul anual de combatere a cancerului, care, la Obiectivul 2 – Program național de screening, prevede, printre măsuri, vaccinarea anti-HPV efectuată de către medicii de familie, atât pentru fete, cât și pentru băieți; în luna noiembrie 2021 a fost suplimentat bugetul Ministerului Sănătății cu 20 milioane de lei pentru achiziția unui număr de 36 000 de doze de vaccin anti-HPV; tot în luna noiembrie 2021, Ministerul Sănătății a precizat că va continua și va intensifica procesul de vaccinare anti – HPV, în cadrul Programului Național de Vaccinare, Ministerul Sănătății având în derulare un Acord – Cadru încheiat cu furnizorul pe o durată de 4 ani în cadrul căruia realizează achiziții periodice pentru aprovizionarea cabinetelor medicilor de familie. De asemenea s-a arătat că, dacă într-un județ există mai multe solicitări față de stocul existent, se pot realiza redistribuiri până la următoarea achiziție.

Dosare nr. 1227/2021 și 1228/2021 (rezumat)-Stadiul vaccinării HPV, la nivelul județelor aflate în aria de competență a Biroului Teritorial Cluj- Napoca (Cluj, Bistrița-Năsăud, Maramureș și Sălaj)

În luna noiembrie 2021, Avocatul Poporului, s-a sesizat din oficiu cu privire la stadiul vaccinării HPV, la nivelul județelor aflate în aria de competență a Biroului Teritorial Cluj- Napoca (Cluj, Bistrița-Năsăud, Maramureș și Sălaj).

Analizând informațiile comunicate de către instituțiile/autoritățile cu atribuții în domeniu, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 30/2022, referitoare la respectarea prevederilor art. 49 din Constituție privind protecția copiilor și a tinerilor, către Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud și Recomandarea nr. 31/2022, referitoare la respectarea prevederilor art. 49 din Constituție privind protecția copiilor și a tinerilor, către Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sălaj.
Recomandările au vizat, în principal:
1. Solicitarea sprijinului medicilor de familie, în vederea informării, atât a personalului de specialitate din cadrul Direcției cât și a beneficiarelor (minore cu vârsta cuprinsă între 11-18 ani) cu privire la pericolul pe care îl reprezintă cancerul de col uterin, respectiv cu privire la măsurile de prevenire a acestuia, inclusiv prin vaccinarea HPV;
2. Solicitarea sprijinului Direcției de Sănătate Publică Bistrița-Năsăud cu privire la organizarea unor sesiuni de informare și comunicare, dedicate activității de vaccinare, implicit și a vaccinării HPV, adaptate capacității de înțelegere a minorelor;
3. Consultarea minorelor, în aplicarea și respectarea prevederilor art. 28 din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la orice demers privind promovarea bunăstării sociale, spirituale și morale, sănătății fizice și mentale ale acestora, respectiv informarea corespunzătoare a cu privire la opțiunea de vaccinare HPV.

Recomandările au fost însușite și pot fi consultate pe site-ul instituției la Secțiunea Recomandări-2022, https://avp.ro/index.php/recomandari-2022/.

Dosare nr. 803, 804, 805 și 806/2021 (rezumat)-Reportaj publicat pe portalul de știri gazetadecluj.ro, sub titlul ”În Cluj, consumatorii de droguri au 10 ani”

Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, în luna iulie 2021, ca urmare a reportajului publicat pe portalul de știri gazetadecluj.ro, sub titlul În Cluj, consumatorii de droguri au 10 ani, fiind solicitate informații de la Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș și Sălaj, Centrele de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș și Sălaj, Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii Cluj-Napoca – Secția psihiatrie pediatrică (singura clinică aferentă județelor Cluj, Bistrița-Năsăud, Maramureș și Sălaj), Inspectoratele de Poliție Județene Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș și Sălaj – Biroul Siguranță Școlară, Agențiile Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș și Sălaj și Instituțiile Prefectului din județele Cluj și Bistrița-Năsăud.

Răspunsurile comunicate de instituțiile anterior menționate au relevat faptul că prevenirea consumului de substanțe este abordată cu responsabilitate, la nivelul celor patru județe activitățile de prevenire sunt multiple, realizate în mod constant și cu adresabilitate largă. Cu toate acestea, în ceea ce privește tratamentul oferit minorilor s-a constatat lipsa serviciilor post-spitalizare specializate, cu cazare sau de zi, destinate special minorilor consumatori de substanțe interzise.
În acest context Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 156/2021, către Instituția Prefectului Județul Cluj și Recomandarea nr. 186/2021, către Instituția Prefectului Județul Bistrița-Năsăud, cu solicitarea de a dispune analizarea, în cadrul Colegiului prefectural, a datelor privind consumul de substanțe interzise în rândul minorilor la nivelul județului și a nevoilor reale ale acestora în scopul identificării unor demersuri comune de prevenire și tratament pentru minorii consumatori, precum și realizarea unei abordări intersectoriale în oferirea de servicii post spitalizare, respectiv de monitorizare a consumatorilor minori.
Recomandarea nr. 156/2021 a fost dezbătută în cadrul ședinței Colegiului prefectural al județului Cluj din data de 26.11.2021, Instituția Prefectului Județul Cluj confirmând însușirea acesteia și inițierea demersurilor în vederea dezvoltării unei colaborări interinstituționale eficiente, având ca scop înființarea unui centru special dedicat consumatorilor minori de substanțe interzise.
Recomandarea nr. 186/2021 a fost dezbătută în cadrul ședinței Colegiului prefectural al județului Bistrița-Năsăud din data de 23.02.2022.

În cadrul ședinței s-a stabilit continuarea întâlnirilor de lucru vizând acest subiect, pentru o cât mai bună abordare intersectorială a problematicii consumului de droguri în rândul minorilor. Totodată, s-a stabilit încercarea înființării unei secții de dezintoxicare pentru adulți și minori în cadrul Spitalului Județean de Urgență Bistrița, respectiv înființarea unui centru post-cură, la nivelul județului, de către autorități ale administrației publice locale.

Dosare nr. 215/216/217/218/2021 (rezumat)-Fenomenul mamelor minore

În luna februarie 2021, presa scrisă a abordat fenomenul mamelor minore, astfel că, de la nivelul Biroului Teritorial Cluj-Napoca s-a inițiat verificarea modului în care autoritățile din județele Cluj, Bistrița-Năsăud, Maramureș și Sălaj intervin pentru prevenirea sarcinilor în rândul minorelor, fiind solicitate date de la Inspectoratele de Poliție Județene, Direcțiile de Sănătate Publică și Instituțiile Prefectului, din cele patru județe.

Din răspunsurile comunicate, a reieșit că măsurile privind sănătatea şi prevenirea sarcinii la minore sunt dispersate între diferitele autorităţi, fără o delimitare clară a rolului şi o corelare a atribuțiilor de acțiune. Politica de educaţie pentru sănătate în şcoli este, în prezent, opţională, iar intervenţiile serviciilor de protecţie a copilului se orientează, de regulă, spre acordarea unor drepturi băneşti sau a unor servicii/prestaţii acestor fete în calitate de mame, care însă nu previn repetarea cazurilor. Cele mai multe mame minore au abandonat sau abandonează şcoala în momentul în care devin mame.
În acest context Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 61/2021, către Instituția Prefectului Județul Cluj, Recomandarea nr. 62/2021, către Instituția Prefectului Județul Maramureș, Recomandarea nr. 64/2021, către Instituția Prefectului Județul Bistrița-Năsăud și Recomandarea nr. 70/2021, către Instituția Prefectului Județul Sălaj, Recomandări care pot fi consultate pe site-ul instituției la Secțiunea Recomandări-2021.

Recomandările au fost însușite la nivelul celor patru județe, fiind efectuate demersuri active în vederea prevenirii sarcinilor în rândul minorelor.

Dosar nr. 53/2021 (rezumat)-În luna ianuarie 2022, presa scrisă a relatat nemulțumirea unor părinți față de refuzul unei unități de învățământ din județul Bistrița Năsăud de a acorda burse sociale, pe cazuri medicale

Avocatul Poporului, s-a sesizat din oficiu, solicitând informații de la Școala Gimnazială nr. 4 Bistrița, județul Bistrița și Inspectoratul Școlar Județean Bistrița Năsăud.
Din analiza răspunsurilor primite rezulta faptul că, la momentul stabilirii burselor pentru anul școlar 2021-2022, și anume în luna decembrie 2021, Consiliul de Administrație al școlii a aprobat categoriile și numărul de burse, pentru bursa socială pe caz medical fiind aprobată o singură cerere.
Referitor la modul de soluționare a cererilor pentru acordarea bursei sociale, elevilor cu CES, reprezentanții unității de învățământ au comunicat că cererile depuse la începutul anului școlar, vor fi soluționate pozitiv la revizuire, astfel că s-a propus continuarea demersurilor către Școala Gimnazială nr. 4 Bistrița, județul Bistrița Năsăud și verificare stadiului actual al acordării burselor, respectiv situația cererilor, după revizuire.

Urmare a revenirii, unitatea de învățământ a comunicat faptul că toate cererile depuse la începutul anului școlar 2021-2022 pentru burse de boală – elevi cu CES au fost soluționate pozitiv, la fel și cele revizuite pentru Semestrul al II-lea.

2020

Dosar nr. 123/2020 (rezumat)-”Un polițist a lovit 5 elevi în cancelaria școlii, în Maramureș”

Urmare reportajului apărut în presă, în data de 28 ianuarie 2020, intitulat: Un polițist a lovit 5 elevi în cancelaria școlii, în Maramureș, Avocatul Poporului, s-a sesizat din oficiu, solicitând informații de la Școala Generală Mireșu Mare, județul Maramureș, Inspectoratul de Poliție Județean Maramureș și Inspectoratul Școlar Județean Maramureș, în vederea verificării modului în care instituțiile acționează pentru apărarea și protecția drepturilor copiilor, victime ale violenței.

Analizând răspunsurile transmise de către instituțiile sesizate, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 168/2020, către Școala Generală Mireșu Mare, județul Maramureș și către Inspectoratul Școlar Județean Maramureș.
Școala Generală Mireșu Mare și-a însușit Recomandarea și, pe cale de consecință, a stabilit:
– constituirea Comisiei pentru prevenirea și diminuarea violenței și discriminării în mediul școlar Constituirea Comisiei de disciplină;
– colaborarea cu cabinetul de asistență psiho-pedagogică a școlii; încheierea de parteneriate cu instituții externe pentru prevenirea comportamentelor de risc ce pot apărea la elevi;
– sporirea eficienței serviciului pe școală privind supravegherea elevilor, având ca obiectiv siguranța lor;
– acordarea unei atenții sporite Regulamentului intern (respectarea regulilor de către elevi);
– o mai mare implicare a părinților în cunoașterea comportamentului copiilor în școală și în afara ei;
– responsabilizarea diriginților în legătură cu comportamentul elevilor; acordarea unei atenții sporite aplicării legislației în vigoare la nivelul școlii.
Inspectoratul Școlar Județean Maramureș Mare și-a însușit Recomandarea și, pe cale de consecință, a stabilit:
– s-a transmis prin canalele de comunicare interne, tuturor unităților de învățământ din județul Maramureș, o Adresă în care se face referire directă la toate punctele precizate în Recomandarea nr. 168/2020;
– s-a propus ca în cercurile pedagogice ale managerilor școlari să se dezbată tema violenței în mediul școlar și eradicarea ei, ca temă de importanță majoră, având în vedere specificul activități.
– managerii școlari, la rândul lor, vor disemina informațiile la nivelul unităților școlare pe care le conduc, în rândul tuturor cadrelor didactice, pentru prevenirea și combaterea acestor fenomene izolate.

Recomandarea poate fi consultată pe site-ul instituției la Secțiunea Recomandări-2020.

Dosar nr. 62/2020 (rezumat)

Petenta a arătat că este mama unui minor, căruia i s-a refuzat dreptul la alocația de stat pentru copii în România, deoarece tatăl desfășura activitate în Marea Britanie, fără a beneficia de prestații acolo, iar mama figura fără activitate atât în România, cât și în Marea Britanie. La data depunerii petiției minorul locuia în România, fiind înscris în învățământul preșcolar, iar tatăl nu mai desfășura activitate în Marea Britanie.

Petiția a fost analizată în contextul art. 49 din Constituție privind protecția copiilor și a tinerilor, fiind solicitate informații de la Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Sălaj.
În urma analizării răspunsurilor și a documentelor transmise, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 111/2020, către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Sălaj referitoare la verificarea modului în care a fost instrumentată și soluționată cererea petentei privind acordarea alocației de stat pentru minor, respectarea și aplicarea judicioasă a prevederilor legale în vigoare și a procedurii operaționale, conform principiului interesului superior al copilului și formarea profesională a întregului personal responsabil de stabilirea dreptului la beneficii de asistență socială în domeniul dispozițiilor legale privind coordonarea sistemelor de securitate socială.

Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Sălaj a confirmat însușirea Recomandării, arătând totodată că a fost reanalizată cererea pentru acordarea alocației de stat depusă de petentă și s-a decis acordarea dreptului alocație de stat retroactiv, începând cu data de 01.03.2018.

Sari la conținut