Activitate

 

2022

Avocatul Poporului continuă organizarea de audiențe la sediul Bibliotecii Județene ,,Antim Ivireanul’’ din Municipiul Râmnicu Vâlcea

Reamintim cetățenilor interesați din județul Vâlcea, faptul că, Biroul Teritorial Pitești al Avocatului Poporului, continuă programul de audiențe acordate la sediul Bibliotecii Județene ,,Antim Ivireanul din Municipiul Râmnicu Vâlcea, str.Carol I, nr.26, județul Vâlcea și în zilele de 22 iunie 2022, 20 iulie 2022 și 24 august 2022.

Informații și înscrieri se pot obține de la sediul Centrului de Informare, situat la parterul Bibliotecii Județene ,,Antim Ivireanul din Municipiul Râmnicu Vâlcea, telefon:0350/424540, sau la telefonul Biroului Teritorial Pitești al Avocatului Poporului:0248/211101 și prin e-mail: avparges@avp.ro.

Recomandăm cetățenilor care vin în audiență să se prezinte cu petiții în care să prezinte problemele pe care le întâmpină la autoritățile publice precum și copii ale documentelor doveditoare.

Petițiile adresate instituției Avocatul Poporului trebuie să se facă în scris și să indice numele și domiciliul persoanei fizice lezate în drepturile și libertățile acesteia, drepturile și libertățile încălcate, precum și autoritatea administrativă ori funcționarul public în cauză.

Petiționarul trebuie să dovedească întârzierea sau refuzul administrației publice de a soluționa legal petiția. Nu pot fi luate în considerare petițiile anonime, iar petițiile îndreptate împotriva încălcării drepturilor și libertăților persoanelor fizice prin acte sau fapte ale autorității administrației publice, se adresează instituției Avocatul Poporului nu mai târziu de un an de la data la care aceste încălcări s-au produs ori de la data la care persoana în cauză a luat cunoștință de ele.

Petițiile adresate instituției Avocatul Poporului sunt scutite de taxa de timbru.

Potrivit art.1 alin.(2) din Legea nr.35/1997 privind organizarea și funcționarea instituției Avocatul Poporului, republicată, ,, instituţia Avocatul Poporului este instituţie naţională pentru promovarea şi protecţia drepturilor omului, în sensul stabilit prin Rezoluţia Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) nr. 48/134 din 20 decembrie 1993, prin care au fost adoptate Principiile de la Paris’’.

Dosar nr. 689/2022 (rezumat)-Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu cu privire la agresiunea produsă între doi elevi în data de 10.12.2021, în fața Liceului Tehnic Forestier Râmnicu Vâlcea, la finalul orelor de curs

În acest sens, au fost efectuate demersuri la Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea, Direcția de Asistență Socială Râmnicu Vâlcea, Inspectoratul Județean de Poliție Vâlcea și Instituția Prefectului Județul Vâlcea, în scopul comunicării informațiilor pe care le dețin în legătură cu aspectele care au făcut obiectul sesizării din oficiu.

Având în vedere răspunsurile primite de la autoritățile publice sesizate, apariția unui nou incident grav la Liceul Tehnologic Forestier Râmnicu Vâlcea, prin depistarea unui elev care s-a prezentat la cursuri cu o armă tip airsoft, în vederea atingerii scopului sesizării din oficiu, a fost emisă către Inspectoratul Școlar Vâlcea, de către Avocatul Poporului, Recomandarea nr. 12/2022.
În urma emiterii acestei Recomandări, Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea a dispus o serie de măsuri, după cum urmează:
– a fost solicitată prin adresă transmisă atât Liceului Tehnologic Forestier, cât și Liceului Tehnologic Ferdinand I, luarea măsurilor legale privind reprelucrarea, respectarea și aplicarea întocmai a regulamentelor de ordine interioară, atât de către elevi, cât și de către personalul unităților de învățământ și luarea măsurilor în funcție de situația întâlnită, precum și organizarea unor ședințe cu părinții în care vor fi discutate eventualele riscuri care pot apărea la această vârstă și măsurile legale care pot fi luate;
– a fost solicitată printr-o adresă trimisă conducerii Liceului Tehnologic Ferdinand I, monitorizarea comportamentului elevului agresor, comunicarea periodică cu părinții acestuia, consilierea individuală de către consilierul școlii, cât și cu cei predispuși la comiterea de fapte antisociale, intensificarea la ora de dirigenție a temelor privind prevenirea absenteismului, a actelor de violență și a bullyingului, concomitent cu participarea lucrătorilor de poliție la activități preventive în școală;
– în vederea prevenirii și monitorizării mai ușor a unor posibile situații legate de fenomenul de bullying și violență în școli, Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea a solicitat tuturor școlilor din județ, aplicarea unui chestionar elaborat împreună cu CJRAE Vâlcea, ce va avea ca scop, monitorizarea continuă a posibilelor situații conflictuale și întocmirea unei baze de date a elevilor care manifestă tendințe agresive, fizice sau verbale, dar și a elevilor care pot ajunge în rolul de victime ale bullyingului, cyberbullingului sau altui tip de agresiune, dar și pentru a se examina gradul de siguranță din școli, identifica factorii care cauzează sentimentele de nesiguranță sau de siguranță.
Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea a decis și elaborat împreună cu Biroul Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase și Biroul pentru Siguranță Școlară, din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Vâlcea, alături de Consiliul Județean al Elevilor, materiale informative în ceea ce privește legislația și pericolul pe care armele de tip airsoft sau armele albe îl reprezintă. Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea, împreună cu Biroul pentru Siguranță Școlară din cadrul Inspectoratului Județean de Poliție Vâlcea, ATOP Vâlcea, și CJRAE Vâlcea, vor monitoriza în permanență unitățile de învățământ unde sunt identificate fapte de violență și bullying și vor desfășura activități de prevenire și reducere a ale acestora, precum și a abandonului școlar.

Dosar nr. 572/2022 (rezumat)-Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu cu privire la informațiile prezentate în mass-media locală, referitoare la o postare făcută pe o rețea de socializare de către un cetățean din Municipiul Pitești, care în timp ce călătorea cu un mijloc de transport public pe raza municipiului, a observat cum doi indivizi încercau să deposedeze de bunurile personale, călătorii aflați în mijlocul de transport în comun, în special persoanele vârstnice dar și persoanele neatente. În acest sens, au fost solicitate informații, de la Poliția Municipiului Pitești, Poliția Locală a Municipiului Pitești și S.C. PUBLITRANS 2000 S.A. Pitești.

Poliția Municipiului Pitești a precizat că sunt organizate și executate săptămânal acțiuni preventive, cu caracter punctual, pe mijloacele de transport în comun, în care sunt angrenați, în principal polițiștii din cadrul celor 4 secții urbane de poliție, ce se află sub coordonarea Poliției Municipiului Pitești. În realizarea acestor activități, polițiștii au beneficiat de suportul în sistem integrat al celorlalte instituții cu atribuții în menținerea ordinii publice, respectiv Inspectoratul de Jandarmi Județean Argeș și Poliția Locală a Municipiului Pitești.
Totodată, sunt întreprinse periodic activități cu caracter informativ-preventiv, realizate în special de către polițiștii de proximitate, cu sprijin de specialitate din partea Biroului de Siguranță Școlară și a Compartimentului Prevenire din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Argeș, eforturile acestora fiind orientate în special, către categoriile de persoane identificate ca fiind vulnerabile, respectiv elevii și persoanele vârstnice.
Poliția Locală a Municipiului Pitești a precizat că există încheiat un protocol de colaborare cu .C. PUBLITRANS 2000 S.A. Pitești, în urma căruia polițiștii locali din cadrul Serviciului Mandate, Evidența Persoanelor, Protecție și Intervenție, desfășoară periodic, la intervale orare aleatorii, activități specifice de menținere a ordinii și siguranței publice în mijloacele de transport în comun, însoțind controlorii în trafic, în activitățile desfășurate de aceștia, pentru a combate și preveni faptele cu impact social negativ.
S.C.PUBLITRANS 2000 S.A. a menționat că în vederea prevenirii și combaterii faptelor antisociale săvârșite pe mijloacele de transport în comun, sunt încheiate planuri de colaborare cu Inspectoratul Județean de Jandarmi Argeș și cu Poliția Locală a Municipiului Pitești.
Totodată, atât conducătorii auto, controlorii de bilete și abonamente, precum și vânzătoarele de bilete și abonamente, sunt instruiți permanent cu privire la modalitatea de colaborare cu autoritățile publice mai sus menționate, atunci când sunt sesizați de către călători, cu privire la producerea unor fapte infracționale, cum sunt cele legate de furturile din buzunare și nu numai.

Dosar nr. 499/2022 (rezumat)-Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu după ce un cotidian local a postat o știre on line în legătură cu decizia primarului municipiului Câmpulung Muscel de a acorda audiențe pentru cetățeni în stradă ca o formă de protest îndreptată împotriva prefectului județului Argeș, care a atacat în instanța de contencios administrativ autorizarea la construcție a lucrărilor de reabilitare a Bulevardului Pardon din acest oraș

Au fost solicitate Primăriei Municipiului Câmpulung Muscel clarificări despre cum a fost modificat programul de audiențe și dacă schimbarea locației a fost stabilită în acord cu dispozițiile legale în vigoare; care au fost motivele temeinice pentru punerea în practică a programului de audiențe în afara sediului primăriei și care au fost măsurile pentru asigurarea unei informări corecte a cetățenilor; care au fost măsurile de protejare a sănătății și siguranței fizice pentru cetățenii prezenți la audiențe dar și pentru funcționarii primăriei în condițiile unor temperaturi foarte ridicate. În răspunsul remis instituției s-a argumentat că schimbarea modalității de acordare a audiențelor pe Bulevard s-a făcut cu respectarea dispozițiilor legale în materia informării publice și transparenței decizionale, precum și cu protejarea drepturilor privind sănătatea și siguranța fizică a cetățenilor și că singurul element modificat a fost acela al locului de desfășurare, ca o alternativă la sediul Primăriei prevăzându-se Bulevardul Pardon, într-un spațiu special amenajat, care să răspundă cerințelor de siguranță iar condițiile meteorologice să fie propice; modificarea a fost comunicată din oficiu prin publicarea pe site-ul Primăriei și prin publicarea informației în ziarul “Evenimentul Muscelean”. Primăria a apreciat că s-a dat eficiență dispozițiilor normelor metodologice care instituie obligația de informare directă a persoanelor conform procedurii operaționale privind audiențele și că motivele pe care s-a fundamentat această modificare reprezintă o formă de protest față de împrejurarea că lucrările la acest obiectiv de importanță majoră pentru câmpulungeni și emblematic pentru oraș au fost sistate urmare a acțiunii în contencios administrativ având drept obiect anularea autorizației de construire. Demersul Instituției Prefectului județul Argeș este apreciat ca o încălcare a drepturilor și intereselor legitime ale câmpulungenilor.
Concluziile pe care le-am desprins din răspunsul Primăriei municipiului Câmpulung, prezentat sucit mai sus, sunt următoarele: Primăria municipiului Câmpulung Muscel a procedat la punerea în transparență a programului de audiențe și a locului de desfășurare a acestora, pe site-ul Primăriei municipiului Câmpulung, la data de 15.07.2022 (conform actualizării vizibile pe site), ulterior solicitărilor transmise de instituția noastră; prefectul este abilitat să verifice legalitatea actelor administrative ale consiliului și ale primarului pe care le poate ataca direct în fața instanței competente dacă le consideră ilegale, în condițiile legii contenciosului administrativ; în ceea ce privește interesul legitim al cetățenilor la care se face referire în răspunsul primăriei apreciem că în situația dată sunt îndeplinite condițiile reglementate de Legea 554/2004 a contenciosului administrativ conform cărora “persoanele fizice şi persoanele juridice de drept privat pot formula capete de cerere prin care invocă apărarea unui interes legitim public numai în subsidiar, în măsura în care vătămarea interesului legitim public decurge logic din încălcarea dreptului subiectiv sau a interesului legitim privat”. Deci, în situația dată, orice persoană fizică sau asociație/organizație locală care se consideră vătămată într-un drept al său prin suspendarea lucrărilor la obiectivul ale cărui acte de autorizare sunt supuse, în prezent, controlului instanței de contencios administrativ, poate fi intervenient în cauză; decizia primarului de mutare a audiențelor într-o locație publică exterioară sediului primăriei, chiar și temporar, nu poate fi un proces deliberativ unilateral, face parte din categoria atribuțiilor ce revin administrației publice locale și nu poate îmbrăca forma unui protest individual care angajează și modifică, temporar, întreaga activitate specifică a autorității publice. Rolul primarului stabilit de Codul Administrativ este acela de a asigura respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor, a prevederilor Constituției, precum și punerea în aplicare a legilor dispunând măsurile necesare și acordând sprijin pentru aplicarea ordinelor și instrucțiunilor cu caracter normativ ale (….) prefectului, (…) în condițiile legii. Suspendarea autorizației de construire este utilă și poate scuti de viitoare pierderi nu doar persoana vătămată de lucrările de construire autorizate, ci și investitorul/beneficiarul autorizației de construire. În acest sens, Curtea Constituțională, prin Decizia nr. 135/2005 a arătat că posibilitatea de a suspenda o autorizație de construire vizează atât protejarea drepturilor și intereselor legitime ale părților care solicită instanței anularea autorizației de construcție, cât și drepturile și interesele legitime ale titularului autorizației, care, în cazul în care acțiunea va fi admisă, va realiza mai puține pierderi decât în cazul în care, pe durata acțiunii, lucrările de construcții ar fi continuat.

Dosar nr. 460/2022 (rezumat) - Biroul Teritorial Pitești a fost sesizat de către un petent, cu privire la disconfortul creat de faptul că, la o distanță foarte mică de imobilul unde locuiește, Primăria Municipiului Pitești a amenajat un loc de joacă pentru câini.

Acesta afirmă că în zilele călduroase, se degajă un miros insuportabil de urină, iar în zilele de sâmbătă și duminică, se produce foarte multă gălăgie, datorită câinilor care sunt aduși în acel loc de joacă.
În legătură cu aceste aspecte, petentul ne-a precizat că soția sa, a participat la programul de audiențe, organizat în luna ianuarie 2022, de către domnul primarul Municipiului Pitești, ocazie cu care a depus și un memoriu. La acest memoriu i-a fost formulat un răspuns, care însă a nemulțumit-o pe soția petentului.
Ulterior, aceasta s-a adresat Direcției de Sănătate Publică Argeș, Agenției pentru Protecția Mediului Argeș, precum și Comisariatului Județean Argeș al Gărzii Naționale de Mediu.
Prin răspunsul formulat de către Direcția de Sănătate Publică Argeș, această instituție i-a comunicat soției petentului, că având în vedere distanța mică dintre acest loc de joacă amenajat pentru câini și locuința acesteia, precum și disconfortul ce poate fi produs prin zgomot și mirosuri de către câini, s-a solicitat Primăriei Municipiului Pitești, să reamplaseze acest loc de joacă.
Prin răspunsul transmis de Primăria Municipiului Pitești, Comisariatului Județean Argeș al Gărzii Naționale de Mediu, s-a menționat faptul că se va analiza posibilitatea relocării locului de joacă pentru câini, în funcție de terenul disponibil din parcul unde este amenajat.
Până la data când petentul a sesizat instituția Avocatul Poporului, Biroul Teritorial Pitești, Primăria Municipiului Pitești nu a dispus măsurile legale de relocare a locului de joacă pentru câini. În legătură cu această situație, Biroul Teritorial Pitești s-a adresat Primăriei Municipiului Pitești, solicitând comunicarea măsurilor dispuse cu privire la soluționarea aspectelor semnalate de petent.
Primăria Municipiului Pitești, prin răspunsul formulat ne-a precizat că având în vedere aspectele sesizate de către petent, în ceea ce privește disconfortul creat de animalele de companie, care erau aduse în locul amenajat pentru acestea, situat în Parcul Central, din Bulevardul Republicii, s-a stabilit relocarea acestui spațiu de joacă pentru câini.
Pentru reamplasarea acestui loc de joacă amenajat pentru câini, s-a intervenit la Administrația Domeniului Public Pitești, pentru efectuarea demersurilor necesare, execuția lucrărilor fiind realizată în data de 25.07.2022, dată la care Primăria Municipiului Pitești a dispus relocarea spațiului de joacă pentru câini, care a fost amenajat în Parcul Central din Bulevardul Republicii.

Dosar nr. 358/2022 (rezumat) Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu cu privire la informațiile prezentate în mass-media din județul Vâlcea, referitoare la faptul că, primăria comunei Sutești, județul Vâlcea este executată silit de o formație de muzică populară, din Satu Mare, pentru o datorie inițială de 25.000 lei, reprezentând onorariu pentru servicii artistice prestate în urma participării în anul 2013 la ,,Zilele Comunei Sutești’’.

Având în vedere această situație semnalată de către mass-media, Biroul Teritorial Pitești a efectuat demersuri la Primăria comunei Sutești, județul Vâlcea și la Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea, în scopul comunicării informațiilor pe care le dețin în legătură cu aspectele care au făcut obiectul sesizării din oficiu.

Primăria comunei Sutești, județul Vâlcea ne-a precizat că în ceea ce privește situația asigurării transportului școlar al elevilor Școlii Gimnaziale Sutești, s-a ajuns la un acord cu Asociația Culturală Sprint Art și s-a făcut o eșalonare a plății în cuantum de 18.000 lei lunar, astfel încât procesul de învățământ să nu fie afectat.

În cazul în care resursa financiară va fi insuficientă efectuării plăților și se va ajunge la valorificarea microbuzelor școlare prin licitație organizată de executorul judecătoresc, Primăria comunei Sutești, județul Vâlcea precizează că a fost demarat proiectul pentru realizarea unei stații electrice de încărcare, astfel încât Ministerul Educației să poată aloca două microbuze școlare electrice.

Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea ne-a precizat că a fost informat în legătură cu situația apărută în ceea ce privește microbuzele școlare, atât de către conducerea unității de învățământ cât și de Primăria comunei Sutești.

Astfel, reprezentanții celor două entități publice, au solicitat în scris, sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Vâlcea, în ceea ce privește identificarea unei soluții până la rezolvarea blocajului financiar, astfel încât elevii unității de învățământ să nu fie afectați, iar transportul acestora să fie în continuare asigurat.

În aceeași zi, Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea a solicitat UAT-urilor din județ, sprijin, pentru a se folosi unul dintre microbuzele școlare disponibile, aflate în custodia acestora, până la încheierea anului școlar sau până la găsirea unei alte variante.

Deși au existat localități care au răspuns solicitării transmise de Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea, nu a mai fost necesară aducerea unui alt microbuz, deoarece în scurt timp, în urma discuțiilor purtate între primăria comunei Sutești și persoanele care au executat silit instituția, s-a ajuns la o înțelegere, datoria urmând a fi eșalonată în rate, în urma unui angajament între părți.

Primăria comunei Sutești, județul Vâlcea a făcut demersuri către Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea, care a transmis Ministerului Educației, solicitarea pentru achiziția a două microbuze școlare, capacitate 16+1, prin ,,Planul de Redresare și Reziliență al României, Pilonul IV. Politici pentru Noua Generație-Componenta C15, Educația’’, UAT Sutești angajându-se totodată, să asigure pentru fiecare microbuz, resursa umană și costurile de reparații, întreținere și alimentare cu energie electrică.

Dosarul nr. 352/2022 (rezumat)-Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu cu privire la informațiile prezentate în mass-media din județul Argeș, referitoare la problemele semnalate de locuitorii de pe strada Codrului din comuna Bascov, județul Argeș, în privința unui real pericol care există în zonă, cu privire la o suprafață de teren forestier aflată în proprietate privată.

În fapt, locuitorii din zonă s-au plâns reprezentanților presei cu privire la pericolul pe care îl reprezintă copacii aflați pe o suprafață de teren forestier privată, situată vis-a-vis de locuințele acestora, care datorită faptului că sunt extrem de înalți și sunt situați pe un teren în pantă, există oricând pericolul de a se prăbuși peste casele oamenilor, mai ales atunci când sunt condiții meteorologice nefavorabile (vijelii, furtuni).
Având în vedere această situație semnalată de către mass-media, Biroul Teritorial Pitești a efectuat demersuri la Primăria comunei Bascov, județul Argeș, în scopul comunicării informațiilor pe care le dețin în legătură cu aspectele care au făcut obiectul sesizării din oficiu.
Primăria comunei Bascov ne-a precizat că în ceea ce privește disconfortul creat pe strada Codrului din satul Uiasca, comuna Bascov, județul Argeș, o comisie formată din viceprimarul localității și un reprezentant al Biroului de Fond Funciar al comunei Bascov, s-au deplasat la fața locului, ocazie cu care au fost identificați arborii cu probleme în dezvoltarea habitusului vegetativ ce puneau în pericol atât integritatea trecătorilor cât și rețeaua de transport energie electrică.
A fost solicitat ajutorul echipei de la salubritate și au fost toaletați toți arborii identificați,
fiind astfel luate toate măsurile recomandate de către instituția Avocatul Poporului, necesare protejării integrității trecătorilor, a evitării distrugerii locuințelor și a rețelei de transport de energie electrică.

Dosar nr. 313/2022 (rezumat)-Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu cu privire la situația unui cetățean din comuna Dobrești, județul Argeș, care a anunțat că intră în greva foamei, întrucât drumul de acces către proprietatea sa, ar fi fost îngrădit de către niște rude, care ar fi dobândit un drept de proprietate asupra unui imobil din imediata vecinătate, în urma încheierii unui contract de vânzare-cumpărare

Având în vedere această situație semnalată de către mass-media, Biroul Teritorial Pitești a efectuat demersuri la Primăria comunei Dobrești, județul Argeș, în scopul comunicării informațiilor pe care le dețin în legătură cu aspectele care au făcut obiectul sesizării din oficiu.

Primăria comunei Dobrești, județul Argeș ne-a precizat că cetățeanul a fost în greva foamei, în jur de 30 de ore, fiind monitorizat de către reprezentanții U.A.T Dobrești, de către lucrătorii de poliție din cadrul Secției nr. 5 Poliție Călinești și de către reprezentanții Serviciului de Ambulanță.
În ceea ce privește îngrădirea drumului de acces către proprietatea sa, de către rudele acestuia, Primăria comunei Dobrești, județul Argeș ne-a menționat că, există un proces pe rolul instanței de judecată pentru stabilirea drumului de acces către proprietatea cetățeanului care a fost în greva foamei.
Referitor la modalitatea în care Primăria comunei Dobrești, județul Argeș a asigurat măsurile specifice de protecţie şi de asistenţă socială, în conformitate cu nevoile particulare ale persoanelor cu dizabilităţi, precum şi în funcţie de situaţia familială şi socio-economică a acestora, autoritatea publică locală, ne-a menționat că cetățeanul care a fost în greva foamei, deține permis de conducere și autoturism, cu care se deplasează zilnic prin comună și prin localitățile învecinate, gospodărindu-se singur, fără a avea nevoie de ajutor.

De asemenea, acesta a fost sprijinit financiar de către Primăria comunei Dobrești, județul Argeș, pentru racordarea la rețeaua de apă potabilă, cu utilajele necesare pentru efectuarea săpăturilor, precum și cu o sumă de bani, ca ajutor de urgență.

Dosarul nr. 232/2022 (rezumat) - Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu cu privire la informațiile prezentate în mass-media din județul Argeș, referitoare la situația creată în Municipiul Câmpulung, în ceea ce privește modul cum sunt amenajate foarte multe treceri de pietoni, în special pe șoseaua de centură a localității.

O astfel de trecere de pietoni este cea amenajată pe bulevardul I.C. Brătianu, în fața clinicii ,,Clubul Sănătății’’, pe sensul de mers către Municipiul Brașov. Aceasta a fost amenajată chiar în dreptul unui loc de parcare, atribuit locuitorilor imobilelor din zonă, pietonii fiind nevoiți să ocolească autoturismul parcat în dreptul trecerii de pietoni, pentru a putea avea acces spre trecerea de pietoni, acest lucru putând cauza producerea unui accident rutier, având în vedere lipsa de vizibilitate a pietonilor. Având în vedere această situație semnalată de către mass-media, Biroul Teritorial Pitești al Avocatului Poporului a efectuat demersuri la Primăria Municipiului Câmpulung, județul Argeș, în scopul comunicării informațiilor pe care le deține în legătură cu aspectele care au făcut obiectul sesizării din oficiu. Primăria Municipiului Câmpulung, județul Argeș a informat Biroul Teritorial Pitești că locul de parcare situat în fața clinicii ,,Clubul Sănătății” de pe Bulevardul I.C. Brătianu, a fost desființat la începutul lunii martie 2022, în urma unei sesizări făcute pe aplicația e-muscel. Numerotarea acelui loc de parcare nu a fost realizată de către lucrătorii din cadrul Serviciului Public de Administrare a Domeniului Public si Privat Câmpulung, această lucrare fiind efectuată în mod abuziv de un cetățean necunoscut. Astfel, s-a intervenit și locul de parcare a fost marcat cu semnul de ,,parcarea interzisă”. Cu toate acestea, unii conducători auto au continuat să parcheze ilegal pe acel loc, motiv pentru care Serviciul Public de Administrare a Domeniului Public si Privat Câmpulung, a intervenit și a blocat accesul autovehiculelor. În zona menționată în fața clinicii ,,Clubul Sănătății”, pe Bulevardul I.C. Brătianu, Primăria Municipiului Câmpulung, precizează că nu a fost atribuit niciun loc de parcare, locuitorilor imobilelor din jur. Având în vedere aspectele sesizate de către Biroul Teritorial Pitești, Primăria Municipiului Câmpulung a dispus reîmprospătarea marcajelor rutiere de pe șoseaua de centură, care tranzitează orașul, inclusiv a marcajelor trecerilor de pietoni. În cadrul Primăriei Municipiului Câmpulung își desfășoară activitatea Comisia de Circulație a Municipiului Câmpulung, constituită în urmă cu trei ani și care se ocupă cu avizarea/aprobarea tuturor modificărilor ce vizează semnalizarea și circulația pe drumurile publice ale Municipiului Câmpulung. În ceea ce privește trecerea de pietoni amenajată în fața clinicii ,,Clubul Sănătății”, pe bulevardul I.C. Brătianu, Primăria Municipiului Câmpulung ne-a precizat că, aceasta a fost înființată anterior datei de constituire a Comisiei de Circulație a Municipiului Câmpulung. Având în vedere cele sesizate, primarul Municipiului Câmpulung a dispus șefului Poliției Locale a Municipiului Câmpulung, intensificarea controalelor și luarea măsurilor legale, în privința celor care parchează neregulamentar.

Dosar nr. 218/2022 (rezumat)-Biroul Teritorial Pitești a fost sesizat de către un petent, cu privire la demersurile făcute la Compania CFR-Arhivele Turnu Roșu, prin care a solicitat eliberarea unor adeverințe din care să reiasă sumele aferente salariilor brute și a orelor de noapte efectuate în perioada 10.06.1985-30.09.1998, lucrată în cadrul Companiei C.F.R, aceste documente cu valoare practică, fiindu-i necesare în vederea întocmirii dosarului de pensionare

Întrucât până la data când s-a adresat biroului nostru, petentul nu a primit documentele cu valoare practică solicitate, ne-am adresat Companiei CFR S.A. București, solicitând comunicarea măsurilor dispuse cu privire la soluționarea aspectelor semnalate de petent.

Prin răspunsul formulat, Compania de Căi Ferate CFR S.A. ne-a transmis adeverința eliberată de Serviciul Logistică, Arhivă, Gestiune Bunuri, care cuprinde câștigurile pe care le-a obținut petentul în perioada lucrată, în diferite unități de cale ferată.

Conform documentului cu valoare practică ce i-a fost eliberat, pentru sporul reprezentând condițiile superioare de muncă în care și-a desfășurat activitatea, Compania de Căi Ferate CFR S.A i-a recomandat petentului să se adreseze Sucursalei Regionale de Căi Ferate Craiova-Serviciul Resurse Umane.

Compania de Căi Ferate CFR S.A ne-a menționat prin e-mailul transmis că adeverința eliberată de Serviciul Logistică, Arhivă, Gestiune Bunuri, îi va fi transmisă în original, petentului, la adresa sa de domiciliu.

Dosar nr. 148/2022 (rezumat)-Biroul Teritorial Pitești, s-a sesizat din oficiu cu privire la faptul că, în ultima perioadă, pe rețeaua de socializare Tik Tok, este promovat în rândul minorilor un joc periculos numit ,,moneda rusească’’

În acest sens, au fost efectuate demersuri la Inspectoratele Școlare Județene Argeș și Vâlcea, în scopul comunicării informațiilor pe care le dețin în legătură cu aspectele care au făcut obiectul sesizării din oficiu. Inspectoratul Școlar Județean Argeș a informat Biroul Teritorial Pitești cu privire la măsurile întreprinse:
– s-a solicitat directorilor unităților școlare derularea unor activități preventive prin care să se conștientizeze influența rețelelor de socializare asupra minorilor;
– s-a făcut apel la implicarea consilierilor școlari, a diriginților și învățătorilor, a cadrelor didactice, precum și a părinților elevilor;
– a fost transmisă unităților de învățământ, o informare primită din partea Inspectoratului de Poliție Județean Argeș, Biroul Siguranță Școlară, cu privire la acest joc extrem de periculos și a măsurilor recomandate, în vederea prelucrării acesteia;

– Inspectoratul Școlar Județean Argeș a recomandat unităților de învățământ, desfășurarea în cadrul orelor de dirigenție, a unor activități în care să fie prezentate materiale elaborate de către consilierul școlar și care să trateze noțiunea de joc, modalități de socializare, precum și consecințele unor comportamente agresive față de semeni. Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea împreună cu Inspectoratul de Poliție Județean Vâlcea au desfășurat activități preventive pe linia violenței în mediul școlar, a bullyingului/ciberbullyingului în cadrul proiectelor de prevenire a actelor de violență și a infracțiunilor comise cu violență în unitățile de învățământ. În cadrul acestor proiecte au fost selectate 4 unități de învățământ: Colegiul Energetic Râmnicu Vâlcea, Școala Gimnazială nr. 4 Râmnicu Vâlcea, Liceul ,,Gheorghe Surdu”, Brezoi și Școala Gimnazială Jiblea Veche, Călimănești. Prin obiectivele urmărite a fi realizate în cadrul acestor proiecte au fost vizate: – eficientizarea modului de punere în aplicare a normelor legislative privind prevenirea violenței fizice și psihologice (bullying) în rândul elevilor din clasele gimnaziale; – creșterea capacității de soluționare non-violentă a conflictelor în rândul elevilor de gimnaziu care manifestă comportamente antisociale; – eficientizarea modului de asigurare a pazei în unitățile de învățământ. Printre beneficiarii direcți ai acestor proiecte vor fi elevii de gimnaziu din unitățile de învățământ, cadrele didactice care fac parte din grupurile de acțiune antibullying, cadrele didactice care fac parte din comisiile școlare pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității în domeniul prevenirii și eliminării oricărei forme de segregare școlară, cadrele didactice care îndeplinesc funcția de profesor diriginte, cadrele didactice care efectuează serviciul pe școală, părinții elevilor care manifestă comportamente antisociale. Între activitățile propuse pentru implementarea proiectului, au fost menționate instruirea membrilor celor două comisii cu responsabilități în prevenirea și combaterea violenței cu privire la legislația ce reglementează intervenția în cazurile actelor de violență înregistrate în unitățile de învățământ, desfășurarea de activități informativ-educative destinate elevilor, în cadrul orelor de dirigenție (inclusiv de apariția unor jocuri online care le propun acestora diverse provocări, cum ar fi de exemplu ,,ROBLOX” sau ,,BALENA ALBASTRĂ”). Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea ne-a precizat că unitățile de învățământ au fost informate de apariția jocului ,,moneda rusească”, care poate afecta sănătatea elevilor. În acest sens, unitățile de învățământ pot organiza activități extracurriculare și extrașcolare, sau aborda teme specifice în cadrul curriculumului național, inclusiv curriculumului la decizia școlii, respectiv în cadrul disciplinei opționale Educație pentru sănătate.

Dosar nr. 61/2022 (rezumat)-Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu după ce mass-media centrale au publicat scrisoarea deschisă a mai multor asociații și organizații neguvernamentale în legătură cu lipsa dozelor de vaccin anti HPV din cabinetele medicilor de familie

Vaccinarea este gratuită și pentru că, în cursul anului 2021, a fost extinsă grupa de vârstă eligibilă de la 14 la 18 ani, apărea riscul ca numărul dozelor achiziționate să fie insuficiente. Instituția noastră a solicitat Direcțiilor Generale de Asistență Socială precum și Direcțiilor de Sănătate Publică din județele Argeș și Vâlcea detalii privind stocul de vaccin, numărul dozelor distribuite, dacă au fost necesare suplimentări și stadiul campaniei de vaccinare destinată fetelor cu vârsta cuprinsă între 11-18 ani.
Răspunsurile primite au evidențiat faptul că diseminarea campaniei de vaccinare anti-HPV, în cadrul celor două direcții, s-a făcut în mod diferit, motiv pentru care, în județul Vâlcea, nu a fost formulată nicio o solicitare pentru vaccinare.
Luând în considerare această stare de fapt, am analizat actele normative de reglementare în vigoare și am constatat că, în conținutul Ordinului nr. 1755/2021 pentru modificarea anexei nr. 2 la Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate publică pentru anii 2017 şi 2018, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 377/2017, la art. I pct. 2 lit. d) a fost omisă includerea reprezentanților legali ai fetelor care se încadrează în grupa de vârstă eligibilă pentru vaccinare și care se află în sistemul de protecție socială.
În legătură cu această omisiune am solicitat Ministerului Sănătății îndreptarea ordinului de reglementare.
Demersul instituției Avocatul Poporului a fost soluționat favorabil, de către Ministerul Sănătății, prin emiterea unui nou ordin și a avut scopul să contribuie la armonizarea, precizia și claritatea textului legislativ.

Dosar nr. 44/2022 (rezumat)-Cotidianul local Argeșul a publicat în ediția on line din data de 28 septembrie a.c. un articol despre starea de degradare a unui corp de clădire aparținând Palatului Copiilor din Pitești care poate pune în pericol integritatea fizică a celor înscriși la cursurile care se organizează în acest amplasament

Având în vedere situația prezentată și cadrul legal de reglementare, Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu, și a înaintat demersuri la Inspectoratul Județean Școlar Argeș și Primăria Municipiului Pitești.

Inspectoratul Județean Școlar Argeș a comunicat faptul că titularul dreptului real al imobilului Palatul Copiilor Pitești este Statul Român – drept de proprietate iar Ministerul Educației, prin Inspectoratul Județean Școlar Argeș și Palatul Copiilor Pitești exercită dreptul de administrare. Înainte de începerea anului școlar 2021-2022, la tavanul sălii de festivități s-au identificat fisuri ceea ce a determinat închiderea sălii. Pentru alocarea fondurilor necesare remedierii defecțiunilor identificate la tavanul sălii de festivități este necesară realizarea unei expertize tehnico-economice în care sunt cuprinse soluții tehnice pentru realizarea obiectivului de investiții. În acest sens, conducerea Palatului Copiilor Pitești a întreprins demersuri, în lunile septembrie și octombrie 2021 prin solicitarea de oferte de preț pentru realizarea acestor documentații.

Primăria Municipiului Pitești a confirmat datele privind drepturile reale și de administrare asupra clădirii în care își desfășoară activitatea Palatul Copiilor Pitești. Au fost verificate evidențele autorității locale începând cu anul 1990 și s-a constatat că nu este înregistrată emiterea unei autorizații de construire pentru Palatul Copiilor și nici nu a fost solicitat un certificat de atestare a edificării construcției pentru imobilul sus menționat.

Din răspunsurile celor două autorități am reținut că măsura de închidere a sălii de festivități datorită degradării ireversibile a tavanului este o soluție fezabilă pentru o perioadă determinată de timp dar care nu pune în siguranță integritatea întregului corp de clădire ceea ce intră în contradicție cu dispozițiile art. 33 și art. 52 din Constituție care garantează accesul la cultură și dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică, întrucât copiii nu mai pot beneficia de facilitățile educațional-recreative pe care Palatul Copiilor le oferea până la data deciziei de închidere a corpului de clădire afectat.

Având în vedere concluziile de etapă în cadrul sesizării din oficiu, am revenit la Inspectoratul Școlar Județean Argeș cu o nouă adresă în care am solicitat informații actualizate cu privire la stadiul procedurii privind demararea lucrărilor de reabilitare a sălii de festivități a Palatului Copiilor Pitești precum și de evaluare a integrității construcției întregului corp de clădire destinat activităților cu copii, inclusiv în ceea ce privește securitatea la incendiu.

În noul răspuns remis instituției noastre au fost furnizate date de completare conform cărora integritatea și siguranța imobilului în care funcționează Palatul Copiilor Pitești nu a fost afectată ca urmare a stării avansate de degradare a tavanului sălii de festivități. Din acest motiv înscrierea copiilor și elevilor la Palatul Copiilor Pitești, precum și formarea grupelor aferente diferitelor tipuri de activități s-au desfășurat, conform graficului aprobat de Consiliul de Administrație, pentru un număr de 3597 de beneficiari.

Palatul Copiilor Pitești a primit fila de buget pentru anul financiar 2022 și a reluat în luna martie a.c. solicitarea de oferte pentru realizarea expertizei tehnice a imobilului inclusiv a studiului DALI aferent. Expertiza tehnică va fi realizată pentru întreaga clădire și are ca scop evaluarea stării tehnice a acesteia și formularea, în cadrul raportului de expertiză tehnică, de concluzii și recomandări referitoare la condiții, limitări, măsuri și/sau soluții de intervenții care se impun pentru asigurarea nivelurilor minime de calitate privind cerințele fundamentale aplicabile, în funcție de categoria de importanță a construcției.

Dosar nr. 37/2022 (rezumat)-Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu cu privire la incidentul armat, produs prin folosirea unui pistol tip airsoft, în care au fost implicați doi tineri, în seara zilei de 10.01.2022, în centrul Municipiului Râmnicu Vâlcea.

În acest sens, au fost solicitate informații, de la Direcția de Asistență Socială Râmnicu Vâlcea, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Vâlcea și Inspectoratul de Poliție Județean Vâlcea.
Inspectoratul de Poliție Județean a precizat că la nivelul instituției se derulează în baza Priorităților Poliției Române, programe, proiecte și campanii de prevenire a criminalității. Programul de prevenire a delicvenței juvenile și victimizării minorilor în anul 2021 a debutat în luna februarie, acest program urmând a fi implementat și pentru anul 2022, în baza căruia vor fi organizate activități de educație antiinfracțională și antivictimală, în vederea prevenirii și combaterii actelor de violență între tineri.
La nivelul Biroului Siguranță Școlară din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Vâlcea, au fost dispuse măsuri de identificare și consiliere a elevilor care fac parte din categoriile de risc criminogen, fiind desfășurate activități în funcție de fiecare situație, atât în cazurile semnalate de reprezentanții unităților de învățământ sau în zona adiacentă acestora.
În urma corespondenței purtate cu cele două autorități publice (Direcția de Asistență Socială Râmnicu Vâlcea și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Vâlcea), am solicitat Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Vâlcea, să ni se comunice care este modalitatea de transmitere a informațiilor referitoare la minorii asistați de către reprezentanții Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Vâlcea la audieri, în calitate de victime, agresori sau martori), către autoritățile locale (serviciile publice de asistență socială locale din județul Vâlcea), pentru ca acestea să poată interveni și să dispună măsurile necesare conform legislației în vigoare, pentru copii aflați în situații de risc, prin asigurarea monitorizării, consilierii psihologice și sociale a minorilor.
În ceea ce privește situația minorilor audiați de către organele de poliție, în calitate de victime, agresori sau martori, în prezența reprezentanților Direcției Generale de Asistență Socială Socială și Protecția Copilului Vâlcea, aceasta este adusă la cunoștința serviciilor publice de asistență socială locală din județul Vâlcea, prin adrese scrise.
De asemenea, am solicitat Direcției de Asistență Socială Râmnicu Vâlcea, să ne informeze cu privire la stadiul monitorizării situației minorului agresat în incidentul armat, produs prin folosirea unui pistol tip airsoft, în seara zilei de 10.01.2022, în centrul Municipiului Râmnicu Vâlcea, în vederea consilierii și informării familiei cu copii în întreținere, asupra drepturilor și obligațiilor acestora, asupra drepturilor copilului și asupra serviciilor disponibile pe plan local. Direcția de Asistență Socială Râmnicu Vâlcea a efectuat o anchetă socială cu privire la situația minorului agresat, la solicitarea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Vâlcea. Au fost purtate discuții atât cu minorul, cât și cu mama acestuia, fiind efectuată și o vizită la domiciliul celor doi.
Direcția de Asistență Socială Râmnicu Vâlcea a respectat permanent prevederile Legii nr.272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, instituția preocupându-se în mod constant de identificarea copiilor aflați în situație de risc din municipiu, la fel cum a procedat și la informarea familiilor cu copii în întreținere și nu numai a acestora, cu privire la drepturile și obligațiile ce le revin, precum și cu privire la serviciile sociale disponibile pe plan local.
Direcția de Asistență Socială Râmnicu Vâlcea a concluzionat că, în prezent nu se impune o monitorizare a situației minorului și nici nu sunt necesare alte intervenții ale instituției.

Dosar nr. 23/2022 (rezumat)-Într-un reportaj difuzat de postul național Antena 1 s-au prezentat cazurile unor copii preșcolari și școlari care se întorc din unitățile de învățământ cu iritații pe piele și dermatite care par să fie cauzate de produsele pentru igienă folosite în școli sau grădinițe. Printre produsele iritante stabilite ca fiind responsabile de apariția dermatitei de contact pot fi săpunurile și detergenții, loțiunile de corp sau dezinfectanții iar singura modalitate de prevenție este depistarea substanțelor la care copilul este alergic și îndepărtarea acestora din calea lui.

Conform prevederilor legale, autorităților statului le revin responsabilități de protejare a sănătății publice și de protecție a consumatorului, în acest caz.
Având în vedere situația prezentată, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu și a solicitat Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Argeș/Vâlcea și Direcției de Sănătate Publică Argeș/Vâlcea o serie de date pentru stabili în ce măsură autoritățile locale își îndeplinesc atribuțiile pentru respectarea dispozițiilor 34 din Constituție privind dreptul la ocrotirea sănătății. Din răspunsurile colectate a reieșit că autoritățile din cele două județe au acționat diferit cu referire la situația pentru care am cerut clarificări deși, prin actele normative de reglementare, sunt desemnate structurile cu competențe de verificare și control. Astfel, Ministerul Sănătății, prin Inspecția Sanitară și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor prin comisariatele locale au atribuții și competențe clare pentru protejarea sănătății publice și de protecție a consumatorului. În aceste condiții, am transmis o transmis o solicitare prefectului județului Vâlcea în care am întrebat, printre altele, dacă la Instituția Prefectului s-a întrunit, în ultimul an calendaristic, Consiliul consultativ pentru protecția consumatorului și dacă au fost dispuse măsuri pentru prevenirea riscurilor de folosire în unitățile de învățământ de pe raza județului Vâlcea a produselor biocide fără respectarea instrucțiunilor producătorului sau cu termen de valabilitate expirat. Această autoritate a confirmat, în răspunsul său, că se află în funcțiune Consiliul Județean Consultativ pentru Protecția Consumatorilor care a fost reorganizat la începutul lunii a.c., ca urmare a modificărilor survenite în componența membrilor. Ca urmare a demersurilor instituției Avocatul Poporului, la ședința din trimestrul al III-lea a Consiliului Consultativ pentru Protecția Consumatorilor Vâlcea vor fi analizate competențele autorităților locale responsabile cu protejarea sănătății publice și protecția consumatorului precum și pentru stabilirea unor măsuri de prevenire a riscurilor de folosire în unitățile de învățământ de pe raza județului Vâlcea a produselor biocide fără respectarea instrucțiunilor producătorului sau cu termen de valabilitate expirat.

Dosar nr. 24/2022 (rezumat)-O știre de presă publicată online pe site-ul săptămânalului local Timpul de Vâlcea a informat despre faptul că în câteva zone publice de pe raza municipiului Râmnicu Vâlcea sunt semnalate riscuri de sănătate publică și de mediu prin depozitarea unei cantități însemnate de deșeuri în amplasamentul aparținând S.C. Romprest S.A.

Jurnaliștii au atras atenția asupra unei probleme ecologice locale majore pe care autoritățile responsabile nu o gestionează cu fermitate și aduc prejudicii majore populației din localitate. În legătură cu această situație, Comisariatul Județean al Gărzii de Mediu Vâlcea nu a răspuns public solicitărilor adresate de mass-media locale care afirmă că prefectul județului Vâlcea nu și-a îndeplinit atribuțiile legale în acest caz.
Având în vedere situația prezentată și cadrul legal de reglementare, Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu, fiind efectuate demersuri la Comisariatul Județean al Gărzii de Mediu Vâlcea, precum și la Agenția Pentru Protecția Mediului Vâlcea pentru a solicita o serie de clarificări.
Comisariatul Județean Vâlcea al Gărzii Naționale de Mediu a comunicat că în primele trei luni ale anului 2022 a efectuat 50 de acțiuni de control la operatori economici de pe raza municipiului Râmnicu Vâlcea și 157 de acțiuni în județul Vâlcea. Unele dintre acestea au fost efectuate în comun cu Inspectoratul Județean de Poliție, Inspectoratul Județean de Jandarmi și Instituția Prefectului. Neconformitățile cel mai frecvent constatate au fost în managementul deșeurilor rezultate din activitățile desfășurate. În aceste cazuri au fost aplicate sancțiuni contravenționale și au fost impuse măsuri de conformare. La S.C. Romprest S.A. au fost efectuate, în ultima perioadă, 5 acțiuni de control și nu au fost constatate încălcări ale legislației privind autorizarea, operatorul economic deținând autorizație de mediu valabilă pentru a desfășura activitate pe raza UAT Râmnicu Vâlcea.
Agenția pentru Protecția Mediului Vâlcea nu a formulat niciun răspuns.
În această situație, ne-am adresat Instituției Prefectului Județul Vâlcea pentru a obține datele solicitate. Din răspunsul transmis am reținut, în esență, că la nivelul Instituției Prefectului Județul Vâlcea a fost emis Ordinul prefectului nr. 130/2022 privind constituirea unei comisii de verificare a stațiilor de sortare deșeuri din județul Vâlcea. Aceste activități de control se desfășoară săptămânal.

Dosar nr.10/2022 (rezumat)-Într-un articol publicat pe site-ul totuldespremame.ro au fost analizate beneficiile și drepturile pe care angajatorii sunt obligați să le asigure și să le garanteze pentru salariatele care urmează să devină mame

Liniile directoare legislative sunt Directiva 92/85/CEE privind introducerea de măsuri pentru promovarea îmbunătățirii securității și a sănătății la locul de muncă în cazul lucrătoarelor gravide, care au născut de curând sau alăptează, Legea 25/2004 pentru aprobarea OUG nr. 96/2003 privind protecția maternității la locul de muncă și Codul Muncii (art. 50, art. 60 și art. 128).

Având în vedere situația prezentată și cadrul legal de reglementare, Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu, și a solicitat la Inspectoratele Teritoriale de Muncă Argeș/Vâlcea, Direcțiile de Sănătate Publică Argeș/Vâlcea și Instituțiile Prefectului Județul Argeș/Vâlcea date relevante referitoare la problematica analizată.
Răspunsurile provenite de la autoritățile chestionate au scos în evidență două aspecte de interes: nu toți operatorii economici și nu toate instituțiile publice active pe raza celor două județe informează Direcțiile de Sănătate Publică cu privire la salariatele însărcinate și modul de aplicare a legislației de protecție a maternității la locul de muncă; există un număr semnificativ, raportat în cursul unui singur an calendaristic, de gravide cu probleme sociale, minore sau neînscrise la medicul de familie. Urmare solicitărilor noastre, au fost prezentate, în cadrul ședințelor ordinare a Comisiei de Dialog Social Argeș/Vâlcea, informări ale Direcției de Sănătate Publică și Inspectoratul Teritorial de Muncă privind aplicarea prevederilor OUG nr. 96/14.10.2003 privind protecția maternității la locurile de muncă, modificată și completată. Cele două instituții au prezentat membrilor comisiei materiale referitoare la subiectul menționat, alături de concluziile desprinse ca urmare a controalelor de specialitate efectuate la angajatori în cursul anului 2021. Astfel, Blocului Național Sindical, Confederația Națională Sindicală “Cartel Alfa”, CNSRL “Frăția”Confederația Sindicatelor Democratice din România, Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România și Patronatul Național Român, reprezentanților administrației publice le-a fost prezentată o sinteză a drepturilor ce trebuie să li se acorde la locul de muncă salariatelor gravide și/sau mame, lăuze sau care alăptează, conform OUG nr. 96/2003 privind protecția maternității la locurile de muncă, modificată și completată. Rezultatele controalelor efectuate în perioada 01.01.2021-20.05.2022 au evidențiat neconformități pentru care au fost aplicate sancțiuni contravenționale. În perioada de referință, Direcția de Sănătate Publică Argeș a înregistrat 390 de dosare privind protecția maternității la locul de muncă provenind de la un număr mic de unități industriale, unități sanitare și unități comerciale din județ, situație ce relevă necunoașterea, de către angajatori, a obligațiilor ce le revin cu privire la întocmirea rapoartelor de evaluare a condițiilor de muncă pentru salariata însărcinată sau lăuză. În contextul arătat, Instituția Prefectului Județul Argeș a solicitat Inspectoratului teritorial de Muncă Argeș și Direcției de Sănătate Publică dispunerea de măsuri ferme și aplicate în ceea ce privește cunoașterea și punerea în practică a dispozițiilor legale în materia respectării drepturilor maternității la locul de muncă precum și de control și sancționare a încălcării normelor în vigoare.

Dosar nr. 5/2022 (rezumat) - După ce Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, prin Biroul Teritorial Pitești, în legătură cu depozitarea și aprinderea vegetației uscate și a deșeurilor depozitate necontrolat pe raza UAT Pitești au fost obținute răspunsuri de la mai multe autorități locale competente în gestionarea acestei situații, printre care și cele ale Primăriei municipiului Pitești.

Având în vedere răspunsurile primăriei și prevederile legale în materie, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 82/2022, prin care domnului primar i s-a recomandat să întreprindă măsurile legale pentru eficientizarea intervențiilor asupra depozitelor de deșeuri abandonate/neautorizate. În acest sens, urma să analizeze oportunitatea de modificare a Regulamentului anexa la HCL 190/27.05.2021 astfel încât să fie redus termenul acordat de autoritatea locală pentru îndepărtarea deșeurilor depozitate ilegal/neautorizat precum și optimizate modalitățile de intervenție în cazurile când proprietarii terenurilor afectate nu-și respectă obligațiile de întreținere, curățare și igienizare. În acest scop, s-a recomandat să inițieze și să supună aprobării Consiliului Local al municipiului Pitești modificarea/completarea Regulamentului anexă la HCL nr. 190/2021 .

La această Recomandare, Primăria Municipiului Pitești a răspuns, în sinteză, că existența deșeurilor pe unele terenuri din municipiul Pitești nu este consecința aplicării prevederilor regulamentului aprobat prin HCL nr. 190/27.05.2021. Dimpotrivă, persoanele care își salubrizează terenurile proprietate ca urmare a demersurilor făcute în temeiul acestui Regulament au o legătură permanentă cu membrii comisiei, îi informează cu privire la stadiul măsurilor întreprinse iar, de multe ori, solicită lămuriri în legătură cu posibilitățile de evacuare a deșeurilor rezultate. Pe site-ul operatorului local de salubritate populația găsește informații referitoare la strângerea și predarea deșeurilor, altele decât cele menajere. Deși autoritatea locală caută să rezolve problemele legate de salubritate în termene scurte, identificarea proprietarilor terenurilor neîngrijite, precum și comunicarea somațiilor către aceștia sunt uneori dificil de realizat pentru că la nivelul UAT Pitești nu există documentație cadastrală de înregistrare sistematică a imobilelor care să asigure informațiile necesare. Pe de altă parte, multe persoane refuză primirea corespondenței transmise. Când identificarea proprietarului este facilă și se îndeplinește procedura de comunicare a somației, salubrizarea terenului neîngrijit și evacuarea deșeurilor rezultate se fac în termene rezonabile.

Aspectele puse în atenția Primăriei Municipiului Pitești de către Avocatul Poporului sunt analizate și în eventualitatea modificării Regulamentului va fi avută în vedere Recomandarea nr. 82/2022. În continuare, se vor lua toate măsurile posibile pentru a preveni depozitarea necontrolată a deșeurilor.

Faptul că, la nivelul UAT Pitești nu au fost realizate lucrările de înregistrare sistematică a imobilelor constituie un motiv întemeiat pentru care autoritatea locală nu și-a putut însuși Recomandarea nr. 82/2022 a Avocatului Poporului.

Dosar nr. 4/2022 (rezumat)

După ce site-ul cotidianului local ziarulargesul.ro (https://ziarulargesul.ro/pitestiul-impanzit-de-oameni-ai-strazii-care-cad-vomita-si-urineaza/) a relatat despre înmulțirea cazurilor de oameni ai străzii cărora li se face rău în centrul municipiului și necesită transport de urgență la spital cu presupunerea că o cauză determinată ar fi consumul unei substanțe psihotrope agresive care ar fi răspândită frecvent, în ultima perioadă, în acest mediu, Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu, întrucât asemenea situații pot pune în pericol viața și integritatea fizică și psihică a acestor oameni, afectează climatul de siguranță și sănătate publică, inclusiv, prin riscurile foarte ridicate în ceea ce privește sănătate publică autorităților locale le revine obligația de a gestiona situația persoanelor fără adăpost prin prevenire și intervenție rapidă în acord cu dispozițiile legale.

S-au solicitat Primăriei Municipiului Pitești și Autorității Teritoriale de Ordine Publică a județului Argeș date relevante privind numărul total al persoanelor fără adăpost aflate în evidențele Primăriei Municipiului Pitești; programe de parteneriat public privat aflate în derulare sau în proiect cu organizații guvernamentale specializate în problema persoanelor fără adăpost; strategia de colaborare între Poliția Locală a Municipiului Pitești și Direcția de Asistență Socială a Municipiului Pitești în ceea ce privește identificarea acestor persoane și efectuarea unor anchete de sociale care să stabilească motivele certe ale statutului de persoană fără adăpost; măsurile de prevenire pe care Poliția Locală a Municipiului Pitești și Direcția de Asistență Socială a Municipiului Pitești le-au pus în practică în ultimul an calendaristic în ceea ce privește prevenirea consumului de substanțe psihotrope în rândul persoanelor fără adăpost; care au fost propunerile formulate de ATOP Argeș, acțiunile concrete desfășurate și recomandările emise în ultimul an.
Poliția Locală a Municipiului Pitești a comunicat că au fost desfășurate acțiuni care au avut ca scop depistarea și identificarea persoanelor fără adăpost, respectiv prevenirea și intervenția rapidă a unor eventuale evenimente cu risc social ce puteau fi generate de prezența acestora pe raza localității. Nu au fost identificate și nu au fost primite solicitări privind desfășurarea de proiecte în comun cu organizații neguvernamentale specializate iar colaborarea dintre Poliția locală și Direcția de Asistență Socială Pitești este funcțională și nu are la bază un document specific de acțiune.
Direcția de Asistență Socială Pitești ne-a adus la cunoștință cum este gestionată situația persoanelor fără adăpost în localitate în ceea ce privește organizarea și funcționarea adăposturilor de noapte, condițiile de cazare și masă, triajul epidemiologic și sanitar, beneficiile și serviciile gratuite. În evidența acestei autorități, de la începutul stării de urgență, s-au aflat 48 de persoane iar la data răspunsului se aflau cazate în adăposturi 16 persoane (12 bărbați și 4 femei). Persoanele beneficiare vin la adăpost prin autoreferire și referire din partea altor instituții, acestea nefiind obligate să se cazeze și având libertatea să părăsească adăpostul și/sau să refuze serviciul social.
ATOP Argeș a precizat că este un organism cu rol consultativ, fără personalitate juridică și că, în contextul pandemiei, nu a avut un buget la dispoziție în anul 2021. În luna februarie a.c., în cadrul ședinței ATOP Argeș a fost încheiat un protocol de colaborare cu DGASPC Argeș, IPJ Argeș, IJJ Argeș, AJOFM Argeș, ISU Argeș și Poliția Locală Pitești privind reducerea fenomenului de cerșetorie și migrație pe raza județului Argeș.

Concluzionăm că autoritățile locale au răspuns solicitărilor noastre și chiar au organizat o operațiune de prevenire cu scop reactiv și preventiv. Pentru că, la data prezentei, se află în derulare procesul de recenzare a populației și a locuințelor în țara noastră iar Organizația Națiunilor Unite, în recomandările sale pentru recensământul populației și a locuințelor definește persoanele fără adăpost sub două mari grupuri (https://www.no-regime.com/ru-ro/wiki/Homelessness): persoanele fără adăpost primare (sau lipsa acoperișului) (această categorie include persoanele care locuiesc pe străzi fără adăpost care ar intra în sfera locuințelor) și persoanele fără adăpost secundare (Această categorie poate include persoanele fără loc de reședință obișnuită care se deplasează frecvent între diferite tipuri de cazare, inclusiv locuințe, adăposturi și instituții pentru persoanele fără adăpost sau alte locuințe) vom continua să monitorizăm situația.

2021

Dosar nr. 536/2021 (rezumat)-Biroul Teritorial Pitești s-a sesizat din oficiu cu privire la faptul că, o elevă a Liceului de Arte „Victor Giuleanu” din Râmnicu Vâlcea, a fost hărțuită sexual pe o străduță aflată în apropierea unității de învățământ

În acest sens, au fost efectuate demersuri la Poliția Municipiului Râmnicu Vâlcea, Direcția Poliției Locale a Municipiului Râmnicu Vâlcea și Liceul de Arte „Victor Giuleanu” din Râmnicu Vâlcea, în scopul comunicării informațiilor pe care le dețin în legătură cu incidentul și a eventualelor măsuri luate în cauză. Liceul de Arte „Victor Giuleanu” din Râmnicu Vâlcea a informat instituția Avocatul Poporului cu privire la procedurile existente privind prevenirea și combaterea fenomenului de violență în mediul școlar, precum și măsurile preventive luate în fiecare an școlar și incluse în activități educative și extrașcolare, printre care amintim: – încheierea de protocoale de colaborare cu instituții/ONG-uri implicate în combaterea violenței și realizarea unor întâlniri de lucru cu reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Argeș, Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională, Inspectoratului de Poliție Județean Vâlcea, Agenției Naționale Antidrog-C.P.E.C.A. Vâlcea; – organizarea de campanii antiviolență care au avut ca temă principală, prevenirea violenței și a abuzului sexual asupra minorilor; – consilierea psihopedagogică a elevilor care prezintă forme accentuate de manifestare violentă, agresivă în relațiile cu colegii și cadrele didactice; – activități susținute în cadrul orelor de dirigenție, având ca teme prevenirea și tratarea actelor de violență; – acțiuni de participare a elevilor la activități extrașcolare civice, cum ar fi ateliere de educație juridică și civică cu privire la teme în materie de drept penal, drepturi constituționale, aspecte de educație civică, campanii de informare privind consumul de droguri, alcool, tutun, riscurile și efectele asociate cu acestea, activități de prevenire a criminalității, prevenirea disparițiilor de minori, a riscurilor la care se supun minorii care părăsesc voluntar domiciliul. În ceea ce privește eleva agresată, aceasta beneficiază de consiliere psihologică, în cadrul unui cabinet privat de psihoterapie, fapt relatat de tatăl său. Inspectoratul de Poliție Județean Vâlcea ne-a informat că la nivelul Poliției Municipiului Râmnicu Vâlcea, Biroul de Investigații Criminale, se află în lucru un dosar penal, în care sub supravegherea procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Râmnicu Vâlcea, se efectuează cercetări pentru stabilirea tuturor împrejurărilor comiterii faptei. Direcția Poliției Locale a Municipiului Râmnicu Vâlcea ne-a informat că în conformitate cu prevederile Regulamentului de Organizare și Funcționare, cât și cu cele ale Planului de Ordine și Siguranță Publică al Municipiului Râmnicu Vâlcea din 2021, în domeniul ordinii și liniștii publice, Poliția Locală are o sferă largă de atribuții, printre care și menținerea ordinii și liniștii publice în imediata apropiere a unităților de învățământ publice. Pentru creșterea gradului de siguranță a elevilor și a personalului didactic și pentru prevenirea delicvenței juvenile în incinta și în zonele unităților de învățământ preuniversitar, Direcția Poliției Locale prin Serviciul Ordine Publică, asigură, conform Planului Local Comun de Acțiune la nivelul Municipiului Râmnicu Vâlcea, aprobat pentru anii școlari 2021-2022, protecția elevilor și a personalului didactic, la mai multe unități de învățământ. În acest sens, în prezent colaborează cu Poliția Municipiului Râmnicu Vâlcea, în vederea identificării agresorului cu ajutorul imaginilor preluate de camerele de supraveghere video, amplasate în imediata apropiere a locului unde s-a produs agresiunea. De asemenea, situația semnalată de către Biroul Teritorial Pitești se află atât în atenția organelor de cercetare penală, cât și a tuturor instituțiilor care compun sistemul integrat de ordine și siguranță publică, de la nivelul Municipiului Râmnicu Vâlcea.

Dosarul nr. 295/2021 (rezumat)-Biroul Teritorial Pitești a luat cunoștință din informațiile prezentate în mass-media locală cu privire la faptul că, în cursul serii de 4 iunie 2021, între trei minori, cu vârste cuprinse între 13 ani, respectiv 14 ani, din cartierul piteștean Trivale s-a produs o altercație fizică, unul din minori lovind un alt băiat cu piciorul

Față de această situație, ne-am adresat Inspectoratului de Poliție Județean Argeș și Direcției de Asistență Socială a Municipiului Pitești, solicitând informații cu privire la incidentul produs, precum și comunicarea măsurilor luate în acest sens. Având în vedere rezultatul demersurilor întreprinse la cele două autorități publice, am revenit cu o nouă adresă către Inspectoratul de Poliție Județean Argeș, prin care am solicitat transmiterea către Direcția de Asistență Socială a Municipiului Pitești, a informațiilor cu privire la adresele de domiciliu și numele părinților minorilor implicați în altercația produsă în cartierul Trivale. Inspectoratul de Poliție Județean Argeș ne-a precizat că a transmis spre competentă soluționare, Secției 3 Poliție a Municipiului Pitești, solicitarea Biroului Teritorial Pitești. Prin urmare, Secția 3 Poliție a Municipiului Pitești a comunicat Direcției de Asistență Socială a Municipiului Pitești, datele solicitate. Direcția de Asistență Socială a Municipiului Pitești ne-a informat că în urma primirii datelor solicitate, reprezentanții instituției s-au deplasat la adresele celor trei minori, pentru a face verificările care se impun, în vederea constatării unor eventuale situații de risc. Potrivit declarațiilor părinților minorilor implicați în incidentul petrecut în luna iunie anul trecut, aceștia au precizat că minorii au rezultate bune la școală, frecventează cu regularitate cursurile școlare, altercația fizică produsă, fiind un incident izolat. Părintele unuia dintre minori a declarat că a fost un incident singular, ca urmare a unei reacții pe care minorul a regretat-o, acesta nefiind implicat nici înainte nici ulterior acestei întâmplări într-o situație similară. În concluzie, Direcția de Asistență Socială a Municipiului Pitești ne-a precizat că având în vedere declarațiile părinților minorilor în cauză, precum și discuțiile purtate cu aceștia, consideră că minorilor le sunt oferite condiții corespunzătoare pentru o creștere și o educație corespunzătoare.

Dosar nr. 231/2021 (rezumat)-“în jumătate dintre direcțiile de asistență socială și protecția copilului (DGASPC-uri) din întreaga țară au fost înregistrate sesizări pentru fapte de violență sexuală în perioada 2005-2020, în care agresorii erau angajați ai instituției, iar victimele erau minori și persoane cu dizabilități din centre sau minori aflați în asistență maternală”

Modalități de însușire a Recomandării Avocatului Poporului nr. 118/2021 de către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopții

După ce mass-media centrale (https://www.vremeanoua.ro/fata-nevazuta-a-institutiei-care-ar-trebui-sa-aiba-grija-de-copii-agresiuni-sexuale-si-trafic-de-minori/; https://www.libertatea.ro/stiri/acuzatii-de-violenta-sexuala-din-partea-angajatilor-in-cel-putin-jumatate-din-dgaspc-3540449) au relatat despre faptul că “în jumătate dintre direcțiile de asistență socială și protecția copilului (DGASPC-uri) din întreaga țară au fost înregistrate sesizări pentru fapte de violență sexuală în perioada 2005-2020, în care agresorii erau angajați ai instituției, iar victimele erau minori și persoane cu dizabilități din centre sau minori aflați în asistență maternală”, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, prin Biroul Teritorial Pitești.
Concluziile care s-au desprins din analiza răspunsurilor remise de către autorități au confirmat fapte de agresiune sexuală și abuz fizic asupra minorilor aflați sub măsură de protecție specială la asistenți maternali profesioniști. Conform prevederilor legale în vigoare, această situație impune evaluări complexe ale portofoliului de asistenți maternali profesioniști dar acestea reglementează doar garanțiile morale și condițiile materiale pe care trebuie să le îndeplinească persoana sau familia care primește copilul în plasament. Cadrul normativ nu reglementează și evaluări psihologice pentru a preveni riscul devierilor comportamentale spre abuz, agresiune și neglijare. În plus, în perioada pandemiei comunicarea s-a putut realiza exclusiv telefonic sau folosind aplicații video fără o monitorizare/intervenție directă. În aceste cazuri verificarea sesizărilor privind cazurile de abuz şi neglijare a copilului nu s-a mai făcut la sediile persoanelor juridice sau la domiciliul persoanelor fizice care au în îngrijire sau asigură protecţia unui copil. Din acest motive, Avocatul Copilului, la propunerea Biroului Teritorial Pitești, a solicitat președintelui Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (în prezent Autoritatea Națională pentru Drepturile Copilului și Adopții) să analizeze oportunitatea de modificare/completare a normelor metodologice privind planul individualizat de protecție prin includerea unor măsuri complexe de evaluare psihologică a asistenților maternali profesioniști așa încât să fie prevenit riscul devierilor comportamentale spre abuz, agresiune și neglijare a minorilor pe care îi au în plasament, inclusiv cu task-uri precise în situații de urgentă sau alertă pandemică sau epidemiologică.

Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (în prezent Autoritatea Națională pentru Drepturile Copilului și Adopții) a răspuns solicitării Avocatului Copilului în sensul că specialiștii ANPDCA au inițiat un program de formare pe tema prevenirii și combaterii violenței asupra copilului care se desfășoară sub forma unui curs on line adresat specialiștilor din cadrul DGASPC (Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului), respectiv reprezentantul DGASPC în echipa intersectorială locală pentru prevenirea și combaterea violenței asupra copilului și un specialist din compartimentul specializat în cazul intervențiilor în situații de abuz, neglijare, trafic, migrațiune și repatrieri. Cursul se derulează în perioada noiembrie 2021-aprilie 2022, va fi susținut de formatori autorizați și va avea o durată de 30 de ore, împărțită între sesiuni on line pe platforma Zoom a instituției, studiu individual și activități practice. Pentru acest curs au fost selectați 15.000 de asistenți maternali. Prima sesiune a fost susținută la 24.11.2021. Pachetul de formare aferent Cursului de formare în domeniul prevenirii și combaterii violenței asupra copilului și specialiștii DGASPC conține 4 module însoțite de prezentări, exerciții, teste de autoevaluare și resurse suplimentare. Pachetul de formare se va transmite tuturor DGASPC printr-o circulară astfel încât să poată fi utilizat, pe viitor, de câte ori va fi necesar. De asemenea, ANPDCA analizează opțiunile disponibile pentru corelarea problematicii conduitei asistenților maternali profesioniști care interacționează direct cu copiii aflați în sistemul de protecție proceduri, în vederea determinării acelor situații care pot fi încadrate în categoria urgențelor umanitare. ANPDCA va proceda la elaborarea unui set de proceduri de lucru destinate activității desfășurate de asistenții maternali.

Dosar nr. 41/2021 (rezumat)-Mass-media centrale au relatat despre faptul că majoritatea clădirilor școlare nu sunt autorizate la incendiu, iar pentru câteva sute de școli nu este asigurată încălzirea, ceea ce implică riscul producerii de incendii care să pună în pericol viața și integritatea fizică a elevilor, cadrelor didactice și personalului care asigură buna funcționare a clădirilor școlare

Cea mai importantă neregulă în acțiunile de control și prevenire în clădirile școlare rămâne funcționarea fără autorizație/aviz de securitate la incendiu.

Având în vedere situația prezentată, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, și a înaintat demersuri la mai multe autorități competente din județele Argeș și Vâlcea (ISU, Inspectoratele Școlare Județene, primării), pentru a obține mai multe date relevante privind autorizarea/avizarea la incendiu pentru clădirile școlare. Sinteza tuturor datelor și informațiilor colectate pe parcursul acestor demersuri reliefează, în esență, două aspecte principale: apărarea împotriva incendiilor constituie o activitate de interes public, național, cu caracter permanent, la care sunt obligate să participe, în condițiile legii, autoritățile administrației publice centrale și locale, precum și toate persoanele fizice și juridice aflate pe teritoriul României; principalele cauze pe care le invocă reprezentanții autorităților locale sau ai unităților de învățământ care nu dețin avizul de securitate la incendiu sunt remediabile și se află în sarcina lor ca administratori sau proprietari, după caz. În conformitate cu prevederile art. 571 din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată, pentru construcțiile care au fost puse în funcțiune fără obținerea autorizației de securitate la incendiu și pentru care se face dovada alocării fondurilor necesare sau încheierii de contracte pentru proiectarea și execuția lucrărilor pentru conformarea construcției la cerința de securitate la incendiu, beneficiarii au obligația obținerii respectivului act administrativ până la data de 31 decembrie 2022.
Din datele colectate, în județul Argeș sunt 42 de unități școlare, iar în județul Vâlcea sunt 11 unități școlare care, la finele anului 2021, nu aveau autorizație/aviz pentru securitate la incendiu. Am adresat Instituției Prefectului Județul Argeș/Vâlcea rugămintea de a solicita primăriilor în administrarea/subordinea cărora se află cele 42/11 de unități școlare date concrete cu privire la stadiul demersurilor și măsurilor care au fost dispuse pentru intrarea în legalitate (inclusiv în situația prevăzută de art. 571 din Legea nr. 307/2006, republicată).
Instituția Prefectului Județul Vâlcea ne-a comunicat că pentru a răspunde cerințelor noastre, a solicitat unităților administrativ teritoriale în subordinea/administrarea cărora se află cele 11 unități de învățământ care nu dețin aviz/autorizație pentru securitate la incendiu, informații cu privire la stadiul actual al demersurilor și măsurilor care au fost dispuse la nivel local pentru îndeplinirea acestor obligații și intrarea în legalitate.
Pe cale de consecință, pentru toate cele 11 unități de învățământ au fost inițiate măsuri și demersuri de intrare în legalitate.

Instituția Prefectului Județul Argeș ne-a informat că urmare solicitării noastre, a transmis către primăriile din județul Argeș care au în subordine unitățile școlare fără aviz/autorizație la incendiu, să procedeze la întocmirea documentației necesare pe care, ulterior, să o depună la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Argeș în vederea eliberării autorizației/avizului de securitate la incendiu. Totodată, a solicitat și informații privind demersurile concrete pe care aceștia le-au întreprins în vederea obținerii autorizației/avizului de securitate la incendiu.

Sari la conținut