Activitate

 

2022

 

Notă privind rezultatele anchetei desfășurate la Școala Gimnazială nr. 79 din București în cazul relocării unor elevi de clasa a IV-a la demisolul Seminarului Teologic Ortodox din București, 10 octombrie 2022

Notă privind participarea la evenimentul de lansare a studiului „Implicarea FONPC în sprijinul refugiaților din Ucraina”, 26 septembrie 2022

Notă privind participarea la Dezbaterea publică a proiectului de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, 22 septembrie 2022

 

Dosar nr. 31398/2022 – sesizare din oficiu în urma articolului "Noul Regulament de acces in scoli: ce este INTERZIS elevilor din 15 decembrie, în școlile din Ilfov"

În urma celor prezentate în spațiul public, s-a procedat la analiza conținutului Regulamentului-cadru pentru siguranța și securitatea elevilor în perimetrul unităților de învățământ din județul Ilfov, anexă la Planul managerial al ISJ Ilfov pentru anul școlar 2022-2023, rezultând că următoarele aspecte necesită clarificări suplimentare:

– accesul în unitățile de învățământ al reprezentanților unor instituții/autorități publice, în exercitarea atribuțiilor legale;

– permiterea accesului la cursurile școlare în situațiile în care elevul a uitat acasă/pierdut/deteriorat carnetul de elev;

– condițiile în care poate fi învoit elevul minor în cazul părinților despărțiți/divorțați.

Conducerea Inspectoratului Școlar Județean Ilfov a răspuns cu celeritate solicitărilor formulate de către instituția Avocatul Poporului, ținând cont întocmai de observațiile transmise și procedând de îndată la revizuirea documentului în cauză.

Dosar nr. 30045/2022 (rezumat)

Prin petiția sa, un petent ne aduce la cunoștință următoarele:
– fosta soție, cu reședința în Spania, a fost obligată printr-o sentință judecătorească, definitivă la plata unei pensii de întreținere în cuantum de 340 lei/luna în favoarea fiicei minore;
– aceasta plătește pensia de întreținere cu intermitențe și atunci când este sunată pentru a i se solicita să trimită banii, aceasta îl jignește și menționează că nu poate nimeni să o oblige să achite pensia în mod constant;
– petentul este nemulțumit de faptul că a depus o plângere penală împotriva fostei soții încă din anul 2019, constituindu-se un dosar penal, dar nu s-a făcut nimic, dosarul trenează, fără a se lua o măsură împotriva fostei soții, care cu rea-credință nu achită pensia în favoarea minorei;
– de asemenea, petentul a formulat și contestație împotriva duratei procesului, conform art. 4882 din Codul de procedură penală, care a fost respinsă de către Judecătoria Pătârlagele prin încheierea de ședință;
– se menționează că la Postul de Poliție din sat nu ar fi încadrați polițiști care să instrumenteze dosarul, deoarece Șeful de post ar fi în concediu prenatal/creștere copil;
– a solicitat ajutorul pentru soluționarea cât mai rapidă a dosarului penal;
Instituţia Avocatul Poporului a făcut demersuri la Parchetul de pe lângă Judecătoria Pătârlagele, solicitându-se, printr-o adresă din data de 07.12.2022, în interesul superior al minorei, soluționarea cu celeritate a dosarului. În urma solicitărilor, Parchetul de pe lângă Judecătoria Pătârlagele ne-a comunicat că la data de 29.12.2022, dosarul penal a fost soluționat prin rechizitoriu, la aceeași dată fiind sesizată și instanța competentă, respectiv Judecătoria Pătârlagele. Cercetând portalul instanțelor de judecată a rezultat că pe rolul Judecătoriei Pătârlagele a fost înregistrat un dosar penal având ca obiect infracțiunea de abandon de familie, faptă prevăzută și pedepsită de art. 378 alin. (1) lit. c) din Codul penal, la acel moment nefiind încă stabilit, un termen de judecată.

Dosar nr. 27900/2022 (rezumat) Prin petiția sa, petenta ne-a supus atenției situația fiicei sale, minore: aceasta ar fi fost închisă în casă de către tată și de către bunica paternă, de aproximativ un an, iar petenta nu a putut să-și vadă copilul, deși a sesizat DGASPC Sector 4, custodia fiind comună, întrucât tatăl nu a respectat programul de păstrare a legăturilor personale stabilit de către instanță, nu a prezentat minora la medic de mai bine de 2 ani, aceasta nu este vaccinată, nu a înscris minora la grădiniță, nu a dus minora la logoped. A făcut numeroase demersuri la Direcție, la poliție, Parchet, dar fără rezultat

Instituţia Avocatul Poporului, a făcut numeroase demersuri la DGASPC Sector 4, Parchet, Poliție, executorul judecătoresc.
În urma solicitărilor Direcției, instanța a dispus: monitorizarea relațiilor personale ale mamei cu minora, obligarea tatălui să permită reprezentanților DGASPC Sector 4 să monitorizeze relațiile personale ale mamei cu fiica sa, obligarea tatălui la respectarea dreptului minorei de a menține legăturile părintești cu mama sa, obligarea ambilor părinți la consiliere parentală de lungă durată în cadrul Direcției, în vederea conștientizării de către aceștia a responsabilităților ce le revin în creșterea și îngrijirea copilului lor, pentru a-i asigura o dezvoltare armonioasă fizică, morală, psihologică și socio-afectivă.
În data de 15.07.2021, minora a fost preluată de către mamă conform programului stabilit de instanța de judecată și înapoiată în data de 01.08.2021, ora 18:00, la domiciliul tatălui. Mama a mai reușit să-și vadă fetița în data de 19.09.2021, ulterior acestei date, tatăl nu a mai predat fetița mamei.
Mama a creat pe un site de socializare, un grup, în care a relatat situația fetiței.
Mama a început ședințele de consiliere, însă tatăl nu a dat curs invitației și nici nu a prezentat minora la Direcție pentru a fi evaluată și consiliată.
Atât aspectele semnalate de către mamă, referitoare la imposibilitatea de a menține relațiile personale cu minora, suspiciunea de abuz fizic și psihic exercitat de către tată și bunica paternă, restricționarea accesului minorei la învățământul obligatoriu și la serviciile medicale, precum și aspectele semnalate de către tată privind încălcarea de către mamă a dreptului copilului la imagine și viață privată, pericolul potențial pe care îl reprezintă pentru copil dezvăluirea de către mamă a unor informații pe un site, care pot conduce la identificarea fetiței și a domiciliului acesteia, hărțuirea și instigarea opiniei publice împotriva sa și a familiei sale, la care tatăl adaugă semnalări mai vechi privind suspiciunile sale că fetița s-ar fi aflat în situații de risc în perioadele în care s-a aflat în grija mamei sale, precum și imposibilitatea de a realiza evaluarea copilului, lipsa de colaborare a tatălui cu Direcția, au determinat DGASPC Sector 4 să adreseze instanței de judecată o solicitare de a stabili plasamentul în regim de urgență la un asistent maternal profesionist pe calea ordonanței președințiale.
Astfel, Curtea de Apel București s-a pronunțat în favoarea DGASPC Sector 4, și a admis cererea, în data de 09.11.2022.
În prezent, minora se află în grija unui asistent maternal profesionist, încă din data de 16.12.2022, cu concursul structurilor specializate ale Poliției Române, minora fiind predată unui asistent maternal profesionist la care a fost stabilit plasamentul în regim de urgență.
Alte măsuri care au fost luate de către Direcție și ca urmare a intervenției instituției Avocatul Poporului:
– plângere penală formulată împotriva tatălui pentru infracțiunea de nerespectarea măsurilor privind încredințarea minorului depusă în data de 12.12.2022, anterior existând și o plângere pentru infracțiunea de rele tratamente aplicate minorului;
– cerere de emitere a unui ordin de protecție, transmisă către Judecătoria Sector 4 București;
– echipa din cadrul Serviciului Asistență Maternală, responsabilă de cazul minorei, în perioada măsurii de protecție, a început demersurile de: înlocuire a măsurii de protecție plasament în regim de urgență cu măsura plasamentului, evaluarea copilului din punct de vedere medical și psihologic, înscrierea minorei la grădiniță și prezentarea la controalele medicale necesare la cabinetul medicului de familie, colaborarea cu părinții pentru reluarea/menținerea legăturii cu minora adaptat necesităților psihologice ale acesteia.

Dosar nr. 27519/2022 - Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu în data de 01.11.2022 în urma prezentării în mass-media a unor știri privind conducerea unui autoturism de către un tânăr fără a poseda permis de conducere.

Din răspunsurile primite au rezultat următoarele:

– s-au luat măsuri specifice în ceea ce-l privește pe minor privind cercetările penale și consilierea acestuia;

– totodată, ni se aduce la cunoștință că în primele 10 luni ale anului 2022, polițiștii Biroului Educație Rutieră din cadrul Brigăzii Rutiere București au realizat aproximativ 750 activități de educație rutieră în unitățile de învățământ din Municipiul București, ocazie cu care polițiștii rutieri au discutat interactiv cu elevii și preșcolarii despre principalele reguli de circulație în scopul îmbunătățirii nivelului de cunoștințe în domeniul rutier, în acest context fiindu-le adresate recomandări și oferite materiale preventive, care să contribuie la reducerea numărului de accidente de circulație.

– printre aceste activități se numără și cele de educație rutieră desfășurate în parteneriat cu Asociația ”EDIT” (Asociația pentru Educație, Dezvoltare și Implicarea Tineretului) și Fundația Total Energies, în cadrul proiectelor „VIA-Ora de Educație Rutieră”, respectiv „Ora de Educație Rutieră-Școala de vară ”

– proiectele au avut drept scop promovarea importanței educației rutiere și formarea elevilor din clasele a III-a și a IV-a din unitățile de învățământ din Municipiul București, în toate sectoarele, activitățile fiind susținute de polițiști rutieri, psihologi și studenți voluntari din cadrul Facultății de Psihologie.

– la nivelul Inspectoratului Generai al Poliției Române, se află în derulare Proiectul: Educație rutieră – Modelarea factorului uman prin responsabilizarea participanților la trafic pentru creșterea gradului de siguranță rutieră, iar campaniile din cadrul acestui proiect vizează conștientizarea participanților la trafic cu privire la principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave produse în ultimii ani, în România (viteza excesivă, indisciplina pietonilor, neacordarea priorității de trecere), precum și alte cauze (folosirea telefonului mobil, alcoolul, substanțele psihoactive).

– prioritatea Direcției Generale de Poliție a Municipiului București o reprezintă reducerea gradului de victimizare a populației prin accidente de circulație și creșterea siguranței traficului rutier.

Dosar nr. 21981/2022 (rezumat) Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu în data de 07.09.2022, în urma prezentării în mass-media a unei știri privind situația în care se află o familie nevoiașă din județul Timiș

Mama și cei doi băieți, trăiesc într-o căsuță sărăcăcioasă, locuința nu are curent electric și nici o baie funcțională, iar prin acoperiș a curs apa la ultimele ploi. Au fost efectuate demersuri la primăria comunei de la domiciliul mamei și minorilor și la Direcția Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Timiș. Situația disperată a familiei a ajuns și la urechile unei Asociații, care s-a oferit să ajute familia prin repararea casei. Autoritățile sesizate ne-au comunicat printre altele că unul dintre minori, în vârstă de 12 ani nu beneficiază de alocație de stat din anul 2015.
Ca urmare a acestui răspuns, instituția Avocatul Poporului a transmis o nouă adresă atât Primăriei, cât și DGASPC Timiș, pentru a ne comunica care sunt motivele pentru care minorul, nu beneficiază de alocație de stat, precum și luarea cu celeritate, a măsurilor legale ce se impun pentru asigurarea dreptului minorului la alocație de stat, prin acordarea de asistență mamei pentru îndeplinirea formalităților necesare obținerii acestui drept, care presupune îndeplinirea unei proceduri legale și administrative complexe, care poate depăși disponibilitatea/capacitatea socială/ materială a mamei.
Minorul nu a beneficiat de alocație de stat, ca urmare a refuzului tatălui minorului, de a se prezenta cu actul de identitate pentru a efectua modificările la dosarul de alocație, depus la primăria, având în vedere schimbarea domiciliului, deoarece părinții erau separați.
Ca urmare a intervenției Avocatului Poporului, cu ajutorului Poliției, reprezentanții primăriei au reușit să-l găsească pe tatăl minorului, care a venit cu cartea de identitate și a fost depusă cerere de reluare a plății alocație de stat.

Dosar nr. 21368/2022 (rezumat) În data de 21 august 2022, portalul online (www.romania.europalibera.ro), a prezentat în cadrul unui articol amplu intitulat: Dilema copiilor ucraineni din România: în ce limbă se vor pregăti la școală, situația copiilor refugiați din Ucraina aflați la început de an școlar în România

Urmare aspectelor vehiculate în mass-media, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, față de necesitatea asigurării dreptului la învățătură şi egalitate de șanse pentru elevi ucraineni.
În acest context, Avocatul Poporului s-a adresat Ministerului Educației, cu solicitarea de a ne transmite un punct de vedere raportat la aspectele prezentate în mass-media, informații concrete cu privire la situația elevilor ucraineni, comunicarea măsurilor dispuse în vederea asigurării dreptului la învățătură şi egalitate de șanse, precum şi măsurile identificate în vederea asigurării procesului educativ și integrarea copiilor refugiați şi înlăturarea barierelor lingvistice necesare pentru parcurgerea eficientă a programei de învățământ.
Prin răspunsul transmis, Ministerul Educației ne-a comunicat că la data de 23 septembrie 2022, numărul copiilor ucraineni refugiați înscriși la unitățile de învățământ din țară, era de 3873 de copii. Conform răspunsului primit, la nivelul Ministerului Educației au fost dispuse o serie de măsuri menite să asigure accesul, respectiv posibilitatea de continuare a studiilor pentru elevii ucraineni în aceleași condiții aplicabile copiilor cetățenii români și în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Înscrierea elevilor în sistemul de învățământ preuniversitar românesc în calitate de audient, se realizează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educației nr. 3.363/10.03.2022. În ceea ce privește asigurarea procesului educativ şi integrare a copiilor refugiați, în vederea înlăturării barierelor lingvistice necesare pentru parcurgerea eficientă a programei de învățământ, Ministerul Educației, prin inspectoratele școlare, asigură resursa umană pentru cuprinderea tuturor minorilor în programele de învățământ. În situația în care resursa umană este insuficientă, activitatea didactică şi activitatea de consiliere școlară va putea fi realizată de studenții din universitățile de stat/particulare din România sau de cadre didactice pensionare.

Dosar nr. 21367/2022 (rezumat) În data de 30 august 2022, presa on-line (www.aradon.ro), a prezentat în articolul intitulat: Ordine de protecție emise de polițiștii arădeni pe numele a cinci bărbați violenți, cazul mai multor bărbați din județul Arad, care au exercitat acte de violență domestică asupra copiilor și a celorlalți membrii ai familiei

Urmare aspectelor prezentate în mass-media, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, în vederea identificării măsurilor dispuse cu privire la situația copiilor, victime ale violenței domestice, precum și având în vedere creșterea fenomenului violenței domestice în scopul identificării modului în care, la nivelul județului Arad, sunt implementate dispozițiile legale referitoare la prevenirea și combaterea violenței domestice.
În acest context, Avocatul Poporului s-a adresat Inspectoratului de Poliție Județean Arad, Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Arad – Consiliului Județean Arad, Direcției de Asistență Socială Arad și Serviciului Public de Asistență Socială din cadrul Primăriei Vărădia de Mureș. Din răspunsurile primite au reieșit următoarele aspecte: În cazurile de violență prezentate în mass-media, reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Arad au emis ordine de protecție provizorii și a fost sesizată Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Arad. Cu referire la cazurile prezentate în presă, conform răspunsurilor primite, în două dintre aceste cazuri au fost implicați minori. În ceea ce privește situația copiilor, aceștia nu au fost agresați, însă au asistat la agresiuni. În vederea evaluării și consilierii copiilor DGASPC Arad, DAS Arad și SPAS Vărădia de Mureș, au contactat familiile, însă în ambele cazuri s-a constatat că victimele violenței domestice au renunțat la acțiunile în instanță privind prelungirea ordinului de protecție, respectiv s-au împăcat cu agresorii. De asemenea, în ambele cazuri în care au fost implicați minori, familiile au refuzat accesarea serviciilor puse la dispoziție de către DGASPC Arad. Cu toate acestea, aceste cazuri sunt în atenția DGASPC Arad, fiind în continuare monitorizate. Din analiza răspunsurilor primite s-a constatat că, în ceea ce privește fenomenul violenței domestice la nivelul județului Arad, în anul 2021, au fost emise de către organele de poliție un număr de 152 de ordine de protecție provizorii, iar în primele luni ale anului 2022 au fost emise un număr de 162 de ordine de protecție provizorii. Cu toate că, la nivelul județului Arad se desfășoară campanii de informare și prevenire a fenomenului violenței domestice, existând o colaborare strânsă între autoritățile și instituțiile publice locale, fiind înființate locuințe protejate și servicii specializate pentru victimele violenței domestice, aceste servicii pot fi oferite doar cu acordul și la solicitarea persoanei victime. DGASPC Arad este partener în proiectul Venus – „Împreună pentru o viață în siguranță” un proiect care se adresează persoanelor victime ale violenței domestice cu servici de găzduire, psihologice și cabinet de consiliere vocațională. Astfel, începând din luna martie 2020, în cadrul DGASPC Arad funcționează Locuința Protejată pentru victimele violenței domestice „Mara”, locație cu adresă confidențială care se adresează tuturor femeilor victime împreună cu copiii lor. Complementar găzduirii în locuința protejată se acordă servicii de grup suport (consiliere psihologică individuală și de grup) și consiliere vocațională (dezvoltare personală, identificarea abilităților, a unui loc de muncă conform acestora și a nivelului de studii). La nivelul județului Arad, începând cu luna aprilie 2019, DGASPC Arad a implementat un Protocol de colaborare cu Tribunalul Arad, Parchetul de pe lângă Tribunalul Arad și IPJ Arad, prin care sunt transmise sentințele civile emise de către instanțele din județul Arad, având ca obiect violența domestică, cu scopul ca DGASPC Arad, prin serviciul de specialitate să ofere servicii victimelor violenței domestice.

Dosar nr. 19369/2022 (rezumat)-Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu în data de 04.08.2022 privind creșterea numărului infracțiunilor în școlile din județul Arad, în anul școlar 2021-2022, precum și cea a școlilor care nu au nici pază umană, nici sistem de supraveghere video, nici sistem de alarmare antiefracție.

S-au efectuat demersuri la Inspectoratul Școlar Județean Arad și la Inspectoratul de Poliție Județean Arad – Biroul Siguranță Școlară.
Inspectoratul Școlar Județean Arad a comunicat, următoarele:
Cu privire la acțiunile de prevenire a absenteismului sau a abandonului școlar, combaterea și prevenirea consumului de alcool și tutun, reducerea violenței fizice și psihică, prevenirea delicventei juvenile, Inspectoratul Școlar Județean Arad a centralizat răspunsurile tuturor unităților de învățământ din județ, din care s-au desprins următoarele măsuri și acțiuni întreprinse, printre care: monitorizarea absențelor, stabilirea cauzelor acestora; întreținerea, la nivelul școlilor, a legăturii permanente între diriginte și părinte; solicitarea sprijinului psihologului școlar pentru consilierea individuală, de grup sau consilierea părinților ori de câte ori este necesar, vizite la domiciliul elevilor; înștiințări scrise privind situația la învățătură a elevilor; adrese conținând lista elevilor aflați în risc de abandon școlar către Poliția Locală Arad, suport pentru dezvoltarea serviciilor comunitare de sănătate mintală pentru copii și adolescenți, susținut de Centrul Național de Sănătate Mintală și Luptă Antidrog în colaborare cu AB European Research Grup, activități școlare și extrașcolare de combatere și prevenire a consumului de alcool și tutun („Stop consumului de tutun!”, „Cum să creștem sănătoși”, „Alegeri responsabile”, „Stop fumat!” în parteneriat cu Universitatea „Babeș Bolyai” Cluj Napoca, „Trăiesc sănătos”, în colaborare cu Asociația Sportivă Sporting Șimand, activitatea de prevenire în colaborare cu Centrul Antidrog Arad: „Riscurile consumului de alcool, tutun și droguri ilegale”), acțiuni de reducere a violentei fizice și psihice, de prevenire a delicventei juvenile.
Dezvoltarea proiectelor și programelor educative, de către unitățile de învățământ, pe tema prevenirii și combaterii violenței în mediul școlar, în colaborare cu instituții specializate (Inspectoratul de Poliție Județean Arad, Direcția de Asistență Sociali și Protecția Copilului, Centrul Județean de Resurse ș Asistentă Educațională Arad și alte entități cu personalitate juridică – Asociația Maxwell, Asociația Ofensiva Tinerilor). Ex: „Prevenirea delincvenței juvenile”, „Prevenirea traficului de persoane”, „Fii inteligent, nu gândi cu pumnul”, campania județeană „Fără violență în școală” Au fost organizate la nivelul unităților de învățământ, activități de consiliere a elevilor de către învățători, diriginți, consilieri școlari pe tema prevenirii și reducerii fenomenului de violență.
Inspectoratul Școlar Județean Arad a organizat și desfășurat a V-a Ediție a proiectului județean cu participare internațională „Bullying-ul și libertatea de exprimare a elevilor”. Acțiunile încadrate în categoriile de mai sus, se vor desfășura și în anul școlar 2022-2023.
În ce privește măsurile întreprinse de unitățile de învățământ care nu dispun de pază sau supraveghere video, precum și cu privire la supravegherea elevilor, s-au luat următoarele măsuri:
-supravegherea copiilor atât de către cadrele didactice din unitatea școlară pe coridoare și în curtea unității de învățământ, prin rotație, cât și de către personalul nedidactic;
-efectuarea demersurilor către autoritățile locale, dar și către alți finanțatori, în vederea achiziționării sistemelor de supraveghere audio-video pe căile de acces, holuri și alte zone ale unității, unde nu există, în acest moment, astfel de sisteme;
-efectuarea demersurilor pentru încheierea contractelor de prestări servicii cu firme de pază.
Inspectoratul de Poliție Județean Arad – Biroul Siguranță Școlară a comunicat, următoarele:
Polițiștii din cadrul IPJ Arad-Biroului Siguranță Școlară au desfășurat în anul școlar 2021-2022, un număr de 157 de activități preventive în unitățile de învățământ din județul Arad, ocazie cu care au fost abordate tematici de natură juridică, precum prevenirea infracțiunilor comise cu violență, legislația referitoare la răspunderea penală a minorilor, bullying /cyberbullying, prevenirea consumului de substanțe interzise, etc.
Totodată au fost puse în aplicare 5 planuri de acțiune pentru prevenirea absenteismului /abandonului școlar și pentru prevenirea și combaterea consumului de alcool și a produselor din tutun în incinta și în zona adiacentă unităților de învățământ, iar pentru reducerea violenței fizice și psihologice în unitățile de învățământ preuniversitar din județul Arad au fost întocmite și puse în aplicare 10 proiecte încheiate cu unitățile de învățământ, D.G.A.S.P.C. Arad, Centrul de Prevenire Antidrog, precum și cu Centrul Cultural Județean Arad.
Astfel de acțiuni se vor desfășura și în anul școlar 2022-2023.

Dosar nr. 6500/2022 (rezumat) - Petenta ne-a sesizat asupra faptului că solicită de 5 ani atribuirea gratuită a unui loc de parcare pentru mijloacele de transport ale persoanelor cu dizabilități, (pentru autoturismul, cu care își transportă fiul încadrat în grad de handicap grav, cu asistent personal), precum și scutirea autoturismului de la plata impozitului.

De asemenea, petenta a solicitat autorității locale și inscripționarea locului de parcare cu însemnele speciale pentru persoană încadrată în grad de handicap.

În sensul solicitărilor sale, petenta și tatăl minorului s-au adresat în mai multe rânduri Primăriei Municipiului București, primarului Sectorului 3, București, (solicitând și audiențe), DITL Sector 3 și ANDPDCA, în motivația tergiversării soluționării cererii, Primăria Sector 3 invocând și interpretând în mod eronat o Hotărâre a Consiliului General care prevedea, că „locurile de parcare nu se atribuie gratuit reprezentanților legali ai minorilor, gratuitatea operând exclusiv doar în cazul locurilor de parcare atribuite persoanelor cu handicap”.

Ca urmare a demersurilor întreprinse, Primăria Sectorului 3 București a dat curs cererilor petenților, toate solicitările acestora, respectiv inscripționarea corespunzătoare a locului de parcare, gratuitatea acestuia și scutirea de la plata impozitului a autoturismului cu care tatăl minorului îl transportă pe fiul său s-au soluționat, favorabil

Dosar nr. 4723/2022 (rezumat)-Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu în data de 24.02.2022 în urma prezentării în mass-media a unei știri privind un presupus atac cu toporul la Liceul Teoretic „Jean Monnet” din Capitală

Astfel, au fost solicitate informații de la unitatea de învățământ și de la Direcția Generală de Poliție a Municipiului București. Din răspunsurile primite au rezultat următoarele: s-a procedat la vizionarea înregistrărilor video din zonă, ocazie cu care nu au fost observate grupuri de tineri strânse în zona liceului care să se manifeste agresiv sau să dețină asupra lor obiecte contondente sau interzise la deținere, cele prezentate în mass-media nu se confirmă, elevii nu au avut de suferit, petentul care a depus sesizarea la Secției 1 Poliție cu privire la eveniment, nu s-a prezentat în vederea audierii, deși a fost invitat de două ori. Conducerea liceului dorește să sesizeze aspectul de „știre malignă” al articolelor apărute în mass-media cu privire la evenimente petrecute în Liceul Teoretic „Jean Monnet”, similar altor informații care au circulat în media în trecut, prin care este denigrată imaginea publică și demnitatea elevilor și a întregului personal, având în vedere și concluzia echipei de polițiști care a anchetat evenimentul.

Dosar nr. 2987/2022 (rezumat) - Consiliul Național al Elevilor ne-a supus atenției necesitatea adoptării unei reforme în ceea ce privește planurile-cadru pentru învățământul liceal. În argumentarea acestui aspect ni se indică generația elevilor care au început clasa a IX-a în anul școlar 2021-2022, fiind prima serie de elevi care au intrat în clasa pregătitoare în anul 2012 și au studiat după un curriculum bazat pe competențe.

Având în vedere cele expuse, am solicitat Ministerului Educației formularea unui punct de vedere cu privire la situația planurilor-cadru pentru învățământul liceal.

Prin răspunsul transmis, Ministerul Educației ne comunică, în principal, următoarele: Curriculumul Național cuprinde ansamblul planurilor-cadru de învățământ și al programelor școlare din învățământul preuniversitar.

Sistemul de învățământ românesc actual este bazat pe competențe, iar planurile-cadru reprezintă doar un document reglator. Ca rezultate ale proceselor de învățare, competențele sunt definite ca ansamblul structurat de cunoștințe, abilități și aptitudini.

Pentru a se asigura continuitate între programele școlare de gimnaziu actuale și cele de liceu, în anii școlari 2020-2021 și 2021-2022, Ministerul Educației a asigurat prin grupurile de lucru de la nivelul tuturor disciplinelor școlare ”Repere metodologice”. Aceste documente școlare au avut ca scop facilitarea demersului didactic din învățământul liceal, pentru a elimina sau a reduce decalajele create, între curriculumul scris (materializat în programa școlară) și cel implementat (aplicarea programei), având în vedere că aceste decalaje au consecințe directe asupra curriculumului realizat (achizițiile elevilor).

Dosare nr. 1159/2022 și nr. 1594/2022 (rezumat)-Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu în data de 14.01.2022, prin Domeniul Apărarea, protecția și promovarea drepturilor copilului, și la data de 20 ianuarie 2022, prin Domeniul Armată, Justiție, Poliție, Penitenciare, vizând situația a două minore implicate într-un accident rutier.

O mașină de poliție a spulberat două minore aflate pe trecerea pietoni, care se deplasau către școală, în Sectorul 1, pe Bdul. Laminorului. Șoferul era un polițist tânăr, angajat în 2017. În urma evenimentului rutier a rezultat decesul unei minore și vătămarea corporală a celeilalte minore. Au fost solicitate informații de la: Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 București, Ministerul Afacerilor Interne – Direcția Generală de Poliție a Municipiului București, IGPR, Ministerul Afacerilor Interne – Brigada Rutieră București, Administraţia Domeniului Public Sector 1 (A.D.P.), unitatea de învățământ pe care au frecventat-o cele două minore și D.G.A.S.P.C. Sector 1, Ministrul Afacerilor Interne și a fost emisă Recomandarea nr. 76/2022, referitoare la necesitatea elaborării unei proceduri unitare ce trebuie urmată în desfășurarea de către polițiști și jandarmi a ”misiunilor”, ”misiunilor urgentă” și ”intervențiilor”, adresată Ministrului Afacerilor Interne. Din răspunsurile primite au rezultat următoarele: Există un dosar penal în care se efectuează cercetări cu privire la săvârșirea infracțiunilor de vătămare corporală din culpă și ucidere din culpă, cercetările penale nefiind finalizate, polițistul a fost pus la dispoziția organelor de cercetare penală fiind cercetat sub control judiciar; ulterior, măsura preventivă a fost revocată de instanța de judecată. Inculpatul a fost testat preliminar cu aparatul alcooltest și Drugtest, rezultatul fiind negativ; inculpatul deținea un permis de conducere auto valabil și recunoscut, care îi dădea dreptul de a conduce pe drumurile publice, permis care a fost reținut.
Autoritățile locale au luat măsuri pentru instalarea de dispozitive pentru limitarea vitezei în zona trecerilor pentru pietoni de pe artera unde a avut loc accidentul rutier și s-a analizat posibilitatea de semaforizare a acestora, respectiv de suplimentare a semnalizării rutiere orizontale și verticale.
Minorei accidentate i s-a permis să participe la ore on line, aceasta beneficiază de un program de consiliere în mediu privat.
Minorilor din unitatea de învățământ, colegi cu cele două fetițe, li s-a adus la cunoștință prin intermediul directorului școlii de modalitatea de accesare a serviciilor oferite de către D.G.A.S.P.C. Sector 1.
Multitudinea de acte normative ce reglementează misiunile, misiunile care au caracter de urgență și acțiunile de intervenție detaliază competențele în materie și procedura ce trebuie urmată.
În contextul producerii evenimentului rutier din data de 13 ianuarie 2022, pentru prevenirea accidentelor rutiere cu implicarea personalului MAI au fost dispuse măsuri de prelucrare a personalului cu privire la legislația rutieră, obligațiile ce revin celor ce se deplasează în regim prioritar, a fost adoptat Planul de Măsuri privind pregătirea personalului MAI pentru acordarea prim ajutor, au fost dispuse măsuri specifice pentru ca personalul să poată acorda primul ajutor, au fost certificați 134 de instructori auto care au urmat cursul Conducerea defensivă a autovehiculelor de serviciu, au fost desfășurate 954 de sesiuni de instruire în domeniul conducerii în regim prioritar destinate polițiștilor din sectorul stradal, organizate cu instructori din cadrul structurilor de pregătire profesională din cadrul Poliției Române, cu participarea a 8005 de polițiști.
În aprilie 2022, s-a încheiat cu o organizație neguvernamentală un parteneriat pentru elaborarea și demararea de proiecte europene pentru pregătirea și perfecționarea polițiștilor prin cursuri de conducere a vehiculelor cu regim de circulație prioritară ce execută misiuni operative cu caracter de urgență și cursuri de conducere defensivă. În iulie 2022, a fost încheiat un alt parteneriat cu alte două organizații în același scop.

2021

Dosar nr. 26303/2021 (rezumat)-Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu în urma prezentării în mass-media a unei suspiciuni de abuz sexual asupra unei minore de 11 ani, de către un tânăr de 18 ani, ambii ocrotiți printr-o măsură de protecție specială și cazați într-o casă de tip familial din județul Alba

Astfel, au fost solicitate informații de la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Alba (DGASPC) și Inspectoratul de Poliție Județean Alba, iar din răspunsurile primite au rezultat următoarele: Psihopedagogul unității de învățământ ale cărei cursuri le urmează atât minora, cât și tânărul, în urma unei discuții purtate cu fetița, a suspectat un posibil abuz sexual asupra acesteia. De asemenea, într-o zi, fetița a venit la școală prezentând o ușoară rană în dreptul ochiului. Deoarece minora prezintă retard psihic și de limbaj sever, aceasta nu a putut răspunde la întrebările privind rana, pronunțând doar ”cheta”, astfel că psihopedagogul a tras concluzia că ar fi fost arsă cu bricheta. Cu privire la suspiciunile de abuz sexual și fizic a fost informat șeful centrului și, ulterior, DGASPC Alba. Directorul DGASPC Alba a dispus, de îndată, demararea unei anchete administrative și sesizarea Poliției Municipiului Blaj. În urma anchetei administrative a rezultat că din punct de vedere social și psihologic nu au fost indicate semne ale unui posibil abuz sexual asupra minorei. Cât privește posibilul abuz fizic, a rezultat că minora s-a zgâriat la ochi cu eticheta unei bluze noi, atunci când a fost îmbrăcată de educatorul de serviciu, astfel, explicația fetiței – ”cheta” indică cuvântul ”eticheta” și nu ”bricheta” cum s-a presupus inițial. Deși în urma anchetei administrative nu s-a confirmat suspiciunea de abuz sexual, minora a fost inclusă într-un program de consiliere adaptat acesteia. În plus, comisia de anchetă a propus monitorizarea conduitei tânărului până la cazarea acestuia într-un centru pentru adulți, dar și sancționarea disciplinară a șefului centrului, față de care s-a considerat că nu a gestionat corespunzător acest eveniment. De asemenea, în urma sesizării organelor de poliție, minora a fost prezentată la Serviciul Județean de Medicină Legală Alba, ocazie cu care s-a constatat că nu prezintă leziuni specifice urmare unui abuz sexual. Ulterior, minora a fost audiată în prezența unui psiholog și a unui avocat din oficiu.

Dosar nr. 23960/2021 (rezumat)-Elevă a Școlii Gimnaziale Vulpești, comuna Buzoești, județul Argeș-nu i s-a acordat în anul 2021 bursa de merit

Petenta ne-a sesizat cu privire la faptul că, fiicei sale, elevă a Școlii Gimnaziale Vulpești, comuna Buzoești, județul Argeș, nu i s-a acordat în anul 2021 bursa de merit, deși aceasta îndeplinea criteriile de acordare și a și solicitat acest lucru.

Întrucât demersurile scrise au rămas fără răspuns din partea Școlii Gimnaziale Vulpești, Avocatul Poporului a aprobat efectuarea unei anchete la nivelul acestei unități de învățământ.
În cadrul anchetei efectuate s-a constatat că problema neacordării burselor la Școala Gimnazială Vulpești a fost remediată, deoarece Comisia de burse școlare, respectiv Procedura operațională pentru stabilirea și acordarea burselor au fost înființate/elaborate în cursul lunii ianuarie 2022.
Astfel, deși situația punctuală a acordării burselor școlare a fost clarificată, am apreciat că este necesară adoptarea de măsuri pentru evitarea unor astfel de situații viitoare, sens în care a fost emisă Recomandarea nr. 42/2022, adresată directorului unității de învățământ, referitoare la asigurarea dreptului la informație și optimizarea circuitului documentelor către/ între toate unitățile școlare arondate Școlii Gimnaziale Vulpești.

Unitatea de învățământ și-a însușit Recomandarea emisă de Avocatul Poporului.

Dosar nr. 17685/2021 (rezumat)-În data de 6 septembrie 2021, presa locală și națională prezenta cazul șocant al unui băiețel, de numai 4 ani, aruncat chiar de mamă, de la o înălțime considerabilă de pe tobogan

Având în vedere informațiile publicate în mass-media, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu şi a dispus efectuarea de cercetări preliminare în acest caz.

Ca urmare a demersurilor întreprinse, s-a constatat că în acest caz autoritățile publice au procedat de urgență la evaluarea situației copiilor acestei familii. În acest sens a existat o colaborare constantă între reprezentanții Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Caraș-Severin, Inspectoratul de Poliție Județean Caraș-Severin și reprezentanții Spitalului Municipal de Urgență Caransebeș.
În cadrul verificărilor efectuate s-a constatat că, în acest caz a fost întocmit un dosar penal, instrumentat de către Parchetul de pe lângă Judecătoria Caransebeș, în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de rele tratament aplicate minorului și violența în familie.
Cu privire la minorul victimă a agresiunii, s-a identificat că starea de pericol la care acesta a fost expus a fost înlăturată, a fost externat din spital având o stare de sănătate bună, iar pentru acesta a fost instituită măsura de protecție specială a plasamentului, în regim de urgență la asistent maternal profesionist.
Măsura plasamentului a fost dispusă și cu privire la cele două surori ale copilului, iar acestea au beneficiat de consiliere de specialitate.

De asemenea, din răspunsurile comunicate s-a identificat faptul că familia mai are doi copii ce beneficiază de ocrotire în cadrul unei Asociații.

Dosar nr. 13264/2021 (rezumat)-dificultăți întâmpinate în ceea ce privește plata alocației de stat pentru copii

Petentul ne-a sesizat cu privire la dificultățile întâmpinate în ceea ce privește plata alocației de stat pentru copii cuvenită fiului minor, născut în municipiul Chișinău, Republica Moldova. Astfel, petentul arată că, deși a întreprins mai multe demersuri în acest sens, Agenția Județeană de Plăți și Inspecție Socială Iași (AJPIS) refuză acordarea alocației de stat pentru copii începând cu luna următoare nașterii, plata fiind făcută prin raportare la data eliberării cărții de identitate a tatălui, depusă la dosar, dată de la care prezumă că petentul și-a stabilit domiciliul în România.

Întrucât în urma demersurilor scrise efectuate, aspectele supuse atenției de către petent nu au fost soluționate, Avocatul Poporului a aprobat efectuarea unei anchete la nivelul AJPIS Iași. În urma acestui demers, AJPIS Iași a hotărât revenirea asupra deciziei privind acordarea dreptului la alocația de stat pentru minorul în cauză, stabilind dreptul începând cu luna următoare nașterii copilului.
Astfel, deși situația punctuală a petentului a fost soluționată, am apreciat că este necesară adoptarea de măsuri pentru evitarea unor astfel de situații viitoare, sens în care am supus atenției Ministerului Muncii și Protecției Sociale analizarea oportunității completării actelor normative existente care să clarifice activitatea de soluționare a cererilor de acordare a alocației de stat pentru copii de către cetățenii Republicii Moldova care au re/dobândit cetățenia română și inițierea unei proceduri de lucru în acest sens.

Prin răspunsul comunicat, Ministerul Muncii și Protecției Sociale mulțumește pentru semnalarea acestor aspecte, și ne aduce la cunoștință că propunerile Avocatului Poporului au fost reținute și vor fi avute în vedere la următoarele modificări ale legislației care reglementează acordarea alocației de stat pentru copii.

Dosar nr. 11368/2021 (rezumat)-Sesizare din oficiu în urma articolului „Un elev din Bucureşti, umilit şi bătut de colegi, s-a aruncat pe geamul clasei”

În vederea clarificării aspectelor prezentate în mass-media a fost efectuată o anchetă la nivelul unității de învățământ pe care o frecventa minorul și au fost întreprinse demersuri la Inspectoratului Școlar al Municipiului București și la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 4.

În urma verificărilor efectuate a rezultat că incidentul în cauză nu se înscrie în sfera fenomenului de bullying, însă s-a constatat că este necesară adoptarea unor măsuri la nivelul unității de învățământ. Astfel, a fost emisă Recomandarea nr. 91/2021, adresată directorului unității de învățământ, referitoare la: prelucrarea personalului didactic pentru a nu permite rămânerea elevilor nesupravegheați în sălile de clasă/laboratoare în timpul orelor de curs; introducerea în Regulamentul de Ordine Interioară (ROI) a obiectivului „școală cu toleranță zero la violență”; înființarea unui grup de acțiune anti-bullying.
Unitatea de învățământ și-a însușit Recomandarea emisă de Avocatul Poporului.

De asemenea, DGASPC Sector 4 ne-a comunicat că monitorizează situația minorului și atât copilul, cât și mama sunt incluși într-un program de psihoterapie.

Dosar nr. 9094/2021 (rezumat)

Petenta ne-a supus atenției situația fiicei sale, în vârstă de 5 ani, astfel: minora ar fi fost închisă în casă de către tată și de către bunica paternă, de aproximativ un an, iar petenta nu a putut să-și vadă copilul, deși a sesizat Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 4, custodia fiind comună, întrucât tatăl nu a respectat programul de păstrare a legăturilor personale stabilit de către instanță.

Ca urmare a intervenției instituţiei Avocatul Poporului, DGASPC Sector 4 a dispus: monitorizarea programului de legături personale mamă – copil stabilit de către instanță, pe o perioadă de trei luni, prin asistarea reprezentanților direcției la preluarea/înapoierea minorei.
De asemenea, DGASPC Sector 4, a înaintat instanței o solicitare, prin care s-a dispus: monitorizarea relațiilor personale ale mamei cu minora, obligarea tatălui să permită reprezentanților DGASPC Sector 4 să monitorizeze relațiile personale ale mamei cu fiica sa, obligarea tatălui la respectarea dreptului minorei de menținere a legăturilor părintești cu mama sa, obligarea ambilor părinți la consiliere parentală de lungă durată în cadrul direcției, în vederea conștientizării de către aceștia a responsabilităților ce le revin în creșterea și îngrijirea copilului lor, pentru a-i asigura o dezvoltare armonioasă fizică, morală, psihologică și socio-afectivă.

În cele din urmă, minora a fost preluată de către mamă conform programului de legături personale, stabilit după ce anterior mama văzuse copilul o singură dată, în aproximativ 1 an de zile.

Dosar nr. 2325/2021 (rezumat)-Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu în cazul unei minore în vârstă de 12 ani, care a fost răpită și sechestrată în locuința unui bărbat în vârstă de 42 de ani.

Inițial, în instrumentarea cazului, Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 5 București ne-a comunicat Ordonanța de clasare a dosarului.

Avocatul Poporului a dispus continuarea demersurilor și au fost sesizate Inspecția Judiciară din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii și Parchetul de pe lângă Judecătoria Sector 5 București.

Rezultatul demersurilor a fost acela că Parchetul de pe lângă Judecătoria Sector 5 București a dispus infirmarea soluției de clasare, fiind redeschisă urmărirea penală în cauză. Dosarul a fost înaintat judecătorului de cameră preliminară din cadrul Judecătoriei Sector 4 București (pe raza căruia a avut loc evenimentul), în vederea confirmării redeschiderii urmăririi penale. În prezent, cercetarea penală este în curs de desfășurare. Dosarul privind sesizarea din oficiu este în monitorizare.

Dosar nr. 2087/2021 (rezumat)-Sesizare din oficiu în urma articolului „Bebeluşul de şase săptămâni din Suceava, înecat la botez, a murit.”

Avocatul Poporului a inițiat un dialog cu reprezentanții Bisericii Ortodoxe Române, ulterior adresând solicitări în scris Patriarhiei Române și Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava.

În urma demersurilor întreprinse, Patriarhia Română ne-a comunicat că apreciază rolul activ al instituției Avocatul Poporului în apărarea drepturilor și libertăților persoanelor, precum și asigurarea că Biserica Ortodoxă Română, fidelă învățăturii de credință, disciplinei canonice și tradiției apostolice, va adopta cele mai potrivite măsuri pentru a preîntâmpina orice afectare a sănătății sau vieții credincioșilor săi.

Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava ne-a adus la cunoștință că, privitor la cauza indicată sa fost constituit un dosar penal, având ca obiect comiterea infracțiunii de ucidere din culpă, urmărirea penală fiind în etapa in personam.

Dosar nr. 1866/2021 (rezumat)-Sesizare din oficiu în urma articolului „Anchetă la centrul DGASPC din Roșiori, unde un educator este acuzat că abuzează și umilește copiii cu nevoi speciale”

Urmare sesizării din oficiu, au fost solicitate informații Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Teleorman (DGASPC) și Poliției Municipiului Roșiorii de Vede.

În plus, a fost efectuată o anchetă la nivelul DGASPC Teleorman, conducerea instituției declarând că în urma cercetărilor întreprinse a reieșit că educatorul în cauză, care își desfășura activitatea într-un apartament de tip familial, avea nu comportament neadecvat față de copiii avuți în grijă, le vorbea urât, îi umilea, îi lovea. În plus, mai mulți beneficiari au afirmat că educatorul le aplica rele tratamente, cu conotație sexuală.
Având în vedere acestea, educatorul a fost sancționat disciplinar cu desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
De altfel, toți angajații DGASPC care își desfășoară activitatea în același apartament de tip familial au fost sancționați cu reducerea salariului de bază pe o durată de 3 luni cu 5% sau cu avertisment scris.
Toți copiii care locuiesc în acel apartament au fost incluși în programe de consiliere psihologică (programe derulate și la data efectuării anchetei).
Mai mult, psihologul din cadrul Centrul teritorial pentru protecţia de tip familial Alexandria, de la data incidentului, își desfășoară activitatea în apartamentul în care locuiesc minorii abuzați. Astfel, pe lângă ședințele de consiliere programate, minorii pot discuta cu psihologul ori de câte ori simt nevoia.

Poliția Municipiului Roșiorii de Vede ne-a comunicat că în cauză a fost constituit un dosar penal, fiind dispusă începerea urmăririi penale in rem sub aspectul existenței infracțiunilor de agresiune sexuală, coruperea sexuală a minorilor, rele tratamente aplicate minorului și purtare abuzivă.

2020

Dosar nr. 22721/2020 (rezumat)

Prin petiția formulată, petenta, mamă a unei minorei, născută în Italia, ne-a sesizat cu privire la faptul că a depus la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC), Sector 5 o cerere, însoțită de dosarul aferent, prin care a solicitat plata alocației pentru minoră, susținând că până la data adresării petiției către Avocatul Poporului, respectiv 6 luni, nu a primit niciun răspuns de la Agenția pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București (APISMB), instituție către care a fost înaintat dosarul.

Petenta menționa că ulterior depunerii cererii a întreprins mai multe demersuri telefonice, în care i s-a răspuns, inițial, că dosarul este complet și că durează până ce autoritățile din Italia dau curs solicitărilor transmise de APISMB, ulterior, că autoritățile din Italia nu au răspuns și că are posibilitatea de a face o cerere, în care să declare pe propria răspundere că nu dorește să mai primească alocația din urmă, la care să atașeze copia contractului de muncă, pentru a primi alocația începând cu data angajării, lucru pe care petenta l-a considerat incorect.

Astfel, ca urmare a intervenției instituției Avocatului Poporului, la cele două instituții, deși inițial APISMB a precizat că cererea petentei nu se poate soluționa, ulterior, demersurile pentru acordarea alocației minorei au fost urgentate, totodată s-a reanalizat dosarul de alocație de stat, perioada de beneficiere a acestui drept fiind devansată, respectiv suma totală care i se cuvenea minorei, aferentă perioadei nerecunoscute inițial a crescut, dosarul fiind închis cu mențiunea „favorabil”.

Dosar nr. 10698/2020 (rezumat)-Sesizare din oficiu în urma articolului ”O investigație Dela0.ro determină Consiliul Superior al Magistraturii să dispună verificarea cauzelor de infracțiuni sexuale cu minori din ultimii șase ani”

Investigația jurnalistică detaliază mai multe cazuri în care, deși victimele au fost minori cu vârste cuprinse între 10 și 15 ani, instanța de judecată a schimbat încadrarea faptelor din ”viol” în ”act sexual cu minor”, motivate de lipsa ”probelor directe”, respective urmele de violență fizică și apreciind că victimele au consimțit raportul sexual.

Urmare a sesizării din oficiu, Avocatul Poporului a solicitat:
– Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) – comunicarea rezultatului verificărilor efectuate;
– Institutului Național al Magistraturii (INM) – acordarea unei atenții sporite problematicii abuzurilor sexuale asupra minorilor, în activitatea de pregătire a magistraților;
– Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (PÎCCJ) comunicarea de date statistice deținute privitor la infracțiunile contra libertății și integrității sexuale cu victime minori, precum și formularea unui punct de vedere referitor la oportunitatea introducerii în Codul Penal a unor dispoziții privitoare la lipsa discernământului minorilor victime ale infracțiunilor, similare celor prevăzute pentru minorii care comit fapte penale.
În plus, a fost exprimată disponibilitatea instituției Avocatul Poporului de a colabora și a participa la eventuale proiecte comune cu cele trei instituții mai sus menționate, privitor la identificarea și sancționarea infracțiunilor contra minorilor.
În urma demersurilor întreprinse, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție ne-a comunicat date statistice privind infracțiunile la viața sexuală a minorilor prevăzute de art. 218 – 222 din Codul penal, pentru perioada 2014 – 2019 și semestrul I/2020. De asemenea, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție opinează că actuala reglementare oferă suficiente posibilități și garanții pentru stabilirea consimțământului victimei minore a unei infracțiuni.
De asemenea, PICCJ își exprimă disponibilitatea pentru colaborare instituțională pe teme de interes comun.
Institutul Național al Magistraturii ne-a comunicat că CSM, în parteneriat cu INM, Școala Națională de Grefieri și Administrația Instanțelor din Norvegia implementează proiectul predefinit ”Formarea profesională și consolidarea capacității la nivelul sistemului judiciar” , și, pentru a veni în întâmpinarea propunerilor instituției Avocatul Poporului de colaborare cu INM, se va avea în vedere invitarea reprezentanților Avocatului Copilului în cadrul acestui program.

Consiliul Superior al Magistraturii ne-a transmis Raportul privind practica instanțelor de judecată și a parchetelor de pe lângă acestea în investigarea și soluționarea cauzelor privind infracțiuni la viața sexuală cu victime minore și o Sinteză a acestuia, în care sunt menționate atât vulnerabilitățile constatate, atât în ceea ce privește activitatea de urmărire penală, cât și activitatea de judecată, cu referire specială la încadrarea juridică a faptei și modalitatea de audiere a minorilor, în cauzele privind infracțiuni la viața sexuală cu victime minore, precum și indicarea unor măsuri concrete.

 

 

Solicitare adresată ministrului interimar al justiției de a analiza oportunitatea completării cadrului legislativ, în sensul reglementării obligativității minorului agresor și a familiei acestuia, de a participa la programele speciale de consiliere psihologică, organizate de serviciile de specialitate publice sau private, iar în lipsa acordului părinților măsura să poată fi dispusă de instanțele judecătorești competente în sarcina agresorului, în soluționarea cazurilor cu minori implicați în acte de agresiune asupra altor minori sau asupra unor persoane adulte – 7 octombrie 2021

Solicitare adresată președintelui Comisiei juridice, de disciplină și imunități din Camera Deputaților de a analiza oportunitatea completării cadrului legislativ, în sensul reglementării obligativității minorului agresor și a familiei acestuia, de a participa la programele speciale de consiliere psihologică, organizate de serviciile de specialitate publice sau private, iar în lipsa acordului părinților măsura să poată fi dispusă de instanțele judecătorești competente în sarcina agresorului, în soluționarea cazurilor cu minori implicați în acte de agresiune asupra altor minori sau asupra unor persoane adulte – 7 octombrie 2021

Solicitare adresată președintelui Comisiei juridice, de disciplină și imunități din Camera Deputaților de a analiza oportunitatea completării cadrului legislativ, în sensul reglementării obligativității minorului agresor și a familiei acestuia, de a participa la programele speciale de consiliere psihologică, organizate de serviciile de specialitate publice sau private, iar în lipsa acordului părinților măsura să poată fi dispusă de instanțele judecătorești competente în sarcina agresorului, în soluționarea cazurilor cu minori implicați în acte de agresiune asupra altor minori sau asupra unor persoane adulte – 7 octombrie 2021

Rezultatul demersurilor întreprinse de instituția Avocatul Poporului privind lipsa grupurilor sanitare din unitățile de învățământ din mediul rural

Activitatea Avocatului Copilului de la înființare și până în prezent

Sari la conținut