2024
Biroul Teritorial Galaţi s-a sesizat din oficiu şi a realizat demersuri către Primăria Municipiului Focşani pentru a afla dacă locurile de joacă pentru copii sunt verificate periodic, dacă se efectuează reparaţii pentru a se evita rănirea copiilor şi dacă au fost primite sesizări privind deteriorarea echipamentelor din locurile de joacă pentru copii, în cursul anilor 2023-2024.
Primăria Municipiului Focşan ne-a transmis următoarele informaţii:
- în urma sesizării s-au luat imediat măsuri de securizare a zonei afectate şi de izolare a toboganului, pentru a preveni orice risc de accidentare până la finalizarea procesului de comandare şi de înlocuire a echipamentului defect, care ulterior a fost înlocuit;
- toate echipamentele din locurile de joacă aflate pe raza municipiului Focşani sunt verificate periodic de către lucrătorii Serviciului Control Edilitar – Compartimentul Întreţinere Fond Locativ din cadrul Direcţiei de Dezvoltare Servicii Publice Focşani; aceste verificări se fac atât în baza sesizărilor primite cât şi în urma verificărilor efectuate lunar, prin rotaţie;
- toate locurile de joacă sunt supuse unor inspecţii regulate, iar defecţiunile apărute sunt soluţionate în cel mai scurt timp posibil;
- în ceea ce priveşte locul de joacă din Grădina Publică din mun. Focşani, s-au efectuat următoarele acţiuni:
- toate băncile defecte au fost reparate sau înlocuite, în funcţie de gradul de deteriorare;
- s-au realizat inspecţii suplimentare, pentru a se asigura că toate băncile sunt sigure şi utilizabile;
- echipamentele de joacă au fost verificate în detaliu iar şuruburile desprinse au fost strânse sau înlocuite;
- s-au efectuat reparaţii şi ajustări suplimentare pentru a garanta siguranţa copiilor care folosesc aceste echipamente;
- la nivelul Primăriei Municipiului Focşani nu au fost înregistrate, în anii 2023-2024, petiţii prin care să se sesizeze deteriorarea echipamentelor din parcurile de joacă pentru copii;
- în continuare se monitorizează starea mobilierului urban şi a echipamentelor de joacă pentru copii, pentru a preveni situaţii similare în viitor.
Având în vedere informaţiile primite şi faptul că situaţia sesizată a fost rezolvată în scurt timp, dosarul a fost închis, siguranţa spaţiilor de joacă fiind atent monitorizată de către angajaţii Primăriei Municipiului Focşani.
Ancheta a relevat următoarele:
– la nivelul unității de învăţământ nu au fost luate măsurile adecvate de prevenire şi eliminare a violenței, potrivit prevederilor Ordinului nr. 6235/2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreşcolarilor / preșcolarilor /elevilor şi personalului unității de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul școlar şi al suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar
– unitatea școlară nu a colaborat în cazurile de violență constatate la nivelul școlii cu reprezentanţii Biroului de Siguranță Școlară din cadrul IPJ Galaţi şi nici cu DGASPC Galaţi;
– nu a fost convocată comisia de cercetare disciplinară care sǎ verifice comportamentul celor două cadre didactice acuzate cǎ au abuzat fizic elevii.
Drept urmare, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 140/03.09.2024, cǎtre şcoala gimnazialǎ, în vederea realizǎrii urmǎtoarelor demersuri:
- reinstruirea întregului personal al unităţii de învăţământ pentru a pune corect în aplicare prevederile Ordinului nr. 6235/2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar;
- sesizarea imediată a DGASPC Galaţi, prin utilizarea numărului 119 – Telefonul Copilului şi a IPJ Galaţi – Biroul de Siguranţă Şcolară / Serviciul Unic de Urgenţă 112 în cazurile grave de violenţă în şcoală;
- solicitarea desemnării managerului de caz din partea DGASPC Galaţi, desemnarea responsabilului de caz din partea unităţii şcolare şi colaborarea celor doi specialişti în identificarea celor mai bune soluţii pentru copii;
- intervenţia multidisciplinară în situaţiile de violenţă şi situaţii corelate să se realizeze interinstituţional şi în reţea, prin acţiuni de cooperare între instituţiile prevăzute în reglementările legale: şcoală, DGASPC / DAS, poliţie, ISJ / CJRAE etc.
- convocarea comisiei de cercetare disciplinarǎ ori de câte ori sunt sesizate abuzuri asupra elevilor din partea cadrelor didactice.
În paralel, au fost efectuate demersuri cǎtre celelalte autoritǎţi publice care au atribuţii în protejarea drepturilor copiilor, respectiv Inspectoratul Şcolar Judeţean Galaţi, DGASPC Galaţi, Inspectoratul Judeţean de Poliţie Galaţi, Parchetul de pe lângǎ Judecǎtoria Galaţi. Au fost purtate discuţii cu pǎrinţii şi copilul victimǎ a violenţei.
Reprezentanţii școlii gimnaziale şi-au însuşit Recomandarea formulatǎ de Avocatul Poporului şi au procedat la reinstruirea întregului personal pentru a şti cum sǎ reacţioneze în situaţiile de abuz asupra copilului; au declarat, de asemenea, cǎ vor lucra în viitor, în astfel de cazuri, în colaborare cu celelalte autoritǎţi publice, aşa cum prevǎd actele normative în vigoare.
Având în vedere informaţiile primite de la autoritǎţile publice ce au competenţe în protejarea drepturilor copiilor, faptul cǎ Recomandarea nr. 140/03.09.2024 a fost însuşitǎ de cǎtre şcoala gimnazialǎ iar în dosarul penal deschis în acest caz se fac cercetǎri pentru sǎvârşirea infracţiunilor de purtare abuzivǎ şi neglijenţǎ în serviciu, Avocatul Poporului a constatat cǎ drepturile copilului sunt protejate şi dosarul a fost închis.
Faţă de aspectele prezentate, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu şi a realizat demersuri către autorităţile ce au competențe în protejarea drepturilor copilului: Inspectoratul Județean de Poliţie Brăila, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Brăila şi Direcţia de Asistenţă Socială Brăila.
Avocatul Poporului a fost informat de către Inspectoratul Judeţean de Poliţie Brăila că minora a revenit la domiciliu din proprie iniţiativă şi nu a fost în situație de risc în perioada în care a lipsit de acasă, astfel încât nu au sesizat nici DGASPC Brăila, nici Direcţia de Asistenţă Socială Brăila.
În urma demersurilor Avocatului Poporului, cele două instituţii menționate anterior au evaluat situaţia copilului, au asigurat consiliere şi informare atât mamei cât şi minorei, relaţia dintre acestea îmbunătăţindu-se considerabil, mama a fost sfătuită să pună accent pe comunicare şi dialog cu fiica ei, sș acorde timp suficient acesteia şi să încurajeze manifestările pozitive ale copilului, astfel încât, pe viitor să nu mai apară situaţii în care adolescenta să ajungă în situaţii de risc.
Situaţia copilului a rămas în monitorizarea Direcţiei de Asistenţă Socială Brăila, care va urmări modul în care mama îşi exercită drepturile şi obligaţiile părintești.
La nivelul Biroului Teritorial Galați au fost efectuate demersuri adresate inițial, Direcției de Asistență Socială Galați și Poliției Municipiului Galați.
Din analiza răspunsurilor primite, a rezultat că pentru acest caz nu a avut loc o evaluare din partea serviciilor sociale, deoarece polițiștii nu au comunicat informații niciunui serviciu specializat. În acest context, ne-am adresat Inspectoratului de Poliție Județean Galați și Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Galați.
După solicitarea noastră, DGASPC Galați a inițiat demersuri, astfel încât victima violenței domestice, dacă acceptă, să fie inclusă într-un program de consiliere pentru a fi ajutată să prevină și să combată situațiile conflictuale cu concubinul său.
În adresa către IPJ Galați am subliniat că în astfel de situații, calitatea intervenției și cooperarea interdisciplinară și interinstituțională sunt determinante pentru scoaterea victimei din relația violentă și, în final, pentru capacitatea acesteia de a lua decizii pertinente în legătură cu securitatea și viitorul ei. În plus, și la nivel normativ, printre principiile enunțate în art. 2 din Legea nr. nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, republicată, se regăsesc principiul celerității, principiul parteneriatului și principiul abordării integrate.
Ca rezultat, instituția sesizată ne-a comunicat că pentru buna cooperare interinstituțională cu reprezentanții DGASPC/ DAS/ SPAS, precum și pentru a fi evitată pe viitor o situație similară celei descrise în acest caz, la nivelul instituției au fost dispuse măsuri de prelucrare cu toți polițiștii care au atribuții de asigurare a ordinii și liniștii publice, intervenție la evenimente și cercetare a cazurilor de violență domestică de orice natură.
La nivelul Biroului Teritorial Galați au fost efectuate demersuri adresate, inițial, primarului comunei Reghiu, județul Vrancea și Secției 9 Poliție Rurală Odobești. Deoarece primarul comunei Reghiu nu a răspuns nici primei adrese, nici revenirilor, a fost sesizat prefectul județului Vrancea.
Analizând răspunsurile primite de la autorități, raportat la prevederile legale în materia prevenirii și combaterii violenței domestice, am constatat că la nivelul comunei Reghiu acțiunea echipei mobile denotă o cunoaștere insuficientă a legislației specifice (cităm din răspunsul primit: „deoarece s-au luat imediat aceste măsuri de către Poliție și soțul a respectat cele impuse, nu s-au întocmit alte documente de către reprezentanții Primăriei”).
În acest context, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 132/2024, adresată primarului comunei Reghiu, prin care i s-a solicitat ca, în exercitarea atribuțiilor legale, să dispună:
► instruirea membrilor echipei mobile care realizează intervenția de urgență în cazurile de violență domestică pentru respectarea tuturor dispozițiilor cuprinse în Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenței domestice, republicată, și în Ordinul ministrului muncii şi justiției sociale nr. 2525/2018 privind aprobarea Procedurii pentru intervenția de urgență în cazurile de violență domestică;
► ca echipa mobilă constituită la nivelul comunei Reghiu, jud. Vrancea, să completeze toate documentele prevăzute de legislația specifică pentru gestionarea cazurilor de violență domestică, din perspectiva acordării serviciilor sociale (Fișa pentru evaluarea gradului de risc și stabilirea măsurilor de siguranță necesare pentru victimele violenței domestice și celelalte acte).
Primarul comunei Reghiu a comunicat un răspuns din care reiese că a fost însușită Recomandarea, menționându-se că membrii echipei mobile au fost instruiți privind intervenția de urgență în cazurile de violență domestică.
Faţă de aspectele prezentate, a fost aprobat propunerea de sesizare din oficiu şi demararea procedurii specifice de soluţionare de către Biroul Teritorial Galaţi.
Prin realizarea unei anchetei la sediul DGASPC Galați şi a demersurilor către celelalte autorităţi publice care au competenţe în protejarea drepturilor copiilor, s-a constatat faptul că informațiile care au apărut în presă nu sunt reale.
În fapt, rudele copilului aflat la asistentul maternal şi o persoan apropiat lor au încălcat decizia judecătorească de plasare a copilului în regim de urgenţă la asistent maternal, rǎpind copilul şi lovind angajaţii DGASPC.
Acest lucru a determinat trimiterea lor în judecată pentru săvârşirea infracţiunilor de lipsire de libertate în mod ilegal, tulburarea ordinii şi liniştii publice, ultraj şi portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase.
Copilul a ajuns din nou în grija asistentului maternal, iar evoluţia acestuia este monitorizată.
Față de situația relatată, ne-am adresat autorităților competente în gestionarea acestor probleme, respectiv la Primăria comunei Slobozia Ciorăști și la Secția 5 Poliție Rurală Cotești, ambele din județul Vrancea, solicitând examinarea situației și transmiterea măsurilor luate pentru evaluarea victimei violenței domestice și pentru prevenirea unor astfel de situații.
Analizând răspunsurile primite de la autoritățile sesizate, raportat la prevederile legale în materie, s-a apreciat că disfuncționalitățile identificate la nivelul UAT Slobozia Ciorăști, județul Vrancea, denotă o cunoaștere insuficientă a legislației specifice pentru prevenirea și combaterea violenței domestice de către membrii echipei mobile constituite la nivelul comunei, de natură a împiedica aplicarea corectă și completă a dispozițiilor legale care au drept scop protecția victimelor și reducerea acestui răspândit fenomen.
Pentru aceste considerente, Avocatul Poporului a emis o Recomandare primarului comunei Slobozia Ciorăști, care prin exercitarea atribuțiilor conferite de lege trebuia să dispună măsuri pentru instruirea membrilor echipei mobile care realizează intervenția de urgență în cazurile de violență domestică pentru respectarea tuturor dispozițiilor cuprinse în Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, și în Ordinul ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 2525/2018 privind aprobarea Procedurii pentru intervenţia de urgenţă în cazurile de violenţă domestică și pentru ca echipa mobilă constituită la nivelul UAT Slobozia Ciorăști, jud. Vrancea, să completeze toate documentele prevăzute de legislația specifică pentru gestionarea cazurilor de violență domestică.
În răspunsul Primăriei Slobozia Ciorăști s-a menționat faptul că membrii echipei mobile au fost instruiți privind intervenția de urgență în cazurile de violență domestică și că familia în cauză este luată în evidență la nivelul UAT.
Față de aspectele prezentate, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu şi a realizat demersuri către Primăria Municipiului Galați şi ulterior, cǎtre Clubul Sportiv Municipal Galați, instituţia care administrează bazele sportive aflate în proprietatea Primăriei Municipiului Galați.
Conducerea acestei instituţii ne-a comunicat faptul că, în urma demersurilor Avocatului Poporului, prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Galaţi nr. 282/25.04.2024 a fost modificat Regulamentul de organizare şi funcţionare pentru Clubul Sportiv Municipal Galaţi.
Potrivit acestei decizii, în cadrul Clubului a fost înființat Compartimentul Sporturi individuale (șah, natație şi pentatlon modern, atletism, karate tradițional, dans sportiv, sportul pentru toți şi sportul pentru persoane cu nevoi speciale).
În Regulamentul de organizare şi funcţionare al Clubului au fost aduse, printre altele, următoarele modificări şi completări: „Bazele sportive, terenurile de sport şi sălile de sport aflate în proprietatea Municipiului Galaţi şi în administrarea Clubului Sportiv Municipal Galaţi vor fi puse la dispoziţia cetățenilor gratuit, de cel puțin 3 ori pe săptămână, minimum 2 ore, în vederea practicării de activităţi recreative-sportive şi a sportului pentru toţi, în condiţiile legii…”.
În urma demersurilor ulterioare ale Avocatului Poporului, acest document a fost încărcat pe site-ul Clubului Sportiv Municipal Galaţi. De asemenea, a fost încărcată şi Decizia nr. 78/02.10.2024 a Directorului CSM Galaţi, prin care se stabileşte că bazele sportive aflate în proprietatea Municipiului Galaţi şi în administrarea CSM Galaţi vor fi puse la dispoziţia cetăţenilor gratuit, de cel puțin 3 ori pe săptămână, minim 2 ore, în vederea practicării sportului pentru toţi şi a sportului pentru persoane cu nevoi speciale, conform unui program stabilit în anexa la decizie.
Având în vedere aspectele prezentate în acest articol, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu şi a aprobat realizarea unei anchete la unitatea şcolară. Concluziile acestei anchete au fost că la nivelul unităţii de învăţământ nu au fost luate măsurile adecvate de prevenire şi eliminare a violenţei, potrivit prevederilor Ordinului nr. 6235/2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar.
Drept urmare, a fost emisă Recomandarea nr. 55/07.03.2024, către directorul Liceului Teoretic Sfânta Maria din Galaţi, în sensul următor:
- instruirea personalului pentru a pune corect în aplicare prevederile Ordinului nr. 6235/2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar;
- sesizarea imediată a DGASPC Galaţi, prin utilizarea numărului 119 – Telefonul Copilului şi a IPJ Vrancea/Serviciul Unic de Urgenţă 112, în cazurile grave de violenţă în şcoală;
- solicitarea desemnării managerului de caz din partea DGASPC, desemnarea responsabilului de caz din partea unităţii şcolare şi colaborarea celor doi specialişti în identificarea celor mai bune soluţii pentru copii;
- convocarea Comisiei pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii (CPEV) şi discutarea situaţiei conflictuale în toate cazurile de violenţă între elevi;
- intervenţia multidisciplinară în situaţiile de violenţă şi situaţii corelate să se realizeze interinstituţional şi în reţea, prin acţiuni de cooperare între instituţiile prevăzute în reglementările legale: şcoală, DGASPC/DAS, poliţie, ISJ/CJRAE etc.
- Directorul Liceului Teoretic „Sfânta Maria” din Galaţi ne-a adus la cunoştinţă faptul că Recomandarea nr. 55/2024 a fost însuşită. Astfel, a fost realizată instruirea personalului didactic, auxiliar şi nedidactic privind aplicarea prevederilor ordinului 6235/2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor /preşcolarilor / elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar. De asemenea, a fost prezentată procedura de management privind cazurile de violenţă asupra elevilor, în cadrul orelor de dirigenţie desfăşurate în unitatea şcolară.
Conducerea unităţii de învăţământ ne-a adus la cunoştinţă şi faptul că la avizierul şcolii şi pe căile de acces ale elevilor au fost afişate materiale vizuale de informare disponibile pe site-ul https://www.edu.ro/management_cazuri_violenta. Aceste materiale au fost prezentate şi elevilor, la clase.
2022
Au fost realizate demersuri către conducerea unităţii sanitare, solicitând informaţii privind ancheta disciplinară care trebuia realizată pentru a se verifica informaţiile apărute în presă.
Din răspunsul primit am aflat că în urma cercetării disciplinare cele prezentate în presă se confirmă; s-a constatat un comportament inadecvat şi lipsit de empatie faţă de bolnav şi părinţii lui, limbaj şi atitudine nedemnă în timpul serviciului.
Angajata în cauză a fost sancţionată disciplinar cu desfacerea contractului individual de muncă. Aceasta mai fusese sancţionată disciplinar anterior, sancţiunea fiind mai blândă. De asemenea, se preciza că periodic au loc instruiri ale personalului spitalului, dar şi evaluări privind satisfacţia pacienţilor faţă de serviciile oferite de spital.
Informațiile au fost prezentate pe site-ul www.monitoruldegalati.ro din data de 07.02.2022, în articolul intitulat Locuitorii din Independența, Piscu și Vasile Alecsandri terorizați de mirosuri insuportabile. Ca rezultat al demersului nostru, Comisariatul Județean Galați al Gărzii Naționale de Mediu ne-a comunicat că instituția s-a autosesizat și s-au dispus controale în data de 07.02.2022 la cele 3 U.A.T.-uri.
Ca urmare a verificărilor efectuate în teren s-a constatat existența unor zone pe teritoriile agricole ale comunei Independența cu depozitări de fertilizant (îngrășământ organic) neîncorporat în sol, acesta fiind sursa de disconfort olfactiv pentru locuitorii din vecinătate. A fost verificată activitatea întreprinderii individuale care deține exploatația agricolă pe teritoriul comunei Independența (în suprafață de 503,76 ha) cu privire la respectarea legislației specifice de mediu. În conformitate cu declarația dată de către titularul întreprinderii individuale în data de 09.02.2022, disconfortul olfactiv creat prin stocarea îngrășământului a fost din cauza unor defecțiuni ale utilajelor agricole specifice (remorca de împrăștiere, tractor) care au făcut imposibilă procedura de aplicare și încorporare imediată a îngrășământului în sol.
La data de 09.02.2022, îngrășământul era încorporat integral în sol și sursa disconfortului olfactiv era eliminată.
În răspunsul trimis de Comisariatul Județean Vrancea al Gărzii Naționale de Mediu se reține faptul că amplasamentul semnalat a fost verificat în data de 09.02.2022, constatându-se că terenul indicat este proprietate a unei persoane fizice, care a colaborat cu echipa de control, la momentul vizitei în teren nefiind identificat vreun incendiu în desfășurare sau urme de incendiere de deșeuri, lucru vizibil și din fotografiile efectuate la fața locului.
Referitor la situația descrisă în articolul de presă, conform declarației proprietarului terenului, au fost executate lucrări de igienizare în vederea pregătirii pentru arat, iar cei care au prestat aceste lucrări au făcut un foc controlat cu lemne, într-un butoi, pentru a se încălzi, deșeurile rezultate în urma acestei acțiuni fiind predate unui operator colector autorizat. Totodată, comisarii de mediu au stabilit măsuri și pentru autoritatea publică locală, al cărei reprezentat a fost prezent la momentul efectuării controlului, reamintind responsabilitățile pe care le are în monitorizarea și controlul cu scop preventiv și la sesizarea publicului a activităților care nu se supun reglementării din punct de vedere al protecției mediului și care pot crea disconfort olfactiv.
2021
Din analiza răspunsurilor primite de la instituțiile către care s-au efectuat demersuri (Serviciul de Ambulanță Județean Galați, Spitalul de Pneumoftiziologie Galați, Colegiul Medicilor Galați, Spitalul Clinic Județean de Urgență „Sf. Apostol Andrei” Galați, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Galați), Avocatul Poporului a constat existența unei încălcări a drepturilor persoanei prin sistarea cercetării interne/disciplinare pentru soluționarea plângerii familiei, de către conducerea unității sanitare în care s-a produs tragedia, motivat de ancheta penală în curs.
Astfel, a fost emisă Recomandarea nr. 35/2022, către Managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență „Sf. Apostol Andrei” Galați, având ca obiect reluarea verificărilor la nivelul unității sanitare pentru soluționarea sesizării soției, motivat de lipsa temeiului legal al suspendării acestora în cazul unei cercetări penale în desfășurare și informarea petentei în legătură cu rezultatele acestei acțiuni, cu inițierea unei eventuale proceduri disciplinare în temeiul dispozițiilor Codului muncii, precum și cu privire la măsurile dispuse.
Managerul unității sanitare și-a însușit Recomandarea Avocatului Poporului și a hotărât reluarea verificărilor la nivelul spitalului pentru soluționarea plângerii formulate de către soția pacientului decedat, dispunând întrunirea Comisiei de analiză a deceselor intraspitalicești și comunicarea rezultatelor acestei acțiuni atât petentei cât și Avocatului Poporului.