2024
Față de aceste aspecte, s-au realizat demersuri la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș precum și o anchetă la Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Călugăreni, referitor la respectarea art. 50 și art. 22 din Constituție, a dispozițiilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, a dispozițiilor Legii asistenței sociale nr. 292/2011 precum și ale Ordinului Ministrului Muncii și Justiției Sociale nr. 82/2019 privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilități.
Urmare demersurilor efectuate, s-a constatat că petiționarul a solicitat încetarea acordării de servicii sociale în cadrul centrului și pe cale de consecință, ulterior evaluării situației acestuia, a fost aprobată încetarea serviciilor sociale acordate de CRRN Călugăreni, astfel că s-au continuat demersurile către Primăria comunei Gurghiu și Primăria Municipiului Reghin, în sensul de a ne comunica situația petiționarului, modalitatea în care se acordă serviciile sociale de asistență, sprijin, consiliere și monitorizare pentru asigurarea unui real suport pentru reintegrarea în comunitate.
Dat fiind faptul că din informațiile transmise de către instituțiile sesizate și care conturează, fără dubiu, starea de dificultate în care se află petiționarul (persoană încadrată în grad de handicap, situație medicală deosebită dovedită prin diagnostic/medicație, situație socio-familială – părinții petentului sunt decedați, acesta mai are un frate instituționalizat în Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Călugăreni, cu antecedente de eșec în reintegrarea în comunitate, incapacitate de autogospodărire în condiții decente, de integrare în comunitate și de conviețuire pașnică; condițiile în care locuiește petentul, într-un apartament debranșat de la rețeaua de utilități, mediul insalubru și impropriu pentru locuit), Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 41/2025, adresată Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș și Primăriei Municipiului Reghin, dispunând următoarele măsuri: monitorizarea situației petiționarului, având în vedere statutul acestuia de persoană încadrată în grad de handicap, respectiv asigurarea unui sprijin real prin consiliere și îndrumare imediată, pentru a se prezenta la controalele medicale planificate și de a urma tratamentul prescris, respectiv prezentarea la Comisia de evaluare a capacității de muncă pentru reevaluare, sprijin pentru racordarea locuinței la utilități, verificarea condițiilor de trai – curățenie, achitare de datorii precum și analizarea necesității și oportunității solicitării de instituire a unor măsuri sociale de ocrotire a persoanei în cauză, dată fiind situația medico-psihosocială a acestuia.
Instituțiile în cauză au comunicat faptul că și-au însușit măsurile dispuse prin Recomandarea Avocatului Poporului și au realizat monitorizarea lunară și trimestrială a cazului, pe viitor această măsura continuând a se efectua de către Direcția de Asistență Socială din cadrul Primăriei Municipiului Reghin, precum și de către echipa de specialitate din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș, în colaborare cu serviciul specializat de la nivel local. Referitor la respectarea și prezentarea petentului la programările lunare la cabinetul medical unde este înscris pentru monitorizare, acesta s-a prezentat, a fost consultat și i s-a prescris tratamentul medicamentos necesar, fiind și internat pentru investigații și tratament.
În ceea ce privește revizuirea dosarului de pensie de invaliditate, s-a luat legătura cu cabinetul de expertizare medicală Reghin, petentul urmând să se prezinte în vederea revizuirii dosarului. Cu privire la instituirea unei măsuri de ocrotire pe seama petentului, se urmărește identificarea rudelor care sunt dispuse să accepte această măsură, având în vedere faptul că fratele petentului este instituționalizat la Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Călugăreni, iar mătușa acestuia este instituționalizată la Centrul de Îngrijire și Asistență Reghin.
În privința condițiilor de locuit, situația s-a îmbunătățit, interiorul apartamentului este mobilat și întreținut, s-au achitat datoriile acumulate la asociația de proprietari, precum și la furnizorul de energie electrică, astfel că s-a realizat rebranșarea la energie electrică, s-a reparat bateria de la baie și beneficiază de apă, iar încălzirea se realizează cu un convector, s-a achiziționat o plită electrică pentru prepararea hranei, concluzia fiind că s-au îmbunătățit considerabil condițiile de trai.
De altfel, petentul a avut de fiecare dată o atitudine cooperantă, aspect care se desprinde și din declarațiile lunare date, petentul respectă indicațiile medicului referitoare la administrarea tratamentul medicamentos, socializează cu alte persoane- la biserică, la aniversarea unui prieten, vizitarea fratelui și a mătușii.
S-au realizat demersuri către Primăria comunei Ghindari, județul Mureș, precum și Instituția Prefectului Județul Mureș, pentru a analiza și verifica situația prezentată și de a asigura protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap în sensul îndeplinirii obligației autorității administrației publice locale de a prevedea în bugetul local sumele necesare din care se suportă salarizarea și celelalte drepturi cuvenite asistentului personal al persoanei încadrată în grad de handicap, respectiv încheierea contractului de muncă al asistentului personal în termen de maxim 30 de zile de la data înregistrării cererii.
Urmare demersurilor realizate, UAT comuna Ghindari a procedat la rectificarea bugetului local pentru anul 2024, aprobată prin hotărâre a Consiliului Local, s-au transferat sumele necesare în buget pentru asigurarea salariului asistentului personal pentru persoana încadrată în grad de handicap grav cu asistent personal până la data de 31 decembrie 2024. În consecință, s-a emis Dispoziția Primarului pentru angajarea cu contract individual de muncă a asistentului personal și s-a încheiat contractul individual de muncă aferent, înregistrat în registrul de evidență general al salariaților.
2023
Pentru clarificarea situației prezentate, s-au realizat demersuri către Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Mureș și Primăria Municipiului Târnăveni, care au vizat, în principal, măsurile dispuse precum și îndeplinirea acestora ca urmare a controalelor efectuate cu privire la modul de aplicare a dispozițiilor legale în ceea ce privește gestionarea situației câinilor fără stăpân, reglementarea legală la nivelul UAT Târnăveni a acestui aspect, derularea de colaborări cu firme, asociații sau fundații specializate în protecția animalelor, soluții identificate pentru eliminarea pericolului cauzat de câinii fără stăpân.
Urmare demersurilor întreprinse și a verificărilor efectuate, a fost aprobată Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Târnăveni nr. 2/25.01.2024 cu privire la înființarea Serviciului pentru gestionarea câinilor fără stăpân, iar în legătură cu neconformitățile constatate de către Inspectoratul de Poliție al Județului Mureș – Biroul pentru protecția animalelor, s-a aplicat o sancțiune contravențională și s-a dispus ca măsură de remediere – înființarea adăpostului pentru câini fără stăpân.
2022
În acest context, Biroul Teritorial Târgu-Mureș a realizat demersuri repetate în scris către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială și s-a emis Recomandarea nr. 47/2022, prin care s-au dispus măsuri pentru respectarea drepturilor petiționarului, în sensul soluționării cererii formulate pentru acordarea drepturilor cuvenite și comunicarea către acesta a deciziei emise potrivit celor de mai sus.
Urmare demersurilor întreprinse, instituția sesizată arată faptul că a fost emisă decizia privind admiterea cererii de acordare a drepturilor prevăzute de Decretul-lege nr. 118/1990 republicat, cu modificările ulterioare, stabilindu-se cuantumul indemnizației lunare și data de la care se acordă această indemnizație, actul administrativ în discuție fiind comunicat persoanei interesate.
2021
Biroul Teritorial Târgu-Mureș s-a sesizat din oficiu în legătură cu situația furnizării apei potabile la nivelul comunei Ceuașu de Câmpie, județul Mureș, dat fiind faptul că locuitorii comunei Ceuașu de Câmpie își exprimă nemulțumirea față de măsura dispusă de operatorul serviciului public de alimentare cu apă, de a furniza consumatorilor apa potabilă pe baza unui grafic, mai ales în perioada caniculară, de vară și în contextul pandemiei când măsurile de igienă sunt esențiale.
S-au efectuat demersuri la Primăria Comunei Ceuașu de Câmpie, județul Mureș și la Compania Aquaserv SA Târgu-Mureș pentru identificarea, monitorizarea și soluționarea deficiențelor apărute în procesul de furnizarea a apei potabile pe raza comunei Ceuașu de Câmpie, precum și măsurile întreprinse pentru remedierea situației.
Urmare demersurilor întreprinse, instituțiile sesizate au arătat faptul că este cunoscută problema referitoare la furnizarea apei potabile către consumatorii din localitatea Ceuașu de Câmpie. Sistemul edilitar de alimentare cu apă potabilă deservește un număr de 11 unități administrativ teritoriale cu 41 de localități, principala cauză a deficienței apărute își are explicația în faptul că în perioada caniculară s-a ajuns la o cantitate medie de pompare de 4600-4800mc/zi, cantitate ce nu asigură apa pentru consumatorii aflați la extremitățile întregului sistem. Mai mult decât atât, sunt consumatori care utilizează apa potabilă în domeniul agricol și zootehnic, cu toate ca s-au emis atenționări în sensul ca apa potabilă să fie utilizată doar în scopuri menajere și igienico-sanitare. La finalul perioadei caniculare s-a înregistrat o scădere a consumului de apă, astfel că s-a reluat continuitatea alimentării cu apă a localităților în parametrii normali, fiind luate toate măsurile necesare remedierii celor sesizate.
În acest context, au fost întreprinse demersuri în scris către Primăria Orașului Sângeorgiu de Pădure-Serviciul de asistență socială și Poliția Orașului Sângeorgiu de Pădure, în scopul respectării drepturilor copilului.
Urmare demersurilor întreprinse, instituțiile sesizate au precizat că situația minorului este una extrem de delicată, are brațul stâng amputat, a avut mai multe stopuri cardiace și diferite infectări, dar respiră singur, fără aparate, dar nu interacționează cu nimeni, având probleme neurologice.
Prin urmare, s-au continuat demersurile la Primăria Sângeorgiu de Pădure pentru atenta monitorizare a cazului și dispunerea de măsuri în vederea apărării interesului superior al copilului, pentru sprijinirea familiei și direcționării acesteia către Comisia pentru Protecția Copilului Mureș, pentru a beneficia de drepturile conferite persoanelor cu handicap.
În consecință, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș a dispus în sensul stabilirii măsurii plasamentului în regim de urgență a minorului în cadrul Serviciului social pentru copii cu dizabilități – Centrul Rezidențial pentru Copii cu Deficiențe Neuropsihiatrice Târgu-Mureș și exercitării drepturilor și obligațiilor părintești de către șeful centrului în care se găsește minorul. În baza evaluării complexe a copilului și având în vedere criteriile medico-psiho-sociale, minorul a fost încadrat în grad de handicap grav.