2024
Față de aceste aspecte, s-au realizat demersuri la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș precum și o anchetă la Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Călugăreni, referitor la respectarea art. 50 și art. 22 din Constituție, a dispozițiilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, a dispozițiilor Legii asistenței sociale nr. 292/2011 precum și ale Ordinului Ministrului Muncii și Justiției Sociale nr. 82/2019 privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilități.
Urmare demersurilor efectuate, s-a constatat că petiționarul a solicitat încetarea acordării de servicii sociale în cadrul centrului și pe cale de consecință, ulterior evaluării situației acestuia, a fost aprobată încetarea serviciilor sociale acordate de CRRN Călugăreni, astfel că s-au continuat demersurile către Primăria comunei Gurghiu și Primăria Municipiului Reghin, în sensul de a ne comunica situația petiționarului, modalitatea în care se acordă serviciile sociale de asistență, sprijin, consiliere și monitorizare pentru asigurarea unui real suport pentru reintegrarea în comunitate.
Dat fiind faptul că din informațiile transmise de către instituțiile sesizate și care conturează, fără dubiu, starea de dificultate în care se află petiționarul (persoană încadrată în grad de handicap, situație medicală deosebită dovedită prin diagnostic/medicație, situație socio-familială – părinții petentului sunt decedați, acesta mai are un frate instituționalizat în Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Călugăreni, cu antecedente de eșec în reintegrarea în comunitate, incapacitate de autogospodărire în condiții decente, de integrare în comunitate și de conviețuire pașnică; condițiile în care locuiește petentul, într-un apartament debranșat de la rețeaua de utilități, mediul insalubru și impropriu pentru locuit), Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 41/2025, adresată Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș și Primăriei Municipiului Reghin, dispunând următoarele măsuri: monitorizarea situației petiționarului, având în vedere statutul acestuia de persoană încadrată în grad de handicap, respectiv asigurarea unui sprijin real prin consiliere și îndrumare imediată, pentru a se prezenta la controalele medicale planificate și de a urma tratamentul prescris, respectiv prezentarea la Comisia de evaluare a capacității de muncă pentru reevaluare, sprijin pentru racordarea locuinței la utilități, verificarea condițiilor de trai – curățenie, achitare de datorii precum și analizarea necesității și oportunității solicitării de instituire a unor măsuri sociale de ocrotire a persoanei în cauză, dată fiind situația medico-psihosocială a acestuia.
Instituțiile în cauză au comunicat faptul că și-au însușit măsurile dispuse prin Recomandarea Avocatului Poporului și au realizat monitorizarea lunară și trimestrială a cazului, pe viitor această măsura continuând a se efectua de către Direcția de Asistență Socială din cadrul Primăriei Municipiului Reghin, precum și de către echipa de specialitate din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș, în colaborare cu serviciul specializat de la nivel local. Referitor la respectarea și prezentarea petentului la programările lunare la cabinetul medical unde este înscris pentru monitorizare, acesta s-a prezentat, a fost consultat și i s-a prescris tratamentul medicamentos necesar, fiind și internat pentru investigații și tratament.
În ceea ce privește revizuirea dosarului de pensie de invaliditate, s-a luat legătura cu cabinetul de expertizare medicală Reghin, petentul urmând să se prezinte în vederea revizuirii dosarului. Cu privire la instituirea unei măsuri de ocrotire pe seama petentului, se urmărește identificarea rudelor care sunt dispuse să accepte această măsură, având în vedere faptul că fratele petentului este instituționalizat la Centrul de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică Călugăreni, iar mătușa acestuia este instituționalizată la Centrul de Îngrijire și Asistență Reghin.
În privința condițiilor de locuit, situația s-a îmbunătățit, interiorul apartamentului este mobilat și întreținut, s-au achitat datoriile acumulate la asociația de proprietari, precum și la furnizorul de energie electrică, astfel că s-a realizat rebranșarea la energie electrică, s-a reparat bateria de la baie și beneficiază de apă, iar încălzirea se realizează cu un convector, s-a achiziționat o plită electrică pentru prepararea hranei, concluzia fiind că s-au îmbunătățit considerabil condițiile de trai.
De altfel, petentul a avut de fiecare dată o atitudine cooperantă, aspect care se desprinde și din declarațiile lunare date, petentul respectă indicațiile medicului referitoare la administrarea tratamentul medicamentos, socializează cu alte persoane- la biserică, la aniversarea unui prieten, vizitarea fratelui și a mătușii.
S-au realizat demersuri către Primăria comunei Ghindari, județul Mureș, precum și Instituția Prefectului Județul Mureș, pentru a analiza și verifica situația prezentată și de a asigura protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap în sensul îndeplinirii obligației autorității administrației publice locale de a prevedea în bugetul local sumele necesare din care se suportă salarizarea și celelalte drepturi cuvenite asistentului personal al persoanei încadrată în grad de handicap, respectiv încheierea contractului de muncă al asistentului personal în termen de maxim 30 de zile de la data înregistrării cererii.
Urmare demersurilor realizate, UAT comuna Ghindari a procedat la rectificarea bugetului local pentru anul 2024, aprobată prin hotărâre a Consiliului Local, s-au transferat sumele necesare în buget pentru asigurarea salariului asistentului personal pentru persoana încadrată în grad de handicap grav cu asistent personal până la data de 31 decembrie 2024. În consecință, s-a emis Dispoziția Primarului pentru angajarea cu contract individual de muncă a asistentului personal și s-a încheiat contractul individual de muncă aferent, înregistrat în registrul de evidență general al salariaților.
S-au realizat demersuri la Primăria comunei Miheșu de Câmpie, Inspectoratul de Poliție Județean Mureș și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș, pentru a examina situația prezentată și de a ne comunica măsurile legale dispuse.
La scurt timp după primirea răspunsurilor de la autoritățile mai sus menționate, la data de 08.07.2025, în mass-media din județul Mureș au apărut articole de presă în care se arăta faptul că, în dimineața aceleași zile, o casă a fost incendiată în comuna Miheșu de Câmpie, iar în interiorul casei a fost descoperită o victimă de sex feminin, carbonizată. Ulterior, s-a precizat faptul că imobilul respectiv este locuința în care a domiciliat tânăra (care a fost răpită anterior și între timp a revenit la domiciliu), iar cadavrul care a fost găsit în interiorul casei este al acesteia. Totodată, se arăta că tânăra a fost ucisă de către fostul concubin înainte ca acesta să incendieze imobilul.
În urma analizei răspunsurilor comunicate de către Inspectoratul de Poliție Județean Mureș, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș și Primăria comunei Miheșu de Câmpie rezulta atât o nerespectare a prevederilor legale privind prevenirea, intervenția și monitorizarea violenței domestice, cât și o lipsă de colaborare eficace, situație care a condus la producerea acestei tragedii.
Astfel, Primăria comunei Miheșu de Câmpie deși susține că a colaborat cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecţia Copilului Mureș reiese că a refuzat efectuarea anchetei sociale la domiciliul victimei solicitată de către aceasta din urmă, rezultând o lipsă de colaborare a celor două instituții.
Totodată, reiese că victima nu se afla în evidențele Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș și Primăriei comunei Miheșu de Câmpie ca victimă a violenței domestice, deși anterior evenimentului din data de 26.02.2025, aceasta a mai fost agresată de fostul concubin, ceea ce evidențiază o lipsă de colaborarea între unitatea de poliție, Primăria comunei Miheșu de Câmpie și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș.
De asemenea, s-a putut observa faptul că, atât Serviciul de Asistență Socială din cadrul Primăriei comunei Miheșu de Câmpie, cât și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș nu au informat victima cu posibilitatea de a fi găzduită într-un centru destinat victimelor violenței domestice, astfel încât se poate constata o nerespectare a prevederilor legale în materia violenței domestice.
Totodată, rezultă că autoritățile implicate nu au intervenit eficient în acest caz, nu a existat o monitorizare continuă a victimei prin menținerea contactului regulat cu aceasta, pentru ca astfel autoritățile să se asigure că aceasta nu mai poate fi supusă riscurilor de violență.
Situația fiind gravă, iar riscul recidivei violenței neputând fi exclus, autoritățile ar fi trebuit să intervină proactiv pentru a preveni viitoare episoade de violență, prin monitorizarea atentă, acordarea de sprijin social și consiliere psihologică a victimei.
Deopotrivă, istoricul de violență domestică al victimei denotă lipsa cooperării permanente a polițiștilor cu autorităților locale cu atribuții în materia acordării de servicii sociale în ceea ce privește prevenirea fenomenului violenței domestice, precum și gestionarea și monitorizarea constantă și pentru perioade de timp corespunzătoare a situației victimei violenței domestice.
Așadar, victima a fost lipsită, atât în ceea ce privește situațiile anterioare, cât și ulterior sesizării din oficiu, de sprijinul specific pe care autoritățile locale trebuiau să îl ofere, situația sa de vulnerabilitate nefiind monitorizată pentru ca victima să beneficieze de protecție și siguranță și pentru a preîntâmpina comiterea față de aceasta a faptelor ce au condus la deces.
Față de cele mai sus arătate, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 132/29.07.2025, adresată conducerii Inspectoratului de Poliție Județean Mureș, Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș și Primăriei comunei Miheșu de Câmpie, care a vizat implementarea următoarelor măsuri:
– colaborarea interinstituțională a reprezentanților autorităților din judeţul Mureș, cu atribuții în prevenirea și gestionarea cazurilor de violență domestică, prin comunicarea imediată a oricărui caz de violență ori posibilă violență în familie, în vederea monitorizării situațiilor în care există sesizări repetate ale victimelor;
– asigurarea pregătirii și perfecționării continue a personalului din subordine în ceea ce privește prevenirea și combaterea violenței domestice;
– intensificarea campaniilor de informare și prevenire a violenței domestice;
– luarea de măsuri care să asigure cunoașterea dispozițiilor legale privind prevenirea, intervenția și monitorizarea cazurilor de violență domestică de către personalul cu atribuții în gestionarea cazurilor de violență domestică.
Instituțiile în cauză au comunicat faptul că și-au însușit măsurile dispuse prin Recomandarea Avocatului Poporului, astfel:
Inspectoratul de Politie Judeţean Mureș arată că a fost emisă Dispoziția IGPR nr. 109/2025 referitoare la Metodologia privind supravegherea respectării măsurilor dispuse prin ordinele de protecție provizorii, ordinele de protecție și ordinele europene de protecție, precum și gestionarea stărilor conflictuale din sfera violenței domestice, de către structurile Poliției Române, în care sunt prevăzute modalitățile de informare a autorităților locale, a structurilor de asistență socială și protecția copilului, iar cu acordul scris al victimei/victimelor, organizațiile neguvernamentale sau alte asociații și entități care desfășoară activități ori oferă servicii în domeniul violenței domestice cu privire la cazurile de violență domestică cunoscute și gestionate, în scopul protejării victimei și asigurării accesului la serviciile specializate de asistență și sprijin. Totodată, se precizează că activitățile poliției mureșene în acest domeniu de activitate, vizează atât partea de informare a victimei, cât și cea de intervenție prin aceea că, cu ocazia intervenției la cazurile de violență domestică, precum si faptul ca s-a dispus reprelucrarea aspectelor în ceea ce privește prevenirea și combaterea violenței domestice, cu efectivele din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Mureș.
Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș ne-a comunicat faptul că face parte din Echipa Intersectorială Locală, înființată prin Hotărârea Consiliului Județean Mureș nr. 130/2012, având domeniul de activitate prevenirea și combaterea violenței domestice, care se întrunește periodic, alături de instituții cu atribuții în domeniu, precum: Inspectoratul de Poliție Județean Mureș, Inspectoratul Județean de Jandarmi Mureș, Inspectoratul Școlar Județean Mureș, Serviciul de Probațiune de pe lângă Tribunalul Mureș, Institutul Est-European de Sănătate a Reproducerii Târgu Mureș, SMURD Târgu Mureș etc.
Începând cu luna ianuarie 2024, DGASPC Mureș a contractat servicii sociale destinate victimelor violenței domestice de tip adăpost în regim de urgență, de la furnizorul privat Institutul Est-European de Sănătate a Reproducerii (IEESR) Târgu-Mureș.
În luna iulie 2025, DGASPC Mureș a încheiat un Protocol de colaborare cu Inspectoratul de Poliție Județean Mureș, având ca și obiect desfășurarea de activități comune pentru prevenirea violenței domestice și a infracțiunilor la viața sexuală, siguranța în mediu digital, siguranța minorilor etc.
Totodată, DGASPC Mureș este partenera a IEESR Târgu-Mureș în derularea proiectului “Împreună pentru siguranță”, care se desfășoară în perioada octombrie-decembrie 2025, care are ca și obiectiv reducerea incidenței violenței domestice și de a crește siguranța victimelor și a persoanelor aflate în risc prin creșterea nivelului de informare și conștientizare al populației.
În Planul anual de perfecționare al DGASPC Mureș sunt prevăzute cursuri de perfecționare pe tematica violenței domestice pentru lucrătorii din cadrul serviciului rezidențial, acestea vor fi demarate cât de curând posibil.
În cadrul DGASPC Mureș funcționează două servicii care au ca atribuții pe tematica prevenirii și combaterii violenței domestice, respectiv: Serviciul Management de Caz Adulți și Compartimentul pentru Sprijinirea Victimelor Infracțiunilor, precum și un serviciu rezidențial destinat victimelor violenței domestice. Personalului din cadrul acestora le-au fost retransmise actele normative în vigoare. Periodic aceștia se întrunesc pentru a identifica cele mai potrivite soluții de gestionare a cazurilor punctuale care sunt comunicate.
Totodată, pentru asigurarea furnizării serviciilor prevăzute de legislație, în luna septembrie 2025 toate posturile din cadrul Compartimentului pentru Sprijinirea Victimelor Infracțiunilor au fost ocupate, prin încheierea unui contract de muncă cu un psiholog și mutarea unui consilier juridic.
În vederea derulării activității de coordonare metodologică și de sprijin a autorităților administrației publice locale din județ DGASPC Mureș a solicitat datele tuturor Echipelor Mobile din cadrul celor 102 Autorități Publice Locale. În vederea derulării acestor activități, împreună cu experții din cadrul IEESR Târgu-Mureș, în perioada octombrie-decembrie 2025 se vor desfășura 4 sesiuni de lucru cu specialiști din cadrul UAT-urilor cu atribuții în domeniu.
De asemenea, specialiștii din cadrul DGASPC Mureș vor participa, la invitația IPJ Mureș, la sesiunile organizate pentru instruirea și informarea polițiștilor din județ pe tema prevenirii și combaterii violenței domestice, sesiuni în cadrul cărora vor fi prezentate și serviciile sociale pe care le pot accesa victimele violenței domestice.
Nu în ultimul rând, în cadrul proiectului “Împreună pentru Siguranță”, derulat în parteneriat cu IEESR Târgu-Mureș, actualmente se desfășoară activitatea de elaborare a materialelor de promovare (postere, pliante, campanii de conștientizare), urmând ca în lunile octombrie-decembrie 2025 să se desfășoare diferite activități de informare și prevenire a violenței domestice, precum: distribuirea de materiale informative în locuri cu aflux mare de trecători (Poliție, IML, SMURD, unități de învățământ etc.); participarea profesioniștilor din domeniul asistenței victimelor violenței domestice la minim 4 emisiuni la posturi locale de radio și televiziune și posturi din mediu online; organizarea a 2 întâlniri de informare pentru tineri și adulți; organizarea unei conferințe de presă; desfășurarea de activități în comunitate etc.
Primăria comunei Miheșu de Câmpie ne-a comunicat că a analizat cu atenție aspectele semnalate și a inițiat o serie de demersuri menite să conducă la îmbunătățirea activității în ceea ce privește prevenirea, intervenția și monitorizarea cazurilor de violență domestică.
Astfel, la nivelul unității administrativ-teritoriale sunt în curs de derulare următoarele acțiuni:
– Consolidarea colaborării interinstuționale: Ține legătura și colaborează cu reprezentanții D.G.A.S.P.C. Mureș, ai poliției și ai altor servicii publice relevante, în scopul stabilirii unor mecanisme clare de cooperare și intervenție rapidă în situațiile de violență domestică. Totodată, se are în vedere semnarea unor protocoale de colaborare cu instituțiile și organizațiile neguvernamentale care oferă sprijin victimelor violenței domestice.
– Îmbunătățirea capacității de intervenție a serviciului public de asistență socială: Se fac eforturi în vederea identificării, intervenției și monitorizării cazurilor de violență domestică, în conformitate cu reglementările în vigoare și cu recomandările Avocatului Poporului. Astfel, personalul delegat pentru îndeplinirea atribuțiilor serviciului de asistență socială este implicat în activități de documentare și informare profesională, fiind planificate sesiuni de formare continuă.
– Activități de informare și conștientizare publică: Se are în vedere derularea unor campanii locale de informare destinate populației, în vederea prevenirii faptelor de violență domestică și a promovării accesului la serviciile de sprijin disponibile. Aceste acțiuni vor fi desfășurate în colaborare cu unitățile de învățământ, cu reprezentanți ai poliției și ai organizațiilor nonguvernamentale.
– Informarea și instruirea personalului implicat: Personalul cu atribuții în domeniul social este și urmează să fie în continuare informat cu privire la modificările legislative recente și la obligațiile ce le revin privind prevenirea și gestionarea cazurilor de violență domestică. De asemenea, în continuare vor fi identificate oportunități de perfecționare profesională în cadrul programelor organizate de DGASPC Mureș sau alte instituții competente. Prin urmare, unele măsuri au fost implementate iar altele sunt in curs de implementare, fiind parcurse etapele pregătitoare necesare pentru asigurarea unui cadru coerent de intervenție și colaborare instituțională.
2023
Pentru clarificarea situației prezentate, s-au realizat demersuri către Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Mureș și Primăria Municipiului Târnăveni, care au vizat, în principal, măsurile dispuse precum și îndeplinirea acestora ca urmare a controalelor efectuate cu privire la modul de aplicare a dispozițiilor legale în ceea ce privește gestionarea situației câinilor fără stăpân, reglementarea legală la nivelul UAT Târnăveni a acestui aspect, derularea de colaborări cu firme, asociații sau fundații specializate în protecția animalelor, soluții identificate pentru eliminarea pericolului cauzat de câinii fără stăpân.
Urmare demersurilor întreprinse și a verificărilor efectuate, a fost aprobată Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Târnăveni nr. 2/25.01.2024 cu privire la înființarea Serviciului pentru gestionarea câinilor fără stăpân, iar în legătură cu neconformitățile constatate de către Inspectoratul de Poliție al Județului Mureș – Biroul pentru protecția animalelor, s-a aplicat o sancțiune contravențională și s-a dispus ca măsură de remediere – înființarea adăpostului pentru câini fără stăpân.
2022
În acest context, Biroul Teritorial Târgu-Mureș a realizat demersuri repetate în scris către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială și s-a emis Recomandarea nr. 47/2022, prin care s-au dispus măsuri pentru respectarea drepturilor petiționarului, în sensul soluționării cererii formulate pentru acordarea drepturilor cuvenite și comunicarea către acesta a deciziei emise potrivit celor de mai sus.
Urmare demersurilor întreprinse, instituția sesizată arată faptul că a fost emisă decizia privind admiterea cererii de acordare a drepturilor prevăzute de Decretul-lege nr. 118/1990 republicat, cu modificările ulterioare, stabilindu-se cuantumul indemnizației lunare și data de la care se acordă această indemnizație, actul administrativ în discuție fiind comunicat persoanei interesate.
2021
Biroul Teritorial Târgu-Mureș s-a sesizat din oficiu în legătură cu situația furnizării apei potabile la nivelul comunei Ceuașu de Câmpie, județul Mureș, dat fiind faptul că locuitorii comunei Ceuașu de Câmpie își exprimă nemulțumirea față de măsura dispusă de operatorul serviciului public de alimentare cu apă, de a furniza consumatorilor apa potabilă pe baza unui grafic, mai ales în perioada caniculară, de vară și în contextul pandemiei când măsurile de igienă sunt esențiale.
S-au efectuat demersuri la Primăria Comunei Ceuașu de Câmpie, județul Mureș și la Compania Aquaserv SA Târgu-Mureș pentru identificarea, monitorizarea și soluționarea deficiențelor apărute în procesul de furnizarea a apei potabile pe raza comunei Ceuașu de Câmpie, precum și măsurile întreprinse pentru remedierea situației.
Urmare demersurilor întreprinse, instituțiile sesizate au arătat faptul că este cunoscută problema referitoare la furnizarea apei potabile către consumatorii din localitatea Ceuașu de Câmpie. Sistemul edilitar de alimentare cu apă potabilă deservește un număr de 11 unități administrativ teritoriale cu 41 de localități, principala cauză a deficienței apărute își are explicația în faptul că în perioada caniculară s-a ajuns la o cantitate medie de pompare de 4600-4800mc/zi, cantitate ce nu asigură apa pentru consumatorii aflați la extremitățile întregului sistem. Mai mult decât atât, sunt consumatori care utilizează apa potabilă în domeniul agricol și zootehnic, cu toate ca s-au emis atenționări în sensul ca apa potabilă să fie utilizată doar în scopuri menajere și igienico-sanitare. La finalul perioadei caniculare s-a înregistrat o scădere a consumului de apă, astfel că s-a reluat continuitatea alimentării cu apă a localităților în parametrii normali, fiind luate toate măsurile necesare remedierii celor sesizate.
În acest context, au fost întreprinse demersuri în scris către Primăria Orașului Sângeorgiu de Pădure-Serviciul de asistență socială și Poliția Orașului Sângeorgiu de Pădure, în scopul respectării drepturilor copilului.
Urmare demersurilor întreprinse, instituțiile sesizate au precizat că situația minorului este una extrem de delicată, are brațul stâng amputat, a avut mai multe stopuri cardiace și diferite infectări, dar respiră singur, fără aparate, dar nu interacționează cu nimeni, având probleme neurologice.
Prin urmare, s-au continuat demersurile la Primăria Sângeorgiu de Pădure pentru atenta monitorizare a cazului și dispunerea de măsuri în vederea apărării interesului superior al copilului, pentru sprijinirea familiei și direcționării acesteia către Comisia pentru Protecția Copilului Mureș, pentru a beneficia de drepturile conferite persoanelor cu handicap.
În consecință, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș a dispus în sensul stabilirii măsurii plasamentului în regim de urgență a minorului în cadrul Serviciului social pentru copii cu dizabilități – Centrul Rezidențial pentru Copii cu Deficiențe Neuropsihiatrice Târgu-Mureș și exercitării drepturilor și obligațiilor părintești de către șeful centrului în care se găsește minorul. În baza evaluării complexe a copilului și având în vedere criteriile medico-psiho-sociale, minorul a fost încadrat în grad de handicap grav.