Activitate

 

2025

Dosar nr. 16144/2025 (rezumat) Pe site-ul de știri gds.ro, precum și în cadrul buletinelor de știri difuzate pe majoritatea posturilor TV, în data de 29 și 30 mai 2025, a fost difuzată știrea conform căreia Penitenciarul Drobeta Turnu Severin a anunțat că un deținut aflat în custodia unității a fost declarat decedat. După efectuarea apelului de seară, o persoană privată de libertate în vârstă de 26 de ani, a acuzat stare de rău, care s-a accentuat rapid., ulterior, deși s-au aplicat manevre de prim ajutor și resuscitare, intervenind decesul

Având în vedere situația anterior expusă, a fost aprobată sesizarea din oficiu cu privire la posibila încălcare a prevederilor art. 22 din Constituție, privind dreptul la viață și la integritate fizică și psihică, cu efectuarea unei anchete la Penitenciarul Drobeta Turnu Severin.

În cadrul anchetei, cu privire la situația medicală a deținutului, în urma discuțiilor purtate cu medicul penitenciarului, a reieșit faptul că deținutul era custodiat în Penitenciarul Drobeta Turnu Severin din data de 13.03.2025. În data de 28.05.2025, în jurul orei 1915, deținutul a afirmat că îi este rău și a solicitat unui deținut din cameră să anunțe agentul supraveghetor. La sosirea șefului de tură s-a dispus relocarea deținuților în altă cameră. Asistenta medicală din serviciu la data respectivă, a fost solicitată să se prezinte în camera de deținere unde era cazat deținutul, aceasta constatând că persoana private de libertate prezenta simptomele unui infarct miocardic. Asistenta a început acordarea manevrelor de resuscitare de urgență cu ajutorul defibrilatorului din dotarea secției. La sosirea echipajului de ambulanță, aceștia din urmă au continuat manevrele de resuscitare, iar în jurul orei 2025 s-a renunțat la manevrele de resuscitare, deoarece deținutul nu mai prezenta semne vitale, declarându-se decesul acestuia. Deținutul avea o boală cardiacă preexistentă, nediagnosticată anterior decesului, consumator de substanțe psihoactive în antecedente. Conform certificatului medical constatator al decesului, rezultă ca și cauză a decesului insuficiența acută cardiorespiratorie.

În urma discuțiilor purtate cu conducerea penitenciarului, s-a semnalat faptul că există o deficiență acută de medici la Penitenciarul Drobeta Turnu Severin, dintr-un număr de patru posturi de medic existente, fiind ocupate doar două, unul fiind medic stomatolog, iar celălalt, medicul șef al penitenciarului.

Raportat la numărul de deținuți custodiați în această unitate penitenciară la data efectuării anchetei, respectiv 504, din care 271 de persoane private de libertate la sediul unității și 233 de persoane private de libertate la secția exterioară Vânjuleț, rezultă necesitatea imediată de ocupare a posturilor de medici vacante, prin angajare a doi medici. Ca urmare a analizării tuturor aspectelor anterior expuse, s-a emis Recomandarea nr. 96 din 27 iunie 2025, către directorul Administrației Naționale a Penitenciarelor, pentru a dispune măsurile legale necesare și efectuarea demersurilor administrative care se impun, în vederea ocupării cu celeritate a posturilor de medic vacante la Penitenciarul Drobeta Turnu Severin.

Administrația Națională a Penitenciarelor ne-a comunicat, în esență, faptul că, reducerea deficitului de personal din cadrul sectorului medical reprezintă unul din principalele obiective ale ANP, drept urmare, în raport de legislația în vigoare, existența fondurilor bugetare și nevoile instituționale, în intervalul 01.01.2023 și până în prezent, au fost demarate mai multe proceduri de scoatere la concurs a posturilor vacante de medic din cadrul Penitenciarului Drobeta Turnu Severin, după cum urmează:  anul 2023, două anunțuri prin care au fost scoase la concurs, din sursă externă, un post vacant de medic specialist/primar (medicină generală/medicină de familie), la care nu au fost candidați înscriși și un anunț prin care a fost scos la concurs, din sursă externă, un post vacant de medic dentist cu drept de liberă practică, post ocupat în urma derulării probelor de concurs; anul 2024, trei anunțuri prin care a fost scos la concurs, din sursă externă, un post vacant de medic rezident în ultimul an/specialist/primar (medicină generală/medicină de familie), la care nu au fost candidați înscriși.

În luna februarie 2025, Administrația Națională a Penitenciarelor a inițiat un demers de scoatere la concurs a unui număr de 24 posturi vacante de medic din unitățile penitenciare, printre acestea regăsindu-se și un post de medic (medicină generală/medicină de familie) din cadrul Penitenciarului Drobeta Turnu Severin, însă demersul nu a putut fi soluționat favorabil, pe fondul restricțiilor bugetare, urmând ca, ulterior rectificării bugetare, în raport de existența fondurilor bugetare, demersul să fie reluat (solicitare retransmisă la Ministerul Justiției în data de 08.07.2025).

În contextul legislației în vigoare, deși au fost inițiate demersurile necesare, procedurile de scoatere la concurs a posturilor vacante de medic din cadrul Penitenciarului Drobeta Turnu Severin nu au putut fi continuate, deoarece, potrivit art. VII alin. (1), (2) și (4) din Ordonanța de urgență nr. 156/2024 „începând cu 1 ianuarie 2025 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritățile și instituțiile publice, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, cu excepția posturilor unice vacante” și a posturilor a căror ocupare a fost deja aprobată de Guvern prin memorandum, până la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență în cauză.

De asemenea, conform art. (5) din Ordonanța de urgentă nr. 156/2024 se precizează că  „prin excepție de la prevederile alin. (1), ordonatorii principali de credite, în cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din totalul posturilor ce se vor vacanta după data intrării în vigoare a ordonanței  de urgentă în cauză, numai în condițiile încadrării în cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivel de ordonator principal de credite, pe fiecare sursă de finanțare în parte”.

În scopul asigurării asistenței medicale optime și a unui act medical de calitate, dar și în scopul unui management optim al resursei umane, conducerea ANP precizează că, pentru posturile vacante, până la ocuparea acestora prin concurs sau dacă personalul angajat lipsește motivat, până la revenirea acestuia (de exemplu în cazul concediului de îngrijire copil, concediu fără plată etc), se fac constant demersuri pentru a fi încheiate contracte de prestări servicii din fondurile FNUASS, încasate ca urmare a contractelor încheiate cu CASA OPSNAJ, pentru posturile de medic de familie, medic specialități clinice și asistent medical generalist. Se mai precizează faptul că, în opina conducerii ANP, cauzele de neocupare a posturilor de medic sunt comune cu cele ale sistemului public de sănătate, în sensul inexistenței specialiștilor în domeniu, aspect care se răsfrânge și asupra poliției penitenciare În încheiere, se menționează că Administrația Națională a Penitenciarelor continuă toate demersurile administrative care se impun, în toate locurile de deținere, în vederea ocupării cu celeritate a posturilor de medic vacante, cu încadrarea în limitele impuse prin cadrul legislativ incident. 

Dosar nr. 9618/2024 (rezumat) În ziarul online Adevărul, în data de 20.03.2024, a fost postat articolul conform căruia, cea mai mare parte a rampelor de acces în clădirile din municipiul Târgu Jiu sunt impracticabile. Persoanele aflate în scaun rulant nu pot să le utilizeze și, astfel, nu au acces la o serie de servicii, deși legea îi obligă pe deținătorii spațiilor să le ofere această facilitate

 Având în vedere situaţia anterior expusă, s-a aprobat sesizarea din oficiu a Avocatului Poporului, cu privire la posibila încălcare a art. 50 din Constituție, privind protecția  persoanelor cu handicap, și efectuarea unor demersuri scrise la Primăria Municipiului Târgu Jiu și Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecția Socială Gorj, pentru semnalarea acestor aspecte și comunicarea măsurilor dispuse în vederea remedierii și prevenirii unor astfel de situații, în viitor.

În urma demersurilor efectuate, s-au obținut următoarele informații:

Primăria Municipiului Târgu Jiu ne-a comunicat:

– toate clădirile publice aparținând UAT Târgu Jiu sunt prevăzute cu acces pentru persoanele cu dizabilități (rampe sau instalații specifice);

– toate spațiile aparținând Municipiului Târgu Jiu au dotările interioare adecvate accesibilității persoanelor cu dizabilități(toalete, pavaj tactil, panouri afișaj, birou informare, spre exemplificare fiind Sala Sporturilor din incinta Stadionului Municipal Constantin Diță, dotată conform normativelor în vigoare);

– în cursul anilor 2021 și 2022, clădirile aparținând UAT Târgu Jiu au făcut obiectul unui control al AJPIS Gorj, în urma căruia au fost trasate sarcini de remediere a deficiențelor constatate, măsuri care au fost duse la îndeplinire până la data de 31 decembrie 2022.

Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecția Socială Gorj ne-a comunicat că verifică modul de respectare a drepturilor persoanelor cu dizabilități locomotorii la un mediu accesibilizat, conform Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, în cadrul campaniilor tematice prevăzute în Planurile anuale de control aprobate la nivelul Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială precum și în cadrul misiunilor de inspecție inopinată efectuate ca urmare a petițiilor/sesizărilor primite de la cetățeni sau organizații/instituții legal constituite și autosesizării inspectorilor sociali.

Pentru anul 2023, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială a prevăzut în Planul de control al Inspecției Sociale, o Campanie tematică privind verificarea în două etape distincte a modului în care sunt asigurate drepturile persoanelor cu dizabilități la un mediu accesibilizat, astfel:

– verificarea respectării de către autoritățile administrației publice locale a prevederilor legale privind adaptarea, rezervarea și semnalizarea locurilor de parcare, pentru parcarea gratuită a mijloacelor de transport pentru persoanele cu handicap, la nivelul municipiilor și orașelor. În Municipiul Târgu Jiu a fost verificată Unitatea Administrativ Teritorială a Municipiului Târgu Jiu.

– verificarea respectării de către instituțiile de interes public: universități, unități spitalicești cu paturi, biblioteci publice, cluburi sportive, servicii turistice și de agrement de la nivelul municipiilor și orașelor, a prevederilor legale privind adaptarea la mediul fizic, informațional și comunicațional.

– în ceea ce privește misiunile de inspecție inopinată în domeniul protecției și promovării drepturilor persoanelor cu handicap, în anul 2023, s-au desfășurat un număr de 5 controale inopinate în Municipiul Târgu Jiu. În concluzie, în cadrul campaniilor tematice de control, precum și cu ocazia controalelor inopinate efectuate în teren, în anul 2023 au fost verificate un număr de 10 entități publice și private din Municipiul Târgu Jiu.

– ca urmare acestor verificări la entitățile publice și private din Municipiul Târgu Jiu,   s-au constatat neconformități față de prevederile Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap și s-au dispus un număr total de 69 de măsuri de remediere a deficiențelor constatate cu privire la accesul persoanelor cu handicap la mediul fizic (parcare, rampă de acces, intrare în clădire, coridoare, uși interioare, ascensor/platforma de ridicare, grup sanitar), informațional și comunicațional (ghișee/ birouri audiență, pagină de internet, pictograme, semne în limbaj Braille care să ghideze accesul în clădire, interpret autorizat al limbajului mimico-gestual, persoană desemnată din instituție pentru situația în care o persoană cu dizabilități are nevoie de asistare.

Din numărul total de 69 de măsuri, până la data formulării răspunsului se îndepliniseră un număr de 3 măsuri, restul de 66 de măsuri având termen de îndeplinire până la data 26.04.2024.

– entitățile controlate se aflau în etapele procesului de monitorizare privind îndeplinirea măsurilor de remediere la termenul stabilit. Măsurile dispuse de către inspectorii sociali au fost monitorizate până la aducerea la îndeplinire.

– pentru anul 2024, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială a prevăzut în Planul de control al Inspecției Sociale, o Campanie tematică privind verificarea dispozițiilor referitoare la asigurarea accesului neîngrădit al persoanelor cu dizabilități la mediul fizic, informațional și comunicațional la următoarele instituții publice: curți de apel, tribunale, judecătorii, secții de poliție, unități de învățământ primar, secundar și inferior, muzee și colecții publice. Această campanie s-a derulat în perioada august-octombrie 2024.

– ulterior, în data de 27.08.2024, AJPIS Gorj ne-a informat că, în urma verificării în teren a toaletei publice din Parcul Central Constantin Brâncuși din Târgu Jiu de către o echipa de inspectori sociali, s-au constatat neconformități față de prevederile Legii nr.448/2006 privind protecția și promovarea accesul persoanelor cu handicap la mediul fizic, privind cabinele din grupurile sanitare organizate pe sexe destinate persoanelor cu handicap ale toaletei publice din Parcul Central Constantin Brâncuși (echipamente de sprijin, bare sisteme de ridicare, pragurile ușilor de acces cu respectarea înălțimii, mobilierul din încăperi-obiecte sanitare).

– ca urmare a neconformităților identificate în cadrul controlului inopinat au fost dispuse un număr de 3 măsuri de remediere, având termen de îndeplinire la data 25.10.2024, privind accesibilizarea cabinelor destinate persoanelor cu handicap din toaleta publică situată în Parcul Central Constantin Brâncuși în vederea asigurării accesului neîngrădit al persoanelor cu handicap la mediul fizic, conform Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.

– nu au fost aplicate sancțiuni contravenționale și nu au fost sesizate alte instituții, întrucât nu au fost constatate fapte care încalcă prevederile legale și a căror cercetare nu se află în sfera de competență a AJPIS. Nu au fost identificate fapte care întrunesc elementele constitutive ale vreunei infracțiuni.

– în ceea ce privește stadiul celor 66 măsuri de remediere a deficiențelor constatate cu privire la accesul persoanelor cu handicap la mediul fizic, aflate în proces de monitorizare la data de 26.04.2024, situația se prezenta astfel: 13 măsuri îndeplinite, 11 măsuri neîndeplinite- urmează a fi monitorizate în trimestrul  III 2024, 39 măsuri cu termen de prelungire până la data de 16.12.2024 și 3 măsuri anulate (proiect reabilitare clădire în urma cutremurelor). S-a precizat faptul că inspectorii AJPIS Gorj vor monitoriza măsurile dispuse, până la data implementării complete a acestora.

– în data de 27.06.2025, ni s-a comunicat că, în ceea ce privește toaleta publică din Parcul Central din Târgu Jiu, în baza sesizării Instituției Avocatul Poporului, o echipa de inspectori din cadrul Agenției Județene pentru Plați și Inspecție Socială Gorj a verificat în teren toaleta publică unde s-au constatat neconformități fața de prevederile Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările și completările ulterioare. Ca urmare a neconformităților identificate în cadrul controlului inopinat s-a întocmit un Proces Verbal de control în care s-au dispus un număr de 3 măsuri de remediere privind accesibilizarea la mediul fizic, pentru persoanele cu dizabilități, a celor două cabine repartizate pe sexe (bărbați/femei) aflate în dotarea toaletei publice din Parcul Central Târgu Jiu, având termen de îndeplinire la data de 25.10.2024.

Ulterior, reprezentanții entității controlate au solicitat prelungirea termenului de realizare a măsurilor dispuse în Procesul-verbal de control nr. 10523/27.07.2024. Ca urmare a solicitării de prelungire a măsurilor, echipa de inspectori a prelungit termenul până la data de 10.07.2025, urmând ca la această dată să se comunice modul în care au fost realizate cete 3 măsuri dispuse care se aflau în curs de îndeplinire.

În data de 22.09.2025, ni s-a comunicat faptul că echipa de control a AJPIS Gorj a constatat că toate măsurile dispuse au fost îndeplinite, anexând înscrisuri doveditoare în acest sens. 

Dosar nr. 2324/2025 (rezumat) Biroul Teritorial Craiova s-a sesizat din oficiu cu privire la situația unui bărbat care a ajuns în noaptea de 25 spre 26 ianuarie 2025, cu ambulanța, la Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Județean de Urgență Slatina, în stop cardio-respirator. Deoarece în spital nu exista medic cardiolog de gardă, s-a decis ca pacientul să fie transportat cu ambulanța la Spitalul Clinic Județean de Urgență Craiova pentru investigații, însă acesta a decedat pe drum

Urmare demersurilor realizate, Serviciul de Ambulanță Județean Olt ne-a informat că în data de 26.01.2025, în urma unui apel primit prin serviciul 112, un pacient a fost transportat la Spitalul Județean de Urgență Slatina, fiind predat medicului de gardă, cu diagnosticul stop cardio-respirator resuscitat. Ulterior, medicul de gardă din Unitatea Primiri Urgențe a decis transferul pacientului, cu status hemodinamic instabil, aflat pe medicație inotropă, intubat si ventilat mecanic, la Spitalul Clinic Județean de Urgență Craiova – Cardiologie Intervențională. În timpul transportului, pacientul a intrat din nou în stop cardio-respirator, echipajul de pe ambulanță a efectuat manevrele de resuscitare și a aplicat medicația adecvată. După aplicarea protocolului de resuscitare, pacientul nu și-a mai reluat activitatea spontană cardiovasculară, fiind declarat decedat în urma unui stop cardio-respirator resuscitat, ireversibil la manevrele de resuscitare, și predat la cel mai apropiat spital, conform normelor legale în vigoare.
Colegiul Medicilor Olt ne-a informat că s-a sesizat din oficiu și, în acest sens, s-a dispus o anchetă disciplinară, urmând a se pronunța o decizie în cauză.
Inspectoratul de Poliție Județean Olt a comunicat faptul că, la nivelul Poliției Slatina, se află în lucru un dosar penal, în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de ucidere din culpă.
Spitalul Județean de Urgență Slatina ne-a informat că, în data de 26.01.2025, pacientul a fost adus de ambulanță în Unitatea Primiri Urgențe, după ce în prespital a prezentat stop cardio-respirator, acesta era inconștient, intubat și ventilat mecanic, tensiune arterială nedecelabilă. S-a procedat la monitorizarea continuă a funcțiilor vitale, continuarea ventilației mecanice, EKG, recoltare de analize de sânge, inclusiv markeri cardiaci, administrare de suport inotrop pentru menținerea circulației, specifică șocului cardiogen. Pacientul a prezentat din nou stop cardiac, motiv pentru care s-au efectuat manevre de resuscitare, conform protocoalelor în vigoare. S-a efectuat computer tomograf craniu, torace, abdomen pentru excluderea celorlalte cauze de stop cardio-respirator, s-a luat legătura cu cardiologia intervențională a Spitalului Clinic de Urgență Craiova, în vederea transferului pacientului. A fost informată soția pacientului despre starea foarte gravă a acestuia și despre transferul către cardiologie intervențională Craiova. Pacientul a fost preluat de ambulanță cu medic, sub monitorizare continuă, intubat și ventilat mecanic, cu suport inotrop, însă, în timpul transportului, acesta a făcut din nou stop cardiac și nu a mai răspuns la nanevrele de resuscitare cardiorespiratorii. A fost declarat decesul, cu diagnosticul stop cardio-respirator iresuscitabil la manevrele de resuscitare.
Conform art. 4 din Ordinul Ministrului Sănătății nr. 1706/2007 privind conducerea și organizarea unităților și compartimentelor de primire a urgențelor, medicii cu specialitatea cardiologie nu se regăsesc printre specialitățile care pot lucra în Unitatea Primiri Urgențe. În vederea completării echipei de specialiști cardiologi, unitatea medicală a demarat procedurile de recrutare. Astfel, în data de 08.11.2024, spitalul a publicat un anunț, prin care recruta medici colaboratori pentru linia de gardă specialitatea cardiologie și care doresc să efectueze servicii medicale în secția Cardiologie sau în cabinetul de cardiologie din Ambulatoriu.
Totodată, prin anunțul din data de 24.12.2024, unitatea medicală a organizat concurs pentru un număr de patru posturi de medici cu specialitatea cardiologie, la care nu s-a prezentat niciun candidat, concursul urmând a fi reluat la o dată ulterioară. De la începutul anului 2025 au fost organizate mai multe concursuri pentru ocuparea posturilor vacante de medici cardiologi, în urma derulării procedurilor de concurs a fost ocupat un singur post de medic rezident, ultimul an. Prin anunțul din data de 04.02.2025, unitatea medicală a organizat concurs pentru trei posturi de medici specialiști cardiologie (pentru care nu s-a prezentat niciun candidat) și un post medic rezident ultimul an (post care a fost ocupat). Prin anunțul din data de 19.03.2025 s-a organizat un nou concurs pentru două posturi de medici specialiști, pentru care nu s-a prezentat niciun candidat. Ulterior, prin anunțul din data de 14.05.2025 s-a organizat concurs pentru două posturi de medici specialiști, însă nu s-a prezentat niciun candidat. Prin anunțul din data de 20.08.2025 a fost organizat concurs pentru un post de medic specialist, de asemenea nu s-a prezentat niciun candidat.
Au fost încadrați cu contract individual de muncă, pe perioadă determinată de un an, cu timp parțial pentru activitate prestată în linia de gardă cardiologie, doi medici rezidenți anul IV.
Unitatea medicală a solicitat sprijinul spitalelor din județ și din țară, pentru organizarea unei linii de gardă în specialitatea cardiologie, însă, deoarece există un deficit de medici cardiologi, nu există medici disponibili.
Linia de gardă în specialitatea cardiologie este asigurată prin eforturi susținute ale echipei spitalului, fiind completată cu sprijinul medicilor din secția cardiologie, al medicilor atrași din sursă externă care efectuează gărzi, precum și al colegilor din cadrul secției medicină internă.

2024

Dosar nr. 32886/2024 (rezumat) Pe site-ul newsflux.ro, în data de 22.10.2024 a apărut articolul conform căruia o tânără din localitatea Găvăneşti, a fost bătută crunt cu furtunul, pumnii şi picioarele, de către soţul său. Bărbatul a fost reţinut 24 de ore. De asemenea, împotriva bărbatului a fost emis un ordin de protecţie

Având în vedere cele expuse, a fost aprobată propunerea sesizării din oficiu a Avocatului Poporului și efectuarea unor demersuri scrise la Inspectoratul de Poliție Județean Olt, Primăria comunei Găvănești, județul Olt și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Olt, pentru a solicita informații cu privire la cazul relatat de presă.

Autoritățile au dat curs demersurilor efectuate, comunicându-ne următoarele informații:

Primăria comunei Găvănești, județul Olt ne-a comunicat faptul că situația familiei este atât în atenția și monitorizarea Primăriei, cât și a DGASPC Olt, începând cu luna septembrie 2024, de când victima și-a schimbat domiciliul, sesizați fiind de surorile acesteia care locuiesc în străinătate, motivul invocat fiind incapacitatea acesteia de a-și crește fetița. Victima, are 4 clase, este încadrată în grad de handicap grav cu asistent personal, având prescris tratament medicamentos. Aceasta are o fetiță dintr-o relație anterioară. Nu se cunosc date despre tatăl biologic al copilei. Din relația cu actualul soț a rezultat un copil, născut prematur, cu probleme de sănătate, monitorizat de medici specialiști, dar soții au rupt legătura cu toate rudele, refuzând orice ajutor. S-a propus instituirea unei măsuri de protecție specială-plasament în regim de urgență în cadrul DGASPC Olt, pentru cei doi minori. Aceștia se află în plasament la asistent maternal profesionist, domiciliată în județul Olt. Deși cei doi soți merg la vizitele lunare de la centru pentru a păstra legătura cu copiii, nu prezintă garanții morale și nu se pot ocupa în condiții optime de creșterea și educarea copiilor, neexistând posibilitatea reintegrării copiilor în familia lărgită deoarece părinții soțului sunt în vârstă și nu se pot ocupa de aceștia. I s-a recomandat victimei să nu mai consume alcool, să urmeze tratamentul medicamentos prescris, să reia legătura eu familia ei și i s-au prezentat consecințele violenței domestice care pot conduce la traume fizice si psihice, precizând că are posibilitatea să beneficieze de consiliere psihologică într-un centru de recuperare pentru victimele violenței în familie. Neavând capacitatea de a înțelege gravitatea situației, a relatat ca l-a iertat, că își va retrage plângerea și că nu dorește să părăsească domiciliul actual, deoarece are sentimente pentru soț.

Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Olt ne-a informat că situația victimei a intrat în atenția DGASPC Olt, în luna septembrie 2021, când una dintre surorile acesteia care locuiesc în străinătate a sesizat incapacitatea victimei de a se ocupa de creșterea și îngrijirea minorei pe care o avea dintr-o altă relație, aceasta stabilindu-și domiciliul, la domiciliul agresorului. DGASPC Olt, a preluat copiii din familie și a instituit o măsură de protecție specială, respectiv, plasament în regim de urgență pentru minori. În urma incidentului petrecut în data de 22.10.2024, victima violenței domestice a fost spitalizată timp de 5 zile pentru investigații medicale de specialitate, iar ulterior a fost informată și consiliată despre posibilitatea de a accesa serviciile de suport existente în cazul victimelor violentei în familie, refuzând pentru moment și declarând că în ziua respectivă, ambii au consumat alcool, iar totul a degenerat pe fondul geloziei soțului, în prezent considerând că în baza sentimentelor pe care le mai are pentru acesta, nu dorește să părăsească domiciliul și își va retrage plângerea. Cazul a rămas în monitorizarea SPAS din cadrul Primăriei, iar în situația în care vor fi identificate nevoi în ceea ce privește situația psiho-socio-familială a victimei, DGASPC Olt, va interveni și va oferi servicii de specialitate care să vină în sprijinul acesteia.    

Inspectoratul de Poliție Județean Olt ne-a comunicat faptul că datele și informațiile solicitate de instituția Avocatul Poporului sunt parte integrantă a dosarului penal înregistrat la Parchetul de pe lângă Judecătoria Balș, motiv pentru care lucrarea a fost înaintată către Parchetul de pe lângă Judecătoria Balș, în vederea dispunerii măsurilor legale conform competenței.

Parchetul de pe lângă Judecătoria Balș ne-a informat că în cauză a fost întocmit un dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii violență în familie, dispunându-se arestarea preventivă a inculpatului pentru o perioadă de 30 de zile. S-a dispus clasarea prin ordonanța Parchetului de pe lângă Judecătoria Balș din data de 12.11.2024, ca urmare a retragerii plângerii prealabile formulate de către persoana vătămată. De asemenea, în cauză organele au dispus emiterea unui ordin de protecție provizoriu pentru o perioadă de 5 zile, persoana vătămată prezentându-se ulterior în fața instanței și arătând că renunță la cererea de emitere a ordinului de protecție. Pe parcursul urmăririi penale, persoana vătămată a beneficiat de drepturile și garanțiile conferite de Codul de procedură penală aferente acestei calități, în procedurile în care a fost implicată.

Dosar nr. 12241/2024 (rezumat) În cotidianul Gazeta de Sud a apărut un articol conform căruia, unul dintre cei mai mari operatori de telefonie, cablu şi internet este acuzat de proprietarii unui bloc din cartierul craiovean Rovine că îi terorizează cu zgomotul. Locatarii susțin că firma în cauză și-a montat într-un apartament de la parterul blocului serverele. Acestea emit permanent zgomot, transformând viaţa locatarilor din imediata vecinătate într-un calvar

Având în vedere aspectele anterior expuse, s-a aprobat propunerea sesizării din oficiu a Avocatului Poporului și efectuarea de demersuri la Direcția de Sănătate Publică Dolj, Agenția pentru Protecția Mediului Dolj, Garda de Mediu Dolj, Poliția Locală Craiova și Direcția Fond Locativ și Control Asociații de Proprietari din cadrul Primăriei Municipiului Craiova,  pentru a ne comunica informaţii suplimentare cu privire la situația sesizată în mass-media. Ca urmare a demersurilor întreprinse, ni s-au comunicat următoarele informații:

Garda Națională de Mediu- Comisariatul Județean Dolj, ne-a comunicat, printre altele, că în urma verificărilor efectuate nu s-au constatat neconformități în ceea ce privește legislația de mediu în vigoare însă, având în vedere existența echipamentelor folosite în vederea transmiterii semnalului de internet/telefonie/CATV de către această societate, a fost dispusă măsura în ceea ce privește efectuarea de determinări pentru indicatorul zgomot, cu un operator economic autorizat.

Poliția Locală Craiova, ca urmare a verificărilor efectuate a constatat faptul că în apartamentul unde își desfășoară activitatea operatorul economic nu s-au executat lucrări de construcții care să necesite autorizarea executării lucrărilor de construcții, iar montarea aparatelor de climatizare care erau în interiorul spațiului în cauză, nu necesită autorizație.

Agenția pentru Protecția Mediului Dolj, ne-a informat că nu deține competențe pentru efectuarea inspecțiilor de mediu. La Agenția pentru Protecția Mediului Dolj nu sunt înregistrate sesizări având ca obiect aspectele relatate în presă.

Direcția Fond Locativ și Control Asociații de Proprietari-Primăria Craiova, ne-a comunicat că actuala conducere a Asociației de Proprietari nu a putut pune la dispoziție nici un fel  de documente din care să reiasă faptul că există un aviz scris al comitetului executiv al asociației sau acord scris, prealabil, al proprietarilor direct afectați cu care se învecinează, pe plan orizontal și vertical cu apartamentul unde își desfășoară activitatea operatorul economic, fiind o activitate care a început în urmă cu mulți ani în urmă. Asociația de proprietari a fost îndrumată să ia măsurile necesare în sensul de a se adresa societății respective, în scris, aducându-le la cunoștință sesizările proprietarilor cu privire la zgomotul și vibrațiile produse de echipamentele existente în ap. 2.

Direcția de Sănătate Publică Dolj, ne-a comunicat că se cunoaște situația expusă în presă, dar pentru că la momentul actual DSP Dolj nu deține capacitatea tehnică necesară pentru efectuarea nivelului de presiune acustică, s-a recomandat operatorului economic reclamat verificarea periodică a tuturor echipamentelor, prin operațiuni de mentenanță cu operatori autorizați a echipamentelor existente, precum și efectuarea de determinări sonometrice cu o firmă de specialitate care să dețină laborator de încercări acreditat.

În urma recomandărilor formulate, operatorul economic reclamat a efectuat mentenanța echipamentelor existente, iar o unitate exterioară de climatizare a fost înlocuită.

În urma controalelor întreprinse, personalul împuternicit al operatorului economic a decis ca măsură voluntară, relocarea activității obiectivului situat la acea adresă, într-o altă locație, așa cum reiese din declarația înregistrată la DSP Dolj, precum și a procesului verbal de negociere a tarifării, încheiat cu această ocazie, având ca obiect închirierea unui nou spațiu.  

Dosar nr. 10113/2024 (rezumat) - În data de 27.03.2024, Biroul Teritorial Craiova s-a sesizat din oficiu cu privire la posibila încălcare a prevederilor art. 22 alin. (1) din Constituție. Astfel, conform informațiilor apărute în mass-media, o femeie din comuna Şimnicu de Sus, judeţul Dolj, a fost lovită cu un corp dur, în mod repetat, de către concubinul său, până a decedat.

În vederea soluționării acestei sesizări, au fost efectuate demersuri la Inspectoratul de Poliție Județean Dolj, Primăria comunei Şimnicu de Sus, judeţul Dolj, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Dolj și Parchetul de pe lângă Tribunalul Dolj.

Urmare demersului efectuat, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Dolj ne-a informat că nu a fost sesizată și nu deţine nicio informaţie în legătură cu situaţia relatată în presă. În urma verificărilor efectuate în baza de date a rezultat faptul că, anterior decesului, victima nu s-a aflat în atenția instituției. La nivelul direcției funcționează Centrul de Primire în Regim de Urgență pentru Victimele Violenței în Familie, care asigură protecția acestora și a minorilor aflați în îngrijire, găzduirea și asigurarea hranei pe perioadă determinată, precum și servicii de asistență (consiliere socială, psihologică, asistență juridică, sprijin pentru reinserție profesională) pentru depășirea situației de dificultate.

Inspectoratul de Poliție Județean Dolj ne-a informat că a fost întocmit dosar penal, aflat la Parchetul de pe lângă Tribunalul Dolj. În anii anteriori (2022, 2023) au existat sesizări ale victimei, având ca obiect violenţa în familie, toate formulate împotriva concubinului acesteia. În unele dintre sesizări, s-a constatat că nu există risc iminent, în altele faptele nu s-au confirmat, sau victima și-a retras plângerea.

Primăria comunei Şimnicu de Sus, judeţul Dolj ne-a înștiințat că situaţia relatată în presă este cunoscută la nivelul autorităţii locale, anterior incidentului în cauză nu s-au înregistrat alte sesizări ale victimei, având ca obiect violenţa domestică. Agresorul nu era cunoscut în comunitate ca fiind o persoană agresivă sau violentă. În cadrul primăriei se desfășoară permanent activităţi de informare, în colaborare cu organele de poliție, în scopul prevenirii violenței domestice.

Parchetul de pe lângă Tribunalul Dolj ne-a informat că cercetările au fost finalizate, prin rechizitoriu dispunându-se trimiterea în judecată a inculpatului, pentru săvârșirea infracțiunii de loviri sau vătămări cauzatoare de moarte asupra unui membru de familie.

Având în vedere informațiile comunicate de către instituții, ținând cont de sesizările repetate ale victimei, încheiate cu concluzia de neconfirmare a faptelor, fapte care au condus în final la decesul persoanei respective, în scopul eficientizării activității de prevenire a unor astfel de situații, Avocatul Poporului a emis Recomandarea nr. 124/2024, către Inspectoratul General al Poliției Române. În acest sens, s-a recomandat ca Inspectorul General al Inspectoratului General al Poliției Române, în exercitarea atribuțiilor conferite de legislația în vigoare, să dispună măsurile necesare pentru: colaborarea interinstituțională cu reprezentanții DGASPC/DAS/SPAS, cu atribuții în prevenirea violenței domestice, prin comunicarea imediată a oricărui caz de violență ori posibilă violență în familie, în vederea monitorizării de către aceștia a climatului familial; monitorizarea situațiilor în care există sesizări repetate ale victimelor, având ca obiect violența domestică, indiferent de confirmarea sau nu a acestora; instruirea personalului din subordine, cu privire la insistarea în aflarea adevărului, indiferent de starea de moment a victimei, precum și la prevenirea agresorului, referitor la consecințele faptelor sale.

Inspectoratul General al Poliției Române ne-a informat că și-a însușit Recomandarea, în sensul că organele de poliție colaborează, atât la nivel național, cât și local, cu reprezentanții DGASPC/DAS/SPAS, conform prevederilor Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice. Poliția Română acționează proactiv pentru identificarea riscurilor și a vulnerabilităților, în privința repetabilității sau escaladării unor evenimente care să conducă la producerea unor infracțiuni grave.

Referitor la instruirea organelor de poliție cu privire la insistarea în aflarea adevărului, acest aspect este stabilit prin art. 5 din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală. În cadrul cursurilor și sesiunilor de instruire a polițiștilor sunt abordate teme care prelucrează și dezbat prevederile Codului penal și ale Codului de procedură penală.

Dosar nr. 9618/2024 (rezumat) - În ziarul online Adevărul, în data de 20.03.2024, a fost postat articolul conform căruia, cea mai mare parte a rampelor de acces în clădirile din municipiul Târgu Jiu sunt impracticabile. Persoanele aflate în scaun rulant nu pot să le utilizeze și, astfel, nu au acces la o serie de servicii, deși legea îi obligă pe deținătorii spațiilor să le ofere această facilitate.

Având în vedere situaţia anterior expusă, s-a aprobat sesizarea din oficiu a Avocatului Poporului, cu privire la posibila încălcare a art. 50 din Constituție, privind protecția  persoanelor cu handicap, și efectuarea unor demersuri scrise la Primăria Municipiului Târgu Jiu și Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecția Socială Gorj, pentru semnalarea acestor aspecte și comunicarea măsurilor dispuse în vederea remedierii și prevenirii unor astfel de situații, în viitor.

În urma demersurilor efectuate, s-au obținut următoarele informații:

Primăria Municipiului Târgu Jiu ne-a comunicat:

– toate clădirile publice aparținând UAT Târgu Jiu sunt prevăzute cu acces pentru persoanele cu dizabilități (rampe sau instalații specifice);

– toate spațiile aparținând Municipiului Târgu Jiu au dotările interioare adecvate accesibilității persoanelor cu dizabilități(toalete, pavaj tactil, panouri afișaj, birou informare, spre exemplificare fiind Sala Sporturilor din incinta Stadionului Municipal Constantin Diță, dotată conform normativelor în vigoare);

– în cursul anilor 2021 și 2022, clădirile aparținând UAT Târgu Jiu au făcut obiectul unui control al AJPIS Gorj, în urma căruia au fost trasate sarcini de remediere a deficiențelor constatate, măsuri care au fost duse la îndeplinire până la data de 31 decembrie 2022.

Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecția Socială Gorj ne-a comunicat că verifică modul de respectare a drepturilor persoanelor cu dizabilități locomotorii la un mediu accesibilizat, conform Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, în cadrul campaniilor tematice prevăzute în Planurile anuale de control aprobate la nivelul Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială precum și în cadrul misiunilor de inspecție inopinată efectuate ca urmare a petițiilor/sesizărilor primite de la cetățeni sau organizații/instituții legal constituite și autosesizării inspectorilor sociali.

Pentru anul 2023, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială a prevăzut în Planul de control al Inspecției Sociale, o Campanie tematică privind verificarea în două etape distincte a modului în care sunt asigurate drepturile persoanelor cu dizabilități la un mediu accesibilizat, astfel:

– verificarea respectării de către autoritățile administrației publice locale a prevederilor legale privind adaptarea, rezervarea și semnalizarea locurilor de parcare, pentru parcarea gratuită a mijloacelor de transport pentru persoanele cu handicap, la nivelul municipiilor și orașelor. În Municipiul Târgu Jiu a fost verificată Unitatea Administrativ Teritorială a Municipiului Târgu Jiu.

– verificarea respectării de către instituțiile de interes public: universități, unități spitalicești cu paturi, biblioteci publice, cluburi sportive, servicii turistice și de agrement de la nivelul municipiilor și orașelor, a prevederilor legale privind adaptarea la mediul fizic, informațional și comunicațional.

– în ceea ce privește misiunile de inspecție inopinată în domeniul protecției și promovării drepturilor persoanelor cu handicap, în anul 2023, s-au desfășurat un număr de 5 controale inopinate în Municipiul Târgu Jiu. În concluzie, în cadrul campaniilor tematice de control, precum și cu ocazia controalelor inopinate efectuate în teren, în anul 2023 au fost verificate un număr de 10 entități publice și private din Municipiul Târgu Jiu.

– ca urmare acestor verificări la entitățile publice și private din Municipiul Târgu Jiu,   s-au constatat neconformități față de prevederile Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap și s-au dispus un număr total de 69 de măsuri de remediere a deficiențelor constatate cu privire la accesul persoanelor cu handicap la mediul fizic (parcare, rampă de acces, intrare în clădire, coridoare, uși interioare, ascensor/platforma de ridicare, grup sanitar), informațional și comunicațional (ghișee/ birouri audiență, pagină de internet, pictograme, semne în limbaj Braille care să ghideze accesul în clădire, interpret autorizat al limbajului mimico-gestual, persoană desemnată din instituție pentru situația în care o persoană cu dizabilități are nevoie de asistare.

Din numărul total de 69 de măsuri, până la data formulării răspunsului se îndepliniseră un număr de 3 măsuri, restul de 66 de măsuri având termen de îndeplinire până la data 26.04.2024.

– entitățile controlate se aflau în etapele procesului de monitorizare privind îndeplinirea măsurilor de remediere la termenul stabilit. Măsurile dispuse de către inspectorii sociali au fost monitorizate până la aducerea la îndeplinire.

– pentru anul 2024, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială a prevăzut în Planul de control al Inspecției Sociale, o Campanie tematică privind verificarea dispozițiilor referitoare la asigurarea accesului neîngrădit al persoanelor cu dizabilități la mediul fizic, informațional și comunicațional la următoarele instituții publice: curți de apel, tribunale, judecătorii, secții de poliție, unități de învățământ primar, secundar și inferior, muzee și colecții publice. Această campanie s-a derulat în perioada august-octombrie 2024.

– ulterior, în data de 27.08.2024, AJPIS Gorj ne-a informat că, în urma verificării în teren a toaletei publice din Parcul Central Constantin Brâncuși din Târgu Jiu de către o echipa de inspectori sociali, s-au constatat neconformități față de prevederile Legii nr.448/2006 privind protecția și promovarea accesul persoanelor cu handicap la mediul fizic, privind cabinele din grupurile sanitare organizate pe sexe destinate persoanelor cu handicap ale toaletei publice din Parcul Central Constantin Brâncuși (echipamente de sprijin, bare sisteme de ridicare, pragurile ușilor de acces cu respectarea înălțimii, mobilierul din încăperi-obiecte sanitare).

– ca urmare a neconformităților identificate în cadrul controlului inopinat au fost dispuse un număr de 3 măsuri de remediere, având termen de îndeplinire la data 25.10.2024, privind accesibilizarea cabinelor destinate persoanelor cu handicap din toaleta publică situată în Parcul Central Constantin Brâncuși în vederea asigurării accesului neîngrădit al persoanelor cu handicap la mediul fizic, conform Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.

– nu au fost aplicate sancțiuni contravenționale și nu au fost sesizate alte instituții, întrucât nu au fost constatate fapte care încalcă prevederile legale și a căror cercetare nu se află în sfera de competență a AJPIS. Nu au fost identificate fapte care întrunesc elementele constitutive ale vreunei infracțiuni.

– în ceea ce privește stadiul celor 66 măsuri de remediere a deficiențelor constatate cu privire la accesul persoanelor cu handicap la mediul fizic, aflate în proces de monitorizare la data de 26.04.2024, situația se prezenta astfel: 13 măsuri îndeplinite, 11 măsuri neîndeplinite- urmează a fi monitorizate în trimestrul  III 2024, 39 măsuri cu termen de prelungire până la data de 16.12.2024 și 3 măsuri anulate (proiect reabilitare clădire în urma cutremurelor). S-a precizat faptul că inspectorii AJPIS Gorj vor monitoriza măsurile dispuse, până la data implementării complete a acestora.

– în data de 27.06.2025, ni s-a comunicat că, în ceea ce privește toaleta publică din Parcul Central din Târgu Jiu, în baza sesizării Instituției Avocatul Poporului, o echipa de inspectori din cadrul Agenției Județene pentru Plați și Inspecție Socială Gorj a verificat în teren toaleta publică unde s-au constatat neconformități fața de prevederile Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările și completările ulterioare. Ca urmare a neconformităților identificate în cadrul controlului inopinat s-a întocmit un Proces Verbal de control în care s-au dispus un număr de 3 măsuri de remediere privind accesibilizarea la mediul fizic, pentru persoanele cu dizabilități, a celor două cabine repartizate pe sexe (bărbați/femei) aflate în dotarea toaletei publice din Parcul Central Târgu Jiu, având termen de îndeplinire la data de 25.10.2024.

Ulterior, reprezentanții entității controlate au solicitat prelungirea termenului de realizare a măsurilor dispuse în Procesul-verbal de control nr. 10523/27.07.2024. Ca urmare a solicitării de prelungire a măsurilor, echipa de inspectori a prelungit termenul până la data de 10.07.2025, urmând ca la această dată să se comunice modul în care au fost realizate cete 3 măsuri dispuse care se aflau în curs de îndeplinire.

În data de 22.09.2025, ni s-a comunicat faptul că echipa de control a AJPIS Gorj a constatat că toate măsurile dispuse au fost îndeplinite, anexând înscrisuri doveditoare în acest sens.

Dosar nr. 6037/2024 (rezumat) Petentul a sesizat faptul că Primăria Peştişani, județul Gorj, refuză să pună în aplicare o hotărâre definitivă, pronunțată de către Judecătoria Târgu Jiu, prin care instanța a obligat Comisia Locală de aplicare a Legii nr. 18/1991 să întocmească și să înainteze Comisiei Județene Gorj documentația necesară în vederea emiterii titlului de proprietate pentru un teren situat pe raza comunei Peştişani

Ca urmare a adresei transmise de către Biroul Teritorial Craiova la Primăria Peştişani, autoritatea locală ne-a informat că a fost pus în executare dispozitivul hotărârii judecătoreşti, fiind emis titlul de proprietate pentru terenul respectiv în favoarea moștenitorilor existenţi, solicitarea petentului fiind soluționată favorabil.

Dosar nr. 1246/2024 (rezumat) Pe site-ul de știri observatornews.ro precum și în cadrul buletinelor de știri difuzate pe majoritatea posturilor TV, în data de 14.01.2024 a fost difuzată știrea conform căreia un caz de moarte suspectă s-a produs în arestul Inspectoratului de Poliţie Județean Dolj, unde un tânăr a fost găsit spânzurat în celulă

Având în vedere situația anterior expusă, s-a aprobat sesizarea din oficiu a instituției Avocatul Poporului și efectuarea unei anchete, la Centrul de Reţinere şi Arestare Preventivă din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Dolj, cu privire la posibila încălcare a prevederilor art. 22 din Constituție, privind dreptul la viață și la integritate fizică și psihică, referitor la cazul de sinucidere al persoanei private de liberate, petrecut  în data de 12.01.2024, în jurul orei 2043.

În urma discuțiilor purtate în cadrul anchetei, coroborat cu informațiile cuprinse în documentele studiate s-a reținut că, deși persoana privată de libertate, atât pe perioada escortării cât si la introducerea în centru avusese un comportament recalcitrant și necooperant, nu a fost evaluată, consiliată și asistată din punct de vedere psihologic, motivarea fiind lipsa din schema de personal a angajaților cu specializarea psihologie, se desprinde necesitatea remedierii deficienței constatate.

Prin adresa nr. 1246/02.04.2024, am informat conducerea Inspectoratului General al Poliției Române cu privire la această situație, și am solicitat să ni se comunice soluțiile adoptate pentru remedierea aspectelor constatate.

Inspectoratul General al Poliției Române ne-a comunicat că se urmărește modificarea schemei organizatorice a tuturor Centrelor de Reținere și Arestare Preventivă existente la nivel național, prin înființarea posturilor de psihologi.

În acest context, s-a emis Recomandarea nr. 102/03.06.2024, către inspectorul general al Inspectoratului General al Poliției Române, prin care s-a solicitat Inspectorului General al Inspectoratului General al Poliției Române, ca, în vederea eficientizării sistemului de reținere și arestare preventivă, și pentru a răspunde în timp real și constant nevoilor psihologice ale persoanelor private de libertate, în exercitarea atribuțiilor conferite de legislația în vigoare, să dispună toate măsurile necesare pentru modificarea organizatorică a tuturor Centrelor de Reținere și Arestare Preventivă existente la nivel național, prin înființarea posturilor de psihologi.

Prin adresa nr. 871733/R-BI/18.06.2024, în sinteză, ni s-a comunicat că în situația în care se constată că pe linie de reținere și arestare preventivă, prezența polițistului psiholog în cadrul Centrelor de reținere și arestare preventivă, este benefică pentru persoanele private de libertate și în funcție de fondurile financiare alocate de către Guvernul României, Ministerului Afacerilor Interne, se va avea în vedere extinderea și implementarea noului concept și la nivelul celorlalte Inspectorate de Poliție Județene. 

2023

Dosar nr. 33894/2023 (rezumat) Prin cererea înregistrată la Biroul Teritorial Craiova, petentul, custodiat în Penitenciarul Craiova, ne-a sesizat faptul că i-au fost încălcate mai multe drepturi. În acest sens, acesta a afirmat că nu a primit hrană rece pe perioada cât a fost prezent la instanța de judecată, transportul în afara penitenciarului nu se efectuează cu ambulanța, nu era alocat la o normă de hrană în concordanță cu afecțiunile de care suferea, nu primea asistență medicală și tratament în conformitate cu afecțiunile cu care era diagnosticat

Acesta mai susținea că pe perioada cât a fost prezent la instanțele de judecată, condițiile de la grupul sanitar al arestului de la Judecătoria Craiova au fost insalubre, în chiuveta grupului sanitar care deservește arestul din cadrul Judecătoriei Craiova erau materii fecale, mirosul era pestilențial, WC-ul era inutilizabil, accesul la apă potabilă era imposibil.

Luând în considerare cele sesizate, am solicitat Penitenciarului Craiova să ne comunice dacă aspectele anterior expuse au fost semnalate conducerii unității penitenciare de către petent, și ce măsuri au fost dispuse.

Penitenciarul Craiova ne-a comunicat informațiile solicitate. Cu privire la condițiile insalubre de la grupul sanitar al arestului de la Judecătoria Craiova, ni s-a comunicat că administrația Penitenciarului Craiova are competența de prezentare a deținuților custodiați, în ceea ce privește debarcarea/îmbarcarea acestora, scoaterea persoanelor private de libertate din camerele de arest pentru prezentarea în fața completului de judecată, deplasarea deținuților de la autospeciala de transport către cabinetele medicale din cadrul spitalelor. În concluzie, administrația Penitenciarului Craiova nu are competența de a analiza și de a face propuneri de remediere a condițiilor de salubritate din grupurile sanitare ale arestului de la Judecătoria Craiova.

Analizând situația anterior expusă, s-a aprobat efectuarea unei anchete la Judecătoria Craiova. Aspectele sesizate nu s-au confirmat. Ulterior, petentul ne-a sesizat faptul că în Penitenciarul Craiova îi sunt încălcate drepturile, acesta susținând că:

– nu are condiții de cazare corespunzătoare, în infirmerie este frig, este mucegai, igrasie, nu este apă caldă;

– nu este alocat la meniul de masă corespunzător afecțiunilor medicale de care suferă;

– mâncarea este necorespunzătoare, de proastă calitate;

– în zilele de sărbători nu a beneficiat de meniu îmbunătățit.

Având în vedere aceste aspecte, s-a efectuat o anchetă la Penitenciarul Craiova, pentru verificarea tuturor celor mai sus menționate.  În concluzie, s-au constatat și reținut următoarele:

– grupurile sanitare din camerele de deținere necesită igienizare, acestea prezentând urme de mucegai și umezeală;

– necesitatea înlocuirii obiectelor sanitare din dotare (robinete, pară și furtun duș, acolo unde sunt foarte uzate și se impune, vase de toaletă și lavoare, unde se impune);

– necesitatea amenajării la nivelul infirmeriei a unui grup sanitar dotat cu facilități destinate uzului persoanelor cu dizabilități;

– utilizarea spațiului existent și deja amenajat pe holul infirmeriei, astfel încât să se elibereze camerele de deținere de efectele personale în exces, depozitate sub paturi;

– suplimentarea Infirmeriei cu încă un aparat frigorific, în scopul conservării corespunzătoare a alimentelor achiziționate de către persoanele private de libertate, prin comenzi online;

– necesitatea ca Penitenciarul Craiova să întreprindă demersurile necesare în vederea achiziționării unui dispozitiv ortopedic;

– finalizarea demersurilor necesare în vederea obținerii unui dispozitiv de protezare a membrului inferior, care a suferit amputație, în cazul persoanei private de libertate custodiată în Penitenciarul Craiova;

– prezentarea persoanei private de libertate în cauză, în fața comisiei de expertiză medicală a persoanelor cu handicap pentru adulți, în vederea obținerii certificatului de încadrare în grad de handicap, pentru ca acesta să beneficieze de facilitățile acordate de lege, respectiv însoțitor.

Având în vedere toate aspectele anterior expuse, s-a emis Recomandarea nr. 69/2024 către conducerea Penitenciarului Craiova, pentru remedierea tuturor deficiențelor constatate. În data de 22.10.2024, ni s-a comunicat însușirea în totalitate a Recomandării emise.

Dosar nr. 13774/2023 (rezumat) Petentul a sesizat faptul că Primăria Brabova, județul Dolj, nu i-a comunicat răspuns la cererea prin care a solicitat scutirea de la plata impozitului pentru terenurile categoria pădure și pășune situate în comuna Brabova, în calitate de beneficiar al Decretului Lege nr. 118/1990

Ca urmare a adresei transmisă de către Biroul teritorial Craiova al instituției Avocatul Poporului la Primăria Brabova, autoritatea locală ne-a informat că s-a emis Hotărârea nr. 38/21.07.2023 a Consiliului Local, prin care se acordă scutirea de la plata impozitelor și taxelor locale a persoanelor care beneficiază de prevederile Decretului Lege nr. 118/1990, cererea petentului fiind soluționată favorabil.

Dosar nr. 3501/2023 (rezumat) Petentul a sesizat faptul că deține la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților București două dosare constituite în baza Legii nr. 10/2001, având ca obiect acordarea despăgubirilor pentru două imobile situate în Craiova, județul Dolj

Acesta a menționat că a transmis autorității documentele solicitate, în vederea soluționării dosarelor în cauză, însă nu mai deține nicio informație despre stadiul lor. Prin intermediul petiției ne-a solicitat sprijinul, în vederea comunicării stadiului dosarelor respective, dacă au fost emise deciziile de compensare de către Comisia Națională pentru compensarea imobilelor.
Ca urmare a adresei transmisă de către Biroul Teritorial Craiova la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților București, am fost informați că dosarele constituite în temeiul Legii nr.10/2001, având ca obiect acordarea despăgubirilor pentru imobilele în cauză, au fost soluționate în ședința Comisiei Naționale pentru compensarea imobilelor din luna februarie 2023, prin emiterea Deciziilor de compensare.
Totodată, autoritatea ne-a înștiințat că, în vederea emiterii titlului de plată, în conformitate cu prevederile art. 31 din Legea nr. 165/2013, titularii deciziilor de compensare au posibilitatea de a se prezenta la sediul instituției, personal sau prin mandatar, pentru a depune cerere de valorificare a punctelor în numerar, însoțită de documente, sau de a expedia această cerere prin poștă, către Serviciul Evidență și Emitere Titluri.

Dosar nr. 1257/2023 (rezumat) Prin petiţia nr. 1257/16.01.2023, petentul ne-a solicitat sprijinul în vederea soluţionării unei cereri depusă la Direcţia de Impozite şi Taxe Craiova, cerere având ca obiect restituire a unei sume de bani, cu titlu de amendă de circulaţie, termenul de soluţionare al acestei cereri fiind depăşit

Petentul a precizat faptul că a depus la ghişeul Direcţiei de Impozite şi Taxe Craiova, toate documentele necesare soluţionării cererii sale de restituire, inclusiv hotărârea judecătorească definitivă, prin care instanţa de judecată a dispus anularea procesului-verbal de contravenţie şi restituirea contravalorii amenzii aplicate.
Faţă de aspectele prezentate, ne-am adresat Direcţiei de Impozite şi Taxe Craiova, solicitând informaţii cu privire la aspectele reclamate de petent.
Ca urmare a demersului efectuat, Direcţia de Impozite şi Taxe Craiova ne-a comunicat faptul că în data de 09.12.2022, petentul a depus cererea de restituire nr. 216301, iar prin decizia de restituire a sumelor nr. 216301, 217267, solicitarea sa a fost soluţionată favorabil, fiind înştiinţat prin poştă, cu AR nr. 5224/08.02.2023, asupra modului de soluţionare a cererii sale.
La data formulării răspunsului către instituţia noastră, petentul deja intrase în posesia sumei de 290 lei, astfel cum s-a stabilit prin Decizia de restituire a sumelor de la bugetul local nr. 216301, 217267/16.12.2022.
În acest sens, dosarul a fost soluţionat prin emiterea deciziei de restituire, petentul intrând în posesia sumei de 290 lei, astfel cum s-a stabilit prin Decizia de restituire a sumelor de la bugetul local nr. 216301, 217267/16.12.2022.

 

2022

Dosar nr. 300/2022 (rezumat)-Petentul, cetățean bulgar, angajat ca șofer internațional, a sesizat faptul că timpul de așteptare la tranzitarea punctului de frontieră româno-bulgară de la Calafat este foarte mare, sute de tiruri așteaptă ore întregi, în condiții inumane, să treacă granița Prin intermediul petiției ne-a solicitat sprijinul în acest sens.

Ca urmare a demersului efectuat de către Biroul teritorial Craiova al instituției Avocatul Poporului, Serviciul Teritorial al Poliției de Frontieră Dolj – Calafat ne-a informat că a redirecționat adresa noastră Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Giurgiu, spre competentă soluționare.
Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Giurgiu ne-a comunicat faptul că de la începutul anului 2022 și până în prezent s-a observat o creștere continuă a numărului de mijloace de transport și de persoane care s-au prezentat în vederea efectuării formalităților de trecere a frontierei Calafat – Vidin, atât pe sensul de intrare în țară, cât și pe sensul de ieșire din țară, aspect generat de factori externi, precum conflictul din Ucraina, închiderea temporară a liniei de feribot Bechet – Oreahovo, datorită nivelului scăzut al Dunării în punctul bulgar de trecere a frontierei, traficul fiind reluat începând cu data de 31.08.2022. Astfel, în perioada 01.01.2022 – 31.08.2022, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2021, s-au înregistrat creșteri de aproximativ 20% la mijloacele de transport și persoane care tranzitează frontiera româno-bulgară.
În punctul de trecere a frontierei Calafat, în afară de Poliția de Frontieră Română și Bulgară, își desfășoară activitatea și reprezentanții altor instituții române și bulgare, cu atribuții în cântărirea mijloacelor de transport marfă și eliberarea autorizațiilor de tranzit, încasarea taxei de pod, verificarea și sigilarea compartimentelor de marfă ale mijloacelor de transport, verificarea autocamioanelor încărcate cu deșeuri. Activitatea acestor instituții generează creșterea timpilor de așteptare, atât pe sensul de ieșire, cât și pe sensul de intrare din/în țară.
În vederea fluidizării traficului în punctul de trecere a frontierei româno-bulgare de la Calafat, Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Giurgiu a dispus o serie de măsuri: operaționalizarea arterei nr. 6, pe sensul de intrare în România, inițial aceasta fiind stabilită ca arteră de rezervă, obținerea unui acord, în data de 25.08.2022, din partea Poliției de Frontieră Bulgară, cu privire la operaționalizarea arterei nr. 6 pe sensul de ieșire din România, organizarea de întâlniri de lucru cu autoritățile române și bulgare, în vederea stabilirii măsurilor pentru fluidizarea traficului de camioane pe sensul de intrare în România, fiind reduși timpii alocați schimbului de tură de către toate instituțiile participante, delegarea a 6 polițiști de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Bechet la punctul de trecere a frontierei Calafat, pe perioada cât punctul de trecere a frontierei Bechet nu a fost operațional, dotarea punctului de trecere a frontierei Calafat cu aparatură performantă în descoperirea persoanelor ascunse în mijloacele de transport marfă, respectiv 5 detectoare multigaz CO2 și 2 aparate pentru detectarea bătăilor inimii, fapt ce determină efectuarea unui control eficient și scăderea timpilor de așteptare, verificarea autocamioanelor pe sensul de intrare în România, în perioadele cu trafic redus, pe 5 artere de control, încadrarea în data 03.09.2022, din sursă externă, a 5 polițiști, aceștia fiind repartizați la Sectorul Poliției de Frontieră Calafat. Începând cu luna decembrie 2021 au fost încadrați la Sectorul Poliției de Frontieră Calafat 6 polițiști, efectivul fiind mărit cu 9 agenți și 2 ofițeri.

Dosar nr. 402/2022 (rezumat) Petenta a sesizat faptul că Instituția Prefectului Județul Dolj nu i-a eliberat titlul de proprietate pentru o suprafață de teren cu destinație agricolă, situată în extravilanul orașului Calafat

Aceasta susține că, în baza Hotărârii Guvernului nr. 377/18.03.2022, prin care s-a aprobat trecerea terenului respectiv din domeniul public în domeniul privat al statului, în vederea reconstituirii dreptului de proprietate, a fost pusă în posesie de către Comisia locală Calafat, conform procesului-verbal din data de 23.06.2022.
Ca urmare a adresei transmisă de către Biroul Teritorial Craiova la Instituția Prefectului Județul Dolj, am fost informați că s-a emis Hotărârea Comisiei Județene Dolj din data de 15.12.2022, prin care s-a stabilit eliberarea titlului de proprietate pentru terenul în cauză.
În acest sens, Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Dolj a întocmit titlul de proprietate din data de 31.01.2023, urmând să fie transmis petentei și celorlalți moștenitori de către reprezentanții Comisiei locale de fond funciar Calafat.
Ulterior, Primăria Calafat ne-a înștiințat că, în vederea ridicării titlului de proprietate, este necesar ca petenta să se prezinte la sediul instituției, împreună cu ceilalți coproprietari, sau să depună o procură notarială, prin care ceilalți moștenitori să își exprime acordul în acest sens.

Dosar nr. 262/2022 (rezumat)-Acordare indemnizație pentru creșterea copilului

Petenta a sesizat faptul că, în perioada anilor 2017 – 2021, a lucrat ca sezonier în Marea Britanie, în agricultură, timp de 8 luni pe an, respectiv lunile februarie – septembrie. Susținea că a obținut statutul de rezident din luna februarie 2020. Totodată, aceasta a menționat că a întocmit dosarul în vederea acordării indemnizației pentru creșterea copilului în România (în condițiile în care a fost informată că este necesar să lucreze două luni în țară), însă reprezentanții Primăriei Segarcea și Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Dolj au informat-o verbal că nu poate beneficia de această indemnizație, deoarece legislația s-a modificat, Marea Britanie nemaifiind parte a Uniunii Europene.
Prin intermediul petiției ne-a solicitat sprijinul în vederea acordării indemnizației pentru creșterea copilului. Ca urmare a demersului efectuat de către Biroul teritorial Craiova al instituției Avocatul Poporului, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale ne-a informat că, în condițiile în care petenta a desfășurat activitate în Marea Britanie și deține statutul de rezident înainte de data de 31 decembrie 2020, aceasta beneficiază de prevederile Acordului de retragere agreat între Uniunea Europeană și Regatul Unit, și are dreptul la prestații familiale în baza principiilor prevăzute de regulamentele europene privind coordonarea sistemelor de securitate socială, respectiv Regulamentul (CE) nr. 883/2004 și Regulamentul (CE) nr. 987/2009 ale Parlamentului European și ale Consiliului. Deoarece petenta a realizat activități profesionale în România, anterior datei nașterii copilului, se supune legislației române în vigoare, având dreptul la concediu și indemnizație pentru creșterea copilului în România, prin totalizarea perioadelor de activitate realizate în Marea Britanie, la care se adaugă perioada de activitate desfășurată pe teritoriul țării, primind răspuns favorabil din partea Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială. În acest sens, dosarul a fost soluționat prin emiterea de către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Dolj a Deciziei nr. 1658830567402/26.07.2022, petenta beneficiind de indemnizația pentru creșterea copilului în România, începând cu data 08.07.2022.

2021

Dosar nr. 490/2021(Rezumat)- Petentul, custodiat în Penitenciarul Craiova, ne-a sesizat în legătură cu nemulţumirea sa privitor la faptul că nu beneficiază de consult medical şi medicaţie, în concordanţă cu starea sa de sănătate. Totodată, susţinea faptul că nu sunt condiţii de cazare decente, camera în care este cazat fiind supraaglomerată.

În baza împuternicirii Avocatului Poporului, a fost efectuată o anchetă la Penitenciarul Craiova, în vederea obţinerii de informaţii suplimentare privitoare la aspectele sesizate.

Din studierea documentelor solicitate şi puse la dispoziţie de conducerea Penitenciarului Craiova, din vizita efectuată în spaţiile de deţinere, a audierii petentului, care a refuzat să de o declaraţie scrisă, precum şi în urma discuţiilor purtate cu reprezentanţii Penitenciarului Craiova, s-a desprins necesitatea clarificării situaţiei medicale a petentului, prin prezentarea la Secţia de Boli Interne a Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova, conform recomandării Institutului de Medicină Legală Craiova, în cel mai scurt timp posibil.

Totodată, era necesar a se adopta măsuri eficiente şi constante pentru diminuarea fenomenului de supraaglomerare din Penitenciarul Craiova.

În acest context, în temeiul prevederilor art. 59 din Constituţia României şi ale art. 15 lit. f), art. 24 şi art. 26 alin. (2) din Legea nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, s-a emis Recomandarea nr. 115/ din 26 august 2021, prin care directorul Penitenciarului Craiova, urmează ca în exercitarea atribuţiilor conferite de legislaţia în vigoare, să dispună toate măsurile necesare pentru clarificarea situaţiei medicale a petentului, prin prezentarea la Secţia de Boli Interne a Spitalului Clinic Județean de Urgență Craiova, conform recomandării Institutului de Medicină Legală Craiova, în cel mai scurt timp posibil, precum și adoptarea de măsuri eficiente şi constante pentru diminuarea fenomenului de supraaglomerare din Penitenciarul Craiova.

Conducerea Penitenciarului Craiova, a comunicat faptul că și-a însușit Recomandarea emisă, situația medicală a petentului fiind clarificată, acesta fiind prezentat la un consult medical de specialitate, conform recomandării Institutului de Medicină Legală Craiova, iar pentru soluționarea fenomenului de supraaglomerare s-au luat măsuri de către ANP, prin redistribuirea de deținuți către alte unități penitenciare din zonă, un exemplu fiind Penitenciarul Tg. Jiu, care și-a mărit capacitatea de cazare prin construirea și reamenajarea de noi spații de deținere, toate punctele Recomandării fiind astfel îndeplinite.

Dosar nr. 298/2021(Rezumat) - Petentul, custodiat în Penitenciarul Craiova, ne-a sesizat în legătură cu nemulţumirea sa privitor la faptul că, la sosirea sa în această unitate penitenciară nu a beneficiat de consult medical şi nici hrană, în concordanţă cu starea sa de sănătate. Totodată, susţinea faptul că nu sunt condiţii de cazare decente şi pentru o perioadă i s-a îngrădit dreptul de face cumpărături de la magazinul penitenciarului şi de a efectua convorbiri telefonice cu familia. De asemenea, a susţinut că s-a aflat în forma de protest refuz de hrană, pentru soluţionarea problemelor cu care se confrunta.

Din studierea documentelor solicitate şi puse la dispoziţie de conducerea Penitenciarului Craiova, în cadrul anchetei efectuate, din vizita efectuată în spaţiile de deţinere, precum şi din discuţiile purtate, s-a deprins concluzia că era necesară clarificarea situaţiei medicale a petentului, prin prezentarea la cabinetul medical al Penitenciarului Craiova, pentru evaluare şi investigaţii paraclinice, în cel mai scurt timp posibil.

Totodată, se impunea necesitatea adoptării de măsuri eficiente şi constante pentru diminuarea fenomenului de supraaglomerare din Penitenciarul Craiova, precum şi suplimentarea dotării cu aparate frigorifice a secţiilor de deţinere, astfel încât deţinuţii care se aprovizionează şi de la magazinul unităţii penitenciare, să aibă posibilitatea de a depozita şi păstra alimentele în condiţii igienico-sanitare corespunzătoare, mai ales în perioada de vară, cu temperaturi caniculare, cu risc pentru sănătatea persoanelor private de libertate.

În acest context, în temeiul prevederilor art. 59 din Constituţia României şi ale art. 15 lit. f), art. 24 şi art. 26 alin. (2) din Legea nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, s-a emis Recomandarea Nr. 116 din 26 august 2021, prin care Directorul Penitenciarului Craiova, urma ca în exercitarea atribuţiilor conferite de legislaţia în vigoare, să dispună toate măsurile necesare pentru clarificarea situaţiei medicale a petentului, prin prezentarea la cabinetul medical al Penitenciarului Craiova, pentru evaluare şi investigaţii paraclinice, în cel mai scurt timp posibil, adoptarea de măsuri eficiente şi constante pentru diminuarea fenomenului de supraaglomerare din Penitenciarul Craiova, precum și suplimentarea dotării cu aparate frigorifice a secţiilor de deţinere.

Conducerea Penitenciarului Craiova, a comunicat faptul că și-a însușit Recomandarea emisă, petentul a fost prezentat la consult medical, a fost investigat clinic și paraclinic, rezultatele investigațiilor paraclinice fiind în parametrii normali, pentru diminuarea fenomenului de supraaglomerare s-au luat măsuri, prin redistribuirea de deținuți către alte unități penitenciare din zonă care au grad de ocupare mai mic, iar achiziționarea de aparate frigorifice se desfășoară în continuare, în limita posibilităților bugetare.

Sari la conținut